Поредното заседание на Пазарджишкия окръжен съд по делото срещу 13 български мюсюлмани, обвинени в "налагане на антидемократична идеология и отричане на всичко, несъобразено с идеологията на салафизма и за ръководене и членуване в радикална организация", не можа да тръгне във вторник навреме и бе отлагано два пъти през деня.
Причината бе отсъствието на адвоката на четирима от подсъдимите Хари Харалампиев, който имаше друго дело във Върховния касационен съд. Харалмпиев дойде в съда и процесът започна към 15 часа с разпит на свидители. След близо три часа заседанието бе прекратено, за да продължи в четвъртък и петък.
Делото започна на 18 септември. Саид Мутлу, имам от град Сърница, е обвинен като ръководител на незаконната радикална ислямска организация "Ал Уакф ал ислами" у нас, за проповядване на радикален ислям - салафизъм, религиозна и расова омраза в джамиите в Сърница и Пазарджик, както и в кафене в Сърница.
Срещу районния мюфтия на Пазарджик Абдуллах Салих са повдигнати обвинения за проповядване на антидемократични ценности, религиозна и расова омраза, членуване в нерегистрирана организация. Срещу осъждания вече за проповядване на радикален ислям имам от Пазарджик Ахмед Ахмед са повдигнати същите обвинения.
Останалите 10 подсъдими - Неджми Дъбов от Рудозем, Хайри Шерифов от Смолян, Байрам Ушев от Мадан, Ахмед Абдурахманов от Сатовча, Исмет Джалев от Благоевград, Мохамед Камбер от гоцеделчевското село Лъжница, учителят Юсуф Горелски от белишкото село Горно Краище, съпругата му Найме - също учителка, основателят на Съюза на мюсюлманите в България Али Хайредин и Али Ибрахим, ходжа от якорудското село Аврамово, са обвинени в членуване в незаконна фондация.
Докато съдия Ивета Парпулова, която е председател на Окръжния съд, изчакваше да обяви дали заседанието ще започне или ще бъде отново отложено, пред сградата на съда се събраха множество мюсюлмани от различни селища на Родопите в подкрепа на подсъдимите. Всички жени бяха забрадени както е мюсюлманската традиция, но някои от тях носеха бурки, което е рядко явление по нашите земи. Мъжете имаха отличителните белези на ортодоксалните мюсюлмани - дълги бради. Те останаха целия ден пред съда. Около съда имаше и засилено полиицейско присъствие.
Някои от хората носеха плакати, на които пишеше: "Ислямът винаги е бил в подкрепа и защита на мира", "Ислямът нарежда човешкото убийство сред най-големите грехове и престъпления", "Коранът оценява човешкия живот като една от най-висшите ценности", "Господа управляващи, не си правете политика с религията, защото това е опасен бумеранг", "Господа управляващи, спрете насилието над мюсюлманите, 100 години стигат", "Вярваме в справедливия български съд".
"Възродителният процес в България никога не е спирал, само са сменяни формите", казаха пред журналисти някои от присъстващите.
Ние проповядваме традиционен ислям, не проповядваме шериатска държава, зааяви пред медии Ислям Шерифов от Рудозем, брат на един от подсъдимите – Хайри Шерифов. Ние не сме опасни, не сме камикадзе, а обикновени граждани на тази държава, добави Шерифов.
Той и хората около него очакват оправдателни присъди, предаде репортер на БГНЕС. На въпрос за салафизма той отговори с въпрос "Къде има такова салафистко движение?" Проповядване на салафизъм и уахабизъм – няма такова нещо, повтори той.
Шерифов отрече също, че подсъдимите са членували в нерегистрираната организация "Ал Уакф ал ислами", но потвърди, че това е фондация от Саудитска Арабия, която не е регистрирана в България. "Имате ли обаче доказателства, че някой от тук е работил за нея", запита той.
Нели Моллаалмед, жена от Рудозем, заяви пред БГНЕС: "Това дело изобщо не трябваше да се състои. Смешни са обвиненията и затова сме дошли в подкрепа на тези хора. Не знам какво значи салафизъм и как да го обясня", твърди тя, но твърдо вярва, че делото няма да предизвика етническо напрежение, особено в районите, от които са дошли хората около нея.
