Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Родопчани: Възродителният процес никога не е спирал

Експерти предупредиха, че делото може да получи опасен отзвук в мюсюлманските държави

56 коментара
Протестиращи мюсюлмани пред съда в Пазарджик. Сн. БГНЕС

Поредното заседание на Пазарджишкия окръжен съд по делото срещу 13 български мюсюлмани, обвинени в "налагане на антидемократична идеология и отричане на всичко, несъобразено с идеологията на салафизма и за ръководене и членуване в радикална организация", не можа да тръгне във вторник навреме и бе отлагано два пъти през деня.

Причината бе отсъствието на адвоката на четирима от подсъдимите Хари Харалампиев, който имаше друго дело във Върховния касационен съд. Харалмпиев дойде в съда и процесът започна към 15 часа с разпит на свидители. След близо три часа заседанието бе прекратено, за да продължи в четвъртък и петък.

Делото започна на 18 септември. Саид Мутлу, имам от град Сърница, е обвинен като ръководител на незаконната радикална ислямска организация "Ал Уакф ал ислами" у нас, за проповядване на радикален ислям - салафизъм, религиозна и расова омраза в джамиите в Сърница и Пазарджик, както и в кафене в Сърница.

Срещу районния мюфтия на Пазарджик Абдуллах Салих са повдигнати обвинения за проповядване на антидемократични ценности, религиозна и расова омраза, членуване в нерегистрирана организация. Срещу осъждания вече за проповядване на радикален ислям имам от Пазарджик Ахмед Ахмед са повдигнати същите обвинения.

Останалите 10 подсъдими - Неджми Дъбов от Рудозем, Хайри Шерифов от Смолян, Байрам Ушев от Мадан, Ахмед Абдурахманов от Сатовча, Исмет Джалев от Благоевград, Мохамед Камбер от гоцеделчевското село Лъжница, учителят Юсуф Горелски от белишкото село Горно Краище, съпругата му Найме - също учителка, основателят на Съюза на мюсюлманите в България Али Хайредин и Али Ибрахим, ходжа от якорудското село Аврамово, са обвинени в членуване в незаконна фондация.

Докато съдия Ивета Парпулова, която е председател на Окръжния съд, изчакваше да обяви дали заседанието ще започне или ще бъде отново отложено, пред сградата на съда се събраха множество мюсюлмани от различни селища на Родопите в подкрепа на подсъдимите. Всички жени бяха забрадени както е мюсюлманската традиция, но някои от тях носеха бурки, което е рядко явление по нашите земи. Мъжете имаха отличителните белези на ортодоксалните мюсюлмани - дълги бради. Те останаха целия ден пред съда. Около съда имаше и засилено полиицейско присъствие.

Някои от хората носеха плакати, на които пишеше: "Ислямът винаги е бил в подкрепа и защита на мира", "Ислямът нарежда човешкото убийство сред най-големите грехове и престъпления", "Коранът оценява човешкия живот като една от най-висшите ценности", "Господа управляващи, не си правете политика с религията, защото това е опасен бумеранг", "Господа управляващи, спрете насилието над мюсюлманите, 100 години стигат", "Вярваме в справедливия български съд".

"Възродителният процес в България никога не е спирал, само са сменяни формите", казаха пред журналисти някои от присъстващите.

Ние проповядваме традиционен ислям, не проповядваме шериатска държава, зааяви пред медии Ислям Шерифов от Рудозем, брат на един от подсъдимите – Хайри Шерифов. Ние не сме опасни, не сме камикадзе, а обикновени граждани на тази държава, добави Шерифов.

Той и хората около него очакват оправдателни присъди, предаде репортер на БГНЕС. На въпрос за салафизма той отговори с въпрос "Къде има такова салафистко движение?" Проповядване на салафизъм и уахабизъм – няма такова нещо, повтори той.

