Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Роднини обвиняват кипърската авиокомпания Хелиос за неизправност на разбилия се самолет

15 коментара
Роднини обвиняват кипърската авиокомпания Хелиос за неизправност на разбилия се самолет

Роднини и близки на загиналите 121 души на борда на разбилия се в неделя кипърски самолет обвиняват авиокомпания Хериос Еъруйс (Helios Airways), че е допуснала полет на неизправен Боинг 373.

И двете черни кутии бяха открити на мястото на инцидента на 40 км от гръцката столица Атина и се проучват.

Всички 115 пътници и 6-членния екипаж са загинали. Според гръцкото министерство на отбраната проведените вече аутопсии потвърждават, че повечето от жертвите са починали от измръзване още във въздуха преди самолетът да се разбие на хълм в безлюдна местност в района на Оропос в централна област Беотия, близо до историческия град Маратон.

Близките на загиналите кипърци вече пристигнаха или са на път за Гърция, където трябва да разпознаят телата.

Роднини викаха “убийци” и обвиняваха авиокомпанията Хелиос за това, че самолетът е бил в неизправност.

Отправят се и призиви за оставката на кипърските власти за гражданска авиация, които са дали на лицензирания Боинг-737 сертификат за летателна годност.

Главният следовател Акривос Цолакис заяви в понеделник, че е открита и втората черна кутия, но тя е в “много лошо състояние”.

Според някои съобщения в Кипър, пилотите на Боинга са докладвали за проблеми с климатика и вентилацията преди да загубят радиовръзка – проблем, който машините на Хелиос Еъруйс са имали и в миналото.

Гръцките власти казаха, че след загубата на контакт със самолета, пилоти от военно-въздушните сили, летящи над полуостров Евбея, са видели пилотите от Боинга свлечени в кабината.

Когато двата F-16 се върнали за втори оглед, видели как двама души се опитват да поемат контрола на самолета, но не станало ясно дали са членове на екипажа или пасажери, съобщи говорител на гръцкото правителство.

Разследващите се очаква да проверят дали внезапна разхерметизация в пилотската кабина не е извадила пилотите от строя преди те да си сложат кислородните маски и да свалят самолета на по-ниска и безопасна височина, твърдят експерти.

Гръцката телевизия предаде, че пътник е изпратил SMS до братовчед си, в който му пише, че пилотът е с посиняло лице и температурата в самолета силно е спаднала.

“Казвам ти сбогом, братовчеде, ние замръзваме”, пише в SMS-а.

Говорител на гръцкото правителство каза, че според повечето индикации става дума за инцидент и отхвърли появилите се слухове за терористичен акт.

Специален център ще посреща опечалени роднини в Маратон

Кипър обяви тридневен официален траур заради най-тежкия авиоинцидент, сполетял страната.

Смъртта на всички на 121 пътници е засегнала по някакъв начин почти всеки от 700-те хиляди жители в гръцката част на Кипър, съобщава местната преса.

В Гърция е подготвен специален център за посрещане роднините на загиналите в гр. Маратон, недалеч от фаталния връх Св. Теодор, където се разби самолетът. В центъра има православни свещеници и обучени консултанти, които да помагат на опечалените, които идентифицират телата на жертвите.

Кипърският министър на транспорта Харис Трасо отхвърли по-ранни съобщения, че на борда на самолета е имало 48 деца и младежи. Пред Ройтрес той направи уточнението, че броят на пътниците под 20 години е между “15 и 20”.

Според Хелиос самолетът е бил технически изправен

Хелиос твърди, че самолетът е бил проверен и е бил в изправност преди полета.

Екипажът и пътниците на Хелиос еъруейс от Ларнака за София отказаха да се качат на самолета

Екипажът и 100-те пътници на полет от Ларнака за София на  Хелиос еъруейз, чийто самолет се разби преди ден край Атина, отказаха да се качат в понеделник на самолет на кипърската авиокомпания, настоявайки за друг превозвач, съобщи Кипърската информационна агенция, цитирана от Ройтрес и БТА. Най-напред екипажът, а след това и пътниците отказали да се качат в самолета. По линията Ларнака - София е трябвало да пътува същият модел Боинг -737 на Хелиос еъруейз, какъвто се разби в неделя.

“Всички наши самолети са проверени много, много внимателно съгласно международните стандарти”, каза в понеделник търговският мениджър на компанията Вики Кситас.

Хилиос също така отрича да е имало забавяне в обявяването на списъка с пътниците на борда на самолета, макар представители на компанията да признаха, че разпространеният в понеделник списък не е бил точен.

В неделя следобед роднините на някои от пътниците в самолета се бяха събрали притеснени на летището в Ларнака и чакаха шест часа преди да им бъде показан списъкът с пътниците на борда.

Когато техните най-големи страхове се потвърдиха, няколко души колабираха и бяха откарани с линейки, предаде ББС.

Технически проблеми и в миналото

Злополучният самолет, който се разби в неделя, е показвал технически неизправности в климатичната и вентилационната си система и в миналото, пише в понеделник излизащият в Гърция и Кипър вестник Филелефтерос, цитиран от БТА.

