Робот на "Кюриосити" не откри метан на Марс

Робот на "Кюриосити" не откри метан на Марс

Робот на марсохода "Кюриосити" не успя да открие метан на Марс и това донякъде разбива теорията, че на планетата може да съществуват някакви форми на живот, съобщиха световните агенции в петък.

Телескопи и сателити даваха данни за засечени малки обеми от газа, но шестколесният робот не успя да улови никаква следа от метан.

Наличието на този газ би подкрепило допусканията за форми на живот на Червената планета, той като на Земята 95 процента от метана в атмосферата се произвеждат от живи организми.

Откритието е разочароващо за последователите на тази теория.

"Кюриосити" е извършил обширни тестове в търсене на следи от марсиански метан, се казва в официално съобщение на американската космическа агенция НАСА. Отговорът на въпроса дали в марсианската атмосфера има метан е обект на голям интерес от години, тъй като това би било потенциален признак за съществуването на извънземна форма на живот, макар че метанът не е задължително да се произвежда от живи организми.

Отсъствието му на Марс не означава, че там няма живот, тъй като на Земята има микроби, които не произвеждат метан, посочва Майкъл Майер, ръководител на екипа на НАСА за изследване на Марс. "Този важен резултат намалява вероятността там да има микроби, произвеждащи метан, но това засяга само организмите с един вид метаболизъм и ще ни помогне да пренасочим усилията си да открием живот на Марс."

"Кюриосити" е анализирал шест пъти проби от атмосферата от октомври 2012 г. до юни 2013г. и не е открил никакво съдържание на метан. Предвид чувствителността на използвания лазерен спекрометър, учените изчисляват, че ако днес изобщо има някакъв метан в марсианската атмосфера, то той трябва да е по-малко от 1.3 единици на милиард. Това е едва 18% от досегашните прогнозни изчисления, се казва в публикация в "Сайънс Експрес".

Предишни измервания от Земята и от марсианска орбита показваха, че на места може би има концентрация на метан до 45 единици на 1 милиард, а това раздуха спекулации, че газът идва от биологични източници на Червената планета. Но "Кюриосити" разби тези изчисления.

Теоретично е допустимо, но практически невероятно, минималните обеми метан да се дължат на локална особеност на мястото, където кацна и работи "Кюриосити". Когато бъде изпуснат метан, той бързо се разпространява в цялата атмосфера. На Земята той се задържа около 300 години, а при условията на Марс би трябвало да остане около 200, а не да изчезне за броени години.

"Няма познат ни начин метанът бързо да изчезва от атмосферата. Метанът има устойчиво присъствие. Той би се задържал стотици години в марсианската атмосфера и измерванията ни показват, че няма механизъм - биологичен, геологичен или от ултравиолетовото декрадиране на органична материя, паднала от метеори или междупланетен плах - който да вкарва метан в атмосферата на планетата", казва Сушил Атрея, един от съавторите на публикацията.

Атрея твърди, че измерената концентрация означава, че в марсианската атмосфера годишно влизат не повече от 10-20 тона метан. За сравнение, в земната атмосфера всяка година попада около 50 милиона пъти по-голямо количество.

1. Анонимен

Още по добре,че и Марс щяха замърсят като Земята...

2. Анонимен

Марсианците отдавна са се преселили на Земята. Особено у нас.

3. Анонимен

Ми щот и на тях тиквите им спряха интерконектора. Диверсификация бе! Телешки тикви слънчасали! ИЗВИНИ СЕ БЕЕЕЕЕ!!!!

4. Анонимен

Здраво са се скрили марсианците. Страхуват се.