Шерифов отрече също, че подсъдимите са членували в нерегистрираната организация "Ал Уакф ал ислами", но потвърди, че това е фондация от Саудитска Арабия, която не е регистрирана в България. "Имате ли обаче доказателства, че някой от тук е работил за нея", запита той.

Нели Моллаалмед, жена от Рудозем, заяви пред БГНЕС: "Това дело изобщо не трябваше да се състои. Смешни са обвиненията и затова сме дошли в подкрепа на тези хора. Не знам какво значи салафизъм и как да го обясня", твърди тя, но твърдо вярва, че делото няма да предизвика етническо напрежение, особено в районите, от които са дошли хората около нея.

"В България няма радикален ислям. Обвиненията са безпочвени, не почиват на никакви факти и ние сме спокойни за изхода на делото", заяви един от обвиняемите Байрам Ушев. Той обясни, че е завършил в Саудитска Арабия и посочи, че е на заплата към Главното мюфтийство, опровергавайки по този начин информации в медиите, че семинарите и организацията покрай тях са финансирани с пари от Саудитска Арабия. Той подчерта, че не знае за такова финансиране.

Загриженост сред арабисти и историци

Делото предизвика загрижеността на арабисти и историци у нас, които предупредиха, че медийното му преекспониране може да доведе до негативен отзвук в ислямските страни на фона на изострените религиозни напрежения между Европа и мюсюлманския свят.

"Този съдебен процес фокусира общественото внимание повече, отколкото заслужава. Процесът се превръща в индикатор за гражданското общество и зрелостта на съда. Хората, които се събират, се страхуват процесът да не е начало на атака срещу българските мюсюлмани в контекста на разразилата се ислямофобия", коментира пред БНР във вторник арабистът проф. Цветан Теофанов.

"Влияе и това, че турското население у нас не е забравило Възродителния процес. Обикновеният българин пък, наред с останалите си проблеми, се опасява от конфликт между християни и мюсюлмани", продължи той.

"Проблемът не трябва да се търси в исляма и Корана, а в някои мюсюлмани. Има радикални ислямисти, както и радикални християни. Но не може да се проявява търпимост към такъв, който проповядва рязане на глави на неверниците или сформира команди, които налагат начин на поведение. Ако получава и пари за такава дейност, трябва да се прилага законът с цялата му строгост, но да няма лов на вещици или политически манипулации", смята проф. Теофанов.

"Нека не се внушава, че българските мюсюлмани се радикализират и назрява конфликт с християните. Бурките са странни за нашата действителност. Терминът "Аллах" означава "Богът" и този термин се употребява и от арабските християни", обясни още той.

"Повечето мюсюлмани са обикновени вярващи, заети повече с грижи за насъщния, отколкото с радикални възгледи. Като преводач от арабски знам колко е трудно да бъде преведена намерената литература. За съда ще бъде много трудно да докаже, че тези имами са проповядвали радикален ислям", смята проф. Теофанов.

Директорът на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия Антонина Желязкова изрази недоумението си кой би имал полза да насажда страх сред българските мюсюлмани.

"Недоумявам кой би могъл да бъде подобен авантюрист, че да търси полза от случващото се сега и от напрежението, което се нагнетява сред българските мюсюлмани", каза в неделя пред Дойче Веле тя. "Ако някой иска да пали пожари тук и смята, че това ще му донесе политически ползи и дивиденти, значи е пълен глупак и авантюрист!", каза още тя, като обясни, че салафитите са членове на ортодоксално течение в исляма, но не са радикални ислямисти.