"В България няма радикален ислям. Обвиненията са безпочвени, не почиват на никакви факти и ние сме спокойни за изхода на делото", заяви един от обвиняемите Байрам Ушев. Той обясни, че е завършил в Саудитска Арабия и посочи, че е на заплата към Главното мюфтийство, опровергавайки по този начин информации в медиите, че семинарите и организацията покрай тях са финансирани с пари от Саудитска Арабия. Той подчерта, че не знае за такова финансиране.
Загриженост сред арабисти и историци
Делото предизвика загрижеността на арабисти и историци у нас, които предупредиха, че медийното му преекспониране може да доведе до негативен отзвук в ислямските страни на фона на изострените религиозни напрежения между Европа и мюсюлманския свят.
"Този съдебен процес фокусира общественото внимание повече, отколкото заслужава. Процесът се превръща в индикатор за гражданското общество и зрелостта на съда. Хората, които се събират, се страхуват процесът да не е начало на атака срещу българските мюсюлмани в контекста на разразилата се ислямофобия", коментира пред БНР във вторник арабистът проф. Цветан Теофанов.
"Влияе и това, че турското население у нас не е забравило Възродителния процес. Обикновеният българин пък, наред с останалите си проблеми, се опасява от конфликт между християни и мюсюлмани", продължи той.
"Проблемът не трябва да се търси в исляма и Корана, а в някои мюсюлмани. Има радикални ислямисти, както и радикални християни. Но не може да се проявява търпимост към такъв, който проповядва рязане на глави на неверниците или сформира команди, които налагат начин на поведение. Ако получава и пари за такава дейност, трябва да се прилага законът с цялата му строгост, но да няма лов на вещици или политически манипулации", смята проф. Теофанов.
"Нека не се внушава, че българските мюсюлмани се радикализират и назрява конфликт с християните. Бурките са странни за нашата действителност. Терминът "Аллах" означава "Богът" и този термин се употребява и от арабските християни", обясни още той.
"Повечето мюсюлмани са обикновени вярващи, заети повече с грижи за насъщния, отколкото с радикални възгледи. Като преводач от арабски знам колко е трудно да бъде преведена намерената литература. За съда ще бъде много трудно да докаже, че тези имами са проповядвали радикален ислям", смята проф. Теофанов.
Директорът на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия Антонина Желязкова изрази недоумението си кой би имал полза да насажда страх сред българските мюсюлмани.
"Недоумявам кой би могъл да бъде подобен авантюрист, че да търси полза от случващото се сега и от напрежението, което се нагнетява сред българските мюсюлмани", каза в неделя пред Дойче Веле тя. "Ако някой иска да пали пожари тук и смята, че това ще му донесе политически ползи и дивиденти, значи е пълен глупак и авантюрист!", каза още тя, като обясни, че салафитите са членове на ортодоксално течение в исляма, но не са радикални ислямисти.
Проф. Владимир Чуков изрази преди няколко дни притеснение, че процесът се провежда в крайно неподходящо време и може да постигне отрицателен за страната ни ефект, ако не се води изключително внимателно. Той припомни каква е външната обстановка в момента на фона на напрежението в мюсюлманския свят, породено от подигравателния филм срещу исляма в американски филм и карикатурите във френски вестник срещу Мохамед.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
56 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
М.Н.
Иванов от Швеция отрича някои неща, сторени наистина от Мустафа Кемал паша, наречен Ататюрк в началото на Турската република. Познавам човек, който беше преди години на работа в нашето посолство в Анкара. Той се подготви за тази работа съвестно, като изчете сума историческа литература и то, на турски език, който знае. Та, той ми разказа за т.н. "шапка канону" (турски), "закон за шапките" на български език, дело на Кемал паша. Първо го разгласяват нашироко всред населението, че ако до три дни …
фесовете и чалмите не изчезнат и не бъдат заместени от европейски шапки, ще се стреля на месо. Разумните хора се отървават от типичните средновековни арабски по същество шапки, но след трите дни е изало и упорити глупаци, които се появили със забранените шапки. И наистина заптиетата са застреляли известен брой хора. Европеизирането на Турция не е минало миролюбиво, а с насилие. Така или иначе, в Турция има всякакви ханъми. Жени, които изглеждат безупречно като европейки и такива със забрадки, но пингвини, като тези, които демонстрират в Пазарджик, няма! Много неприятно е, че това всъщност са българки, които се правят нарочно на арабски плашила.
Доган постигна своето, пътят ни да минава през Босфора. Когато подобни безумия на хора учили в университетите по квотен принцип - за деца на бойци и т.н. Сега ни вкараха в капана на предстоящ конфликт, ако отстъпим от принципите си ще ни сложат фереджета.