Позовавайки се на очевидци, вестникът твърди, че един ден преди катастрофата - в събота, самолетът е показал проблеми в системата за отопление и вентилация, поради което вторият пилот на самолета е отказал да поеме полета.

Позовавайки се на свидетели, вестник Филелефтерос припомня още, че през септември 2003 г. самолетът е извършил принудително кацане на остров Родос заради проблем в десния двигател по време на полет от Лондон до Ларнака.

Като най-сериозен инцидент в досието на самолета се описва случаят с разхерметизиране на пътническия салон на височина 35 000 фута на 16 декември 2004 по време на полет от Варшава за Ларнака. Според информации, на които се позовава вестник Филелефтерос, тогава са се задействали кислородните маски над пътническите седалки.

На 23 април е имало още един инцидент с разхерметизиране на пътническия салон, докато според информации, чиято точност не възможно да се потвърди на настоящата фаза на разследването, е имало още пет-шест подобни инцидента със същия самолет, пише вестник Филелефтерос.

Вестникът се позовава на свидетелствата на пътник на фирмата - Андреас Христофияс от Никозия, според който по време на полет до Санторини не е работила климатичната инсталация на самолета. Същият проблем съществувал и една седмица по-късно - при обратния полет.

По-рано депутатът от Ларнака Георгиос Георгиу заявил, че през март миналата година пътниците от полета Варшава - Ларнака са имали проблем заради разхерметизиране на салона.

Други от пасажерите на Хелиос еъруейз споменали за много висока температура в салона по време на полети от Атина.

От своя страна Хелиос Еъруейз увери в съобщение, че самолетът е преминал пълна техническа проверка, която е установила неговата пригодност преди полета, допълва вестник Филелефтерос.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. гражданин
    #16

    НА САМОЛЕТИТЕ, ВЛАКОВЕТЕ И АВТОБУСИТЕ.СЪЩО И НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ. СЕРИОЗНО.

  2. BLUEBIRD
    #15

    още във въздуха!

  3. Dr. Mancho
    #14

    zaradi otkaz da podpishat dokument za tehnicheska godnost na samoleta predi poleta poradi neizpravnost v klimatika.

  4. Пилот
    #13

    не са държавни служители.Контролният персонал - също

  5. Drug Grajdanin!
    #12

    Mnogo dobra ideia! Podkrepiam ia 100%!

  6. глупак
    #11

    глупости! мошенниците дават подкупи, получават лицензи, крадат, а говедата купуват билети и отиват на заколение. а "журналистите", защо чак сега публикуват тези данни за 5-6 инцидента със същия самолет? нали се "борят" с несправедливостите и "информират" обществото. ако бяха вдигнали на нож тази "авиокомпания" веднага след първия инцидент, може би нямаше да има следващи?! ама сигурно е имало обаждания в редакциите, пачки за вестникарските босове, мръсни погледи и откровени заплахи за простите репортери.

  7. ИНТЕРНЕТ
    #10

    НЯМА АБСОЛЮТНО НИКАКВИ ТЕХНИКО-ИКОНОМИЧЕСКИ ТРУДНОСТИ И ОПРАВДАНИЯ ДА СЕ ОСИГУРИ ПУБЛИЧЕН ДОСТЪПДО БЕЗДРУГО ДОСТЪПНА ОТ ЛОКАЛНИ МРЕЖИИНФОРМАЦИЯ -- ДА СЕ НАПРАВИ ДОСТЪПНА ОТ ИНТЕРНЕТДОСИЕТА НА САМОЛЕТИ, ЖЕЛЕЗНИЦИ, АВТОБУСИ, ДОСИЕТА НА ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ.БЕЗ ДРУГО РЕДИЦА ЗАКОНИ ЗАДЪЛЖАВАТ ДА СЕ ОСИГУРИ ПУБЛИЧЕН ДОСТЪП ДО ТАКАВА ИНФОРМАЦИЯ.

  8. наблюдател
    #9

    Някой в България ще повдигне ли обвинения за бедствията от наводненията? Или всяко чудо за три дни? Робско племе сме ние, за огромно съжаление!

  9. Авиофэн
    #8

    Направо е трагично, когато си отиват хора поради безхаберие и безотговорност. Температурата на 10 км височина е -60 С! Но недоумявам защо са останали на нея, вместо да пуснат задкрилки, интерцептори и после и колесници, да отнемат двигателя до малък газ и с макимална скорост да незабавно да тръгнат надолу, както е по инструкция? Все пак дори на -60 С човек не замръзва за по-малко от две минути, зя което време могат да снижат с 3000м, а при руснаците даже имаше случай когато на военен Ту-16 пада остъклението

  10. Hemy Varnalis
    #7

    DA NE GOVORIM ZA AVTOBUSITE ZA UCHENICY!TEZY MEZDUNARODNY BANDITY SE SAMOZABRAVIHA - UNO - UNICEF - ZASHTO SPAT? MAY NAY-NAPRED TE SA KUPENY ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.