Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Родителските разходи за първия учебен ден нараснали с 13% до 354 лв. средно

Хората разчитат на спестявания и заеми, 20% плащат по банков път

0 коментара
Снимка: БГНЕС

Тази година за първия учебен ден на детето си родителите ще отделят средно 354 лв. за необходими му за училището стоки. Това е с 13 на сто повече спрямо разходите им за същите цели през миналата година, показва проучване на компания за картови разплащания. Около 20 процента от анкетираните семейства ще платят избраните артикули с банкова карта. Близо 30 на сто от планиращите покупки ще пазаруват онлайн, като най-често ще използват виртуални магазини, за да се сдобият с обувки, дрехи и раница.

Проучването е проведено сред жителите на десетте най-големи града в България с цел да се определи сумата, която родителите планират да отделят за подготовка за новата учебна година, както и методите на разплащане, които ще предпочетат.

Жителите на София ще отделят средно с 80 лева. повече за покупки за първия учебен ден от родителите от страната, или около 407 лева. Жителите на Бургас очакват да посрещнат разходи от около 413 лева., докато пловдивчани планират покупки на стойност около 345 лева. Варненци ще отделят около 320 лева за покупки покрай новата учебна година.

За да покрият разходите за началото на учебната година 33 на сто от родителите спестяват, а други 30 процента имат достатъчно средства за покупките. Точно 11 на сто разчитат на кредитните си карти, а 7 процента използват банков заем, за да посрещнат разходите.

Разходите за учениците нарастват с увеличаване на възрастта, отчита още проучването.

Планираните покупки за ученици между 9-ти и 12-ти клас са на стойност с около 24 процента по-висока от средната сума или 440 лв. Родителите на първолаци възнамеряват да отделят около 380 лева за децата, най-скромни ще бъдат майките и татковците на ученици от трети до шести клас – те ще похарчат средно 337 лева.

Родителите ще използват своите банкови карти основно, за да купят дрехите и обувките на своите деца. Около една четвърт от майките и бащите, които ще купят тези стоки, ще ги платят чрез карта.

Други артикули, които се заплащат предимно по електронен път, са учебните материали - химикалки, моливи, линии и тетрадките - близо 9 на всеки 10 родители ще извършат касови плащания при покупката на тези стоки. Това са стоки, които все по-често влизат в списъка за пазаруване от обектите на големите търговски вериги и това е причината покупката им все по-често да се извършва с карта, уточняват експертите.

Учебниците традиционно се плащат в брой - само 8 процента от майките и татковците ще използват електронни пари при закупуването им. Това вероятно се дължи на факта, че учебниците често се купуват от книжните борси или втора ръка от по-големите ученици, смятат авторите на проучването.

Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България, коментира, че банковите карти позволяват отлично планиране на разходите, което е от голямо значение за всеки родител.

Най-популярните стоки за първия учебен ден при покупки в интернет са обувките (52 процента), дрехите (50 процента) и раницата (47 процента). Банковата карта е предпочитаният метод на плащане за 51 на сто от пазаруващите в електронни магазини, 41 процента залагат на наложен платеж.

Независимо от възрастта децата са много активни при вземането на решение какво да се купи, показва анкетата на картовата компания. Половината (51 процента) от родителите обсъждат всички планирани разходи с учениците, докато 33 процента включват или не по-младите членове на семейството в зависимост от конкретната покупка.

Търговците на стоки за учениците трябва да са готови за масови покупки непосредствено преди началото на учебната година, смятат анализаторите. Само два процента от родителите са направили покупки към датата на провеждане на проучването. Други 43 на сто пазаруват по различно време всяка година, а близо една трета от участвалите в анкетата (29 процента) изчакват момента преди първия учебен ден. Един на всеки шест се съобразява с напътствията на учителите и прави покупките след 15 септември.

Експертите съветват избралите да платят покупките си за старта на учебната година с карта винаги да се уверяват, че са уточнили с касиера точната сума, която ще бъде изтеглена от дебитната или кредитна им карта. Когато въвеждаме PIN код, трябва да се уверим, че устройството е в изправност и че никой не наблюдава въведените от нас цифри, препоръчват още те.

Когато пазаруваме онлайн, трябва да използваме последната версия на нашия браузър и да се уверим, че операционната система на компютъра ни е актуална. Пазарувайте от търговци, които познавате и на които имате доверие, препоръчват експертите.

Записвайте онлайн транзакциите, които правите, включително адреса на търговеца, от когото правите покупка, принтирайте информацията за направената покупка, съветват още от компанията за картови разплащания. Друг полезен съвет е преди да направим покупка, да прочетем внимателно условията за доставка и връщане на закупените стоки, публикувани на сайта на търговеца, както и да проверим информацията за условията и цена на доставката, валута, която онлайн магазинът приема, евентуални мита, които се прилагат.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.