Родителски организации срещу връщането на децата в училище

Настояват дистанционното обучение да продължи поне до края на първия срок

Родителски организации срещу връщането на децата в училище

Граждански организации се обявиха твърдо против планираното връщане на учениците от 1 до 4 клас обратно на училище от 4 януари, тъй като според тях в настоящата епидемична обстановка това пряко излага на огромен риск живота и здравето на голяма част от българските граждани. Екипите на неформалните организации “Science in the Crisis“ и “Родители за безопасно образование“ изпратиха отворено писмо до министрите на образованието Красимир Вълчев и на здравеопазването Костадин Ангелов, в което настояват училищата и детските градини да не бъдат отваряни и обучението от разстояние в електронна среда да продължи поне до края на първия учебен срок. Те дават аргументи срещу присъственото обучение и отправят няколко искания.

Според тях твърденията, че децата нямат основен принос за разпространението на Covid-19 и отварянето на училищата не представлява опасност лесно могат да бъдат оборени, защото заключения въз основа на натрупана до момента информация в света сочат обратното и цитират няколко проучвания.

Научните данни и заключения от голям брой масови проучвания, публикувани в едни от най-престижните научни, в т.ч. медицински журнали (Lancet, SCIENCE, BMJ и други), категорично показват, че училищата са основно място за разпространение на Covid-19 поради редица ключови фактори: особености на помещенията; липсата на вентилация в учебните помещения; големият брой ученици и учители, присъстващи на едно място; начинът, по който се провеждат учебните занятия; общуването и поведението, характерни за децата; липсващата или неясно изразена симптоматика при децата. Тези особености са решаващи за разпространението на заразата от новия коронавирус в общността.

Двете организации казват, че училищата неслучайно са затворени в много от държавите на Стария континент, сред които са Германия, Румъния, Чехия, Полша. В Австрия учебния процес ще продължи да е от вкъщи като учениците ще се върнат в присъствена форма на обучение в училищата най-рано на 18 януари. В Обединеното кралство, училищата ще останат затворени в по-силно засегнатите от вируса райони.

Те посочват, че бързият ръст на заразени и хоспитализирани хора след присъственото начало на учебната година се вижда съвсем ясно на всички справки и графики, които показват хода на епидемията в България. Това доведе и до невиждана в последните 75 години смъртност, която през 2020 г. надвишава средната от предходните 5 години с над 9000 души. НСИ все още не е публикувало данни за последните 11 дни от годината, затова тя вероятно ще е с около 15 000 души или 14% по-голяма, а при сравнението на данните не се отчита спадът в населението.

Починалите учители са вече над 70 души, като също се отчита драстично намаляване в техния брой през последните дни и седмици. Преди пълното затваряне на системата на средното образование имаше дни с по няколко починали учители, а за седмица 10 души загубиха битката с вируса. След въвеждане на обучение в електронна среда за всички ученици драстично спадна броят на починалите учители, а в последната седмица има съобщение само за един. Това показва пряката връзка между присъственото обучение и загубата на човешки животи.

Затова двете организации настояват училищата и детските градини да не бъдат отваряни и обучението от разстояние в електронна среда да продължи поне до края на първия учебен срок. Това ще даде възможност да се ограничи неминуемото разрастване на нова епидемична вълна в България и свързаните с нея завишаване на заболяемостта и смъртността сред ученици и учители. На прага сме и на сезонните грипни инфекции, които при учениците често са свързани с по-тежко протичане и усложнения като пневмония, бронхит, трахеит, а в условията на настоящата пандемия и с възможността за смесено протичане с Covid-19, допълват те.

Двете организации отправят и няколко искания:

1. Да се разшири обхватът на обучението в електронна среда, като директорите на училищата бъдат задължени да информират писмено родителите за възможността в условията на извънредна епидемична обстановка и при тяхно желание да изберат електронно обучение за децата си, независимо дали училищата работят присъствено.

2. В условия на извънредна епидемична обстановка, противоепидемични мерки да се въвеждат само със заповед на министъра на здравеопазването на национално ниво и да важат за всички в страната.

3. РЗИ да има достъп до системата на МОН за регистрация на заразени ученици, учители и персонал в училищата, за своевременно карантиниране на засегнатите паралелки.

4. Задължително да се носят маски във всички помещения на територията на училищата от всички ученици, учители, помощен персонал.

5. Да се премахне възможността шлемовете да се приемат като заместител на маските. Шлемовете са приспособления за защита на очите и не са ефективни като маските, поради липсата на възможност за осъществяване на филтрация, поради което тяхната индивидуална употреба създава риск от заразяване на лицето, което носи шлем, както и не допринася за намаляване на количеството вируси, които се отделят от лицето, което го носи, ако е заразоносител или болен.

6. Да се тестват учителите, преди началото на първия учебен час, при връщането на децата в клас, с бързи антигенни тестове, а след това и в началото на всяка работна седмица, преди започване на учебните часове. Да се следи за недопускане на учители със симптоми за Covid-19 в училищата.

7. Да се разредят учениците от начален етап в класните стаи, като се ползват помещенията на големите, така че да бъде избегнато излишно взаимодействие.

8. В началните училища, в които не може да има разреждане на паралелките, да се изследват учениците след предварително оповестяване.

9. Да се спазват стриктно всички здравни мерки в училищата (носене на защитни маски, хигиена на ръцете и дезинфекция, редовно проветряване, спазване на физическа дистанция) от всички членове на училищните общности.

Споделяне

Още по темата

Още от Коронавирус

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?