Родители вече подават заявления за онлайн обучение

Таблети от МОН за учебни цели били препродадени и занесени в заложни къщи

Красимир Вълчев

Родителите, които желаят децата им да учат онлайн от вкъщи, вече могат да подават заявление за целта, заяви в петък министърът на образованието Красимир Вълчев.

Очаква се МОН днес да изпрати писмо до директорите и регионалните управления на образованието (РУО), в което да им разясни как трябва да постъпват в тези ситуации.

Онлайн обучението ще се разрешава както по медицински причини (заради заболяване на детото, негов родител или близък на същия адрес), така и по избор на семейството, като във втория случай ще е нужно и разрешение от РУО на базата на няколко критерия. Управлението по образование ще взема предвид техническата обезпеченост на семейството за онлайн обучение, както и проявения от съответния ученик ангажимент към образованието през предходната година, който ще се установява с писмо от директора на училището.

Ако получи разрешение да учи от вкъщи, ученикът ще наблюдава урока, без да участва активно в него и без да получава внимание от учителя. По този начин няма да могат да му се пишат и оценки. За да има обучение в електронна среда, училището ще трябва да подсигури камера и микрофон в класната стая, насочени към дъската и учителя, но не и към останалите ученици, както и добра интернет връзка.

"Основен критерий (при даването на разрешение от РУО, б. р.) за учениците след първи клас ще бъде мнението на директора. То няма задължителен характер за преценката на началника на регионалното управление по образование, но трябва да има мнение на директора на базата на информация на учителите дали този ученик е бил ангажиран с образователния процес в предходната година. Ние не искаме тази възможност да се превръща в широко отворена врата за злоупотреби. Имаме над 15% учиници, които имат проблем с редовната посещаемост, под 70% средна посещаемост", обясни министър Красимир Вълчев. По думите му МОН няма да допусне тази възможност да се превърне във вариант за отсъствено обучение.

До месец се очаква да стартира и т. нар. дистанционно обучение, при което училища гнезда ще осигуряват учители за истинско дистанционно обучение, при което педагогът ще взаимодейства с децата пълноценно. Те ще могат да бъдат от различни училища, но ще работят по материала за съответния клас.

Междувременно, повечето училища у нас вече са набелязали мерките, които ще прилагат от 15 септември във връзка с епидемията. В много случаи учебните часове за различните класове ще започват в различно време, за да няма струпвания. Родители обаче сигнализират за абсурди като 7.05 ч. старт на първия учебен час за 5 клас в столично училище. В провинцията пък училище е организирало децата от малките класове да влизат в сградата през прозореца, за да няма смесване на потоците ученици.

Много от училищата са заменили кабинетната система за гимназиалните класове с класна, така че учениците да не обикалят кабинети из сградата през междучасията.

В същото време родители сигнализират за училища, които са решили да забранят излизането на двора през целия учебен ден, включително в часовете за занималня на малките ученици.

В насоките на МОН пък има противоречия, като например въвеждане на стратегия за невзаимодействие между паралелките, но в същото време запазване на заниманията по интереси – например незадължителните школи, при които се смесват деца от различни класове.

Засега насоките са, ако има болно дете, карантината да бъде само за неговия клас, който в рамките на 24 часа трябва да премине към дистанционно обучение за 14 дни.

На много места предвидените за септември родителски срещи с участието на по 20-25 родителя ще състоят в класните стаи вместо в дворовете заради лоша организация от страна на директорите.

Красимир Вълчев коментира и проблема с недостига на електронни устройства за онлайн обучение в десетки хиляди семейства.

Министърът съобщи, че по време на извънредното положение през пролетта много от раздадените на ученици от по-бедни семейства електронни устройства бързо са били продадени или занесени в заложни къщи.

"Получих клипове, в които се вижда в обособените квартали, че "проповедите" си вървят по телефоните, но не и обучението в електронна среда. Знаем, че нямат книги, но имат смартфони, което е показател за отношението към образованието. Бяха предоставени и устройства за тези деца, но голяма част от тях още вечерта бяха продадени, заложени или препродадени", каза Красимир Вълчев, цитиран от "Офнюз". Министърът участва в семинар за директори и експерти на образователни институции по повод ситуацията с Covid-19.

"Най-голямото ни предизвикателство остават семейства с липса на ангажираност към образованието. Те се увеличиха като демографски дял, за първи път имаме през последните десетилетия деца, на които родителите им са с ниско образование. Това е заради демографското възпроизводство на неграмотността. Още по-ясно се видя (липсата на ангажираност - б.а.) по време на обучението в електронна среда. Да, една част от тези деца не са учили заради липса на устройства, но е факт, че имаме преди всичко незаинтересованост за учене", посочи министър Вълчев.

Споделяне
Още по темата
Още от България