Този шведски Иванов е всъщност един болен мозък, в чийто речник са съчетани /по неговите думи/ скудоумието и тъпащината. Странно е, обаче Медиапул не го трие за това. Преди време даже направиха интервю с него като го представиха като председател на някаква/негова си/ фондация Българи за ..нещо си. Не, че някой го има за нещо сериозно, но е намерил човечецът начин да докарва за себе си някой лев-плюейки всичко свързано с България и българите. Типичен безродник намерил начин да смуче от парите на турското …
разузнаване и петродоларите на ислямизма - превръщайки се в техен апологет. Не е първият и няма да е последният. За съжаление, когато една държава се вкисва отвътре, то виненки като Иванов от Швеция винаги ще се намерят. Ако той беше на обратната позиция и защитаваше християството срещу исляма, досега да се е намерил някой, който да обяви парична награда за главата му- както направи министъра на железниците на Пакистан за продуцента на Невинни мусюлмани. Но както написах- той е една безвредна виненка, която ще умре, когато кашата спре да ферментира.
М.Н.
Драги Иванов, живеейки в Швеция, не сте ли се научили да не използвате хамалски и каруцарски език, характерен за простаците от изтока, който отричате страстно? За северните хора, към които очевидно се опитвате да се причислите, не е характерно да ругаят. Напротив, всички, които са били в досег с тях, наблягат на въздържаността им. То не бяха обвинения в "скудоумие", "келеши" и т.н., то не беше чудо! Хайде вразумете се и свикнете да уважавате и мнения, недотам "политкоректни", като Вашите. Не …
Ви ли прави впечатление, че всред т.н."свободни" и "заслужаващи уважение" хора, които протестират в Пазарджик, е пълно с мъже, които си отглеждат бради ала Осама бин Ладен, а жените, все едно не са родени в България, т.е. в Европа, а направо в Саудитска Арабия? Саудитска Арабия с разните нейни подробности, идеал ли Ви е за свобода и толерантност към изповядващите други религии и въобще към другояче изглеждащите хора, които напр. са гладко обръснати и не носят пешкири и гевреци на главите си, и чиито жени не напомнят непременно пингвини, клепещи на две крачки зад господарите им, т.е. съпрузите им? Това не е ли вид провокация към останалите, европейски изглеждащи хора, обитаващи точно европейски страни? Какво внушава споменът за Осама бин Ладеновия вид? Може би бликащо миролюбие или толерантност, или пък Вие ще измислите друго нещо, за да оправдаете точно такъв провокативен вид? Това наистина си е провокативен вид и няма друго обяснение, освен, че тези хора търсят конфликта. Кой по-точно и как им е забранил да си ходят на джамия и да си се кланят по пода, както им е наредено от тяхната религия? Хайде, карайте по-кротко и не си мислете, че който не пише като Вас е гербер или комуняга! Престанете с грубостите и безцеремонните си "разсъждения" по такива теми. Хайде по-кротко с обидите.
АНОНИМЕН ИЗПРОВОКИРАН КЪМ СКУДОУМИЯ
""" Анонимен 22:29 | 26.09.2012
М.Н.
Може ли някой да обясни на форумците как се е появила идеята за задължителната мохамеданска религиозна униформа за жените? Не се намира такъв текст в Корана, в който да има предписания ... """
Вън от неистината, че "мохамеданска религиозна униформа за жените" е "задължителна", тя се е появила точно така, както например се е появила "задължителната християнска религиозна униформа за жените" и до днес в Русия при посещението …
им в църква - забрадка, прикриваща косите им, както например се е появила "задължителната християнска религиозна униформа за жените" и мъжете при християнско опело и погребение - черни дрехи и още безброй християнски "униформи", за които също "Не се намира такъв текст в Библията, в който да има предписания ..."
През различни времена на човечеството по различни обясними и необясними причини се появяват и изчезват различни "задължителни" навици, традиции, моди заедно със задължителните им различни фанатични войнствени противници.
""" ... защо непременно трябва да носи религиозна униформа, която по-скоро е направена, за да провокира обществото? """
Кое "общество" се "провокира" от "униформа", прикриваща части от тялото ? "Обществото" тъпаци, които хич не се "провокират", а им харесва и им течат лигите от "униформа", публично разголваща пъпа на жени и по-надолу до и включително интимното окосмяване ?