Проф. Владимир Чуков изрази преди няколко дни притеснение, че процесът се провежда в крайно неподходящо време и може да постигне отрицателен за страната ни ефект, ако не се води изключително внимателно. Той припомни каква е външната обстановка в момента на фона на напрежението в мюсюлманския свят, породено от подигравателния филм срещу исляма в американски филм и карикатурите във френски вестник срещу Мохамед.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

56 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #56

    М.Н.
    Иванов от Швеция отрича някои неща, сторени наистина от Мустафа Кемал паша, наречен Ататюрк в началото на Турската република. Познавам човек, който беше преди години на работа в нашето посолство в Анкара. Той се подготви за тази работа съвестно, като изчете сума историческа литература и то, на турски език, който знае. Та, той ми разказа за т.н. "шапка канону" (турски), "закон за шапките" на български език, дело на Кемал паша. Първо го разгласяват нашироко всред населението, че ако до три дни

  2. Анонимен
    #55

    Доган постигна своето, пътят ни да минава през Босфора. Когато подобни безумия на хора учили в университетите по квотен принцип - за деца на бойци и т.н. Сега ни вкараха в капана на предстоящ конфликт, ако отстъпим от принципите си ще ни сложат фереджета.

  3. Анонимен
    #54

    Този шведски Иванов е всъщност един болен мозък, в чийто речник са съчетани /по неговите думи/ скудоумието и тъпащината. Странно е, обаче Медиапул не го трие за това. Преди време даже направиха интервю с него като го представиха като председател на някаква/негова си/ фондация Българи за ..нещо си. Не, че някой го има за нещо сериозно, но е намерил човечецът начин да докарва за себе си някой лев-плюейки всичко свързано с България и българите. Типичен безродник намерил начин да смуче от парите на турското

  4. Анонимен
    #53

    М.Н.
    Драги Иванов, живеейки в Швеция, не сте ли се научили да не използвате хамалски и каруцарски език, характерен за простаците от изтока, който отричате страстно? За северните хора, към които очевидно се опитвате да се причислите, не е характерно да ругаят. Напротив, всички, които са били в досег с тях, наблягат на въздържаността им. То не бяха обвинения в "скудоумие", "келеши" и т.н., то не беше чудо! Хайде вразумете се и свикнете да уважавате и мнения, недотам "политкоректни", като Вашите. Не

  5. И.Иванов, Швеция
    #52


    АНОНИМЕН ИЗПРОВОКИРАН КЪМ СКУДОУМИЯ

    """ Анонимен 22:29 | 26.09.2012

    М.Н.
    Може ли някой да обясни на форумците как се е появила идеята за задължителната мохамеданска религиозна униформа за жените? Не се намира такъв текст в Корана, в който да има предписания ... """

    Вън от неистината, че "мохамеданска религиозна униформа за жените" е "задължителна", тя се е появила точно така, както например се е появила "задължителната християнска религиозна униформа за жените" и до днес в Русия при посещението

  6. И.Иванов, Швеция
    #51


    АНОНИМЕН (ДРУГ КЕЛЕШ, ДЕ) !




    """ Анонимен 21:13 | 26.09.2012
    ...
    И не се прави на юрист, защото не си такъв! Защото всичките права на съвест и вероизповедание, както и на сдружаване стават по ред и начин определен от законите. """

    И българският основен закон, Конституцията, е определил и е заковал безусловно "всичките права на съвест и вероизповедание, както и на сдружаване" без и помен от възможност за ограничаването им "по ред и начин определен от законите":

    Чл. 37.
    (1) Свободата на съвестта,

  7. Коментарът е изтрит в на от автора.
    #50
  8. Коментарът е изтрит в на от автора.
    #49
  9. Коментарът е изтрит в на от автора.
    #48
  10. И.Иванов, Швеция
    #47


    АНОНИМЕН (ЕДИН КЕЛЕШ, ДЕ) !

    """ Анонимен 20:47 | 26.09.2012

    Едно време Мустафа Кемал Ататюрк в Турция- дето е мюсюлманска страна,като ги види ей такива забулени ханъми- веднага им рязва главата просто ей-така за назидание. """

    Тъпак е подочул нещичко за Кемал, ама си няма понятие, че се казва Мустафа Кемал, а "Ататюрк" ("Баща на турците") му е дадено от хората прозвище ! Няма си и понятие, че сега не е "някога" и хората имат свободи, които някога нямаха, вън от факта, че Мустафа Кемал не беше

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.