""" Освен това в миналото мохамеданките от родопите ходеха с прекрасните родопски пъстри женски носии ... """
Обаче сега не е "миналото", а са модерни времена и време, и пари, и издържлив гръб за "прекрасните родопски пъстри женски носии" хората отдавна нямат.
""" Интересно как и на жените са им промили мозъците, че нямат право на нормално човешко женско облекло, а трябва да са завити с черни чаршафи и да нямат съвременен вид. Маса необясними неща. """
Очевидно е промит мозъка на чудещ се, ама неизвестен и неспособен да проумее пределно обяснимото, че въпросните жени в ежедневието си хич не носят "черни чаршафи", а са ги понесли единствено на демонстрацията им за защита на правата си да вярват в каквото си искат и да носят каквото си искат !
Провокирани и напук на тъпаците комунистически мутри на ГЕРБ, недобити "възродители" и "екскурзоводи" !
За който им кураж в отново затъпяла и превила врат пред комунистически властници България тези жени заслужават поклон !
АНОНИМЕН (ДРУГ КЕЛЕШ, ДЕ) !
""" Анонимен 21:13 | 26.09.2012
...
И не се прави на юрист, защото не си такъв! Защото всичките права на съвест и вероизповедание, както и на сдружаване стават по ред и начин определен от законите. """
И българският основен закон, Конституцията, е определил и е заковал безусловно "всичките права на съвест и вероизповедание, както и на сдружаване" без и помен от възможност за ограничаването им "по ред и начин определен от законите":
Чл. 37.
(1) Свободата на съвестта, …
свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними.
Чл. 44.
(1) Гражданите могат свободно да се сдружават.
""" И по чл.11 ал.4 в Конституцията е записано "Не могат да се образуват политически партии на етническа, расова или верска основа, както и партии, които си поставят за цел насилствено завземане на държавната власт". """
И по чл. 5, ал. 4 в Конституцията е записано
"Международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната. Те имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат." и в ратифицираните по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България Конвенции за присъединяване към Съвета на Европа е записано, че присъединилите се страни признават безусловно свободно право на сдружаване на гражданите си в каквито и да са сдружения, включително и политически партии, на каквато и да е основа, включително и на етническа, расова или верска основа и това важи в България със силата на приоритетен закон над каквито и да са български конституции и закони ! И това е ясно за нетъпаци - иначе сурията български християн-демократически, християн-социалистически, християн-незнам-какви-си партии на обявена верска основа, партията ВМРО на обявена етническа основа трябваше да са не законно регистрирани, а нерегистрирани и забранени и разпуснати !
""" Освен това в Чл. 39. (1) Всеки има право да изразява мнение и да го разпространява чрез слово - писмено или устно, чрез звук, изображение или по друг начин.
(2) Това право не може да се използва за накърняване на правата и доброто име на другиго и за призоваване към насилствена промяна на конституционно установения ред, към извършване на престъпления, към разпалване на вражда или към насилие над личността. """
Е, и ? Какво иска да внуши тъпак с просване на горното си "откритие" за него си, отдавна известно на просветените хора нетъпаци ? Къде му се е изубила наченката на мисъл и къде му е обяснението му защо цитира въпросния член на Конституцията и каква нечленоразделност е искал да изкаже с цитата си, ама е запецнал ?
""" Освен това в Чл. 43. (1) Гражданите имат право да се събират мирно и без оръжие на събрания и манифестации.
(2) Редът за организиране и провеждане на събрания и манифестации се определя със закон. """
Е, и ? Какво иска да внуши тъпак с просване на горното си "откритие" за него си, отдавна известно на просветените хора нетъпаци ? Къде му се е изубила наченката на мисъл и къде му е обяснението му защо цитира въпросния член на Конституцията и каква нечленоразделност е искал да изкаже с цитата си, ама е запецнал ?
""" Да не би да ти е неясно, че тази сбирщина е там абсолютно незаконно? """
Ясен е единствено абсолютен тъпак от милилиционерската сбирщина на ГЕРБ, нямащ на разположение и звук защо мирно събиране на хора без оръжие по правото им от основния закон на държавата им да се събират "Чл. 43. (1) Гражданите имат право да се събират мирно и без оръжие на събрания и манифестации.", ще да е "абсолютно незаконно" !
АНОНИМЕН (ЕДИН КЕЛЕШ, ДЕ) !
""" Анонимен 20:47 | 26.09.2012
Едно време Мустафа Кемал Ататюрк в Турция- дето е мюсюлманска страна,като ги види ей такива забулени ханъми- веднага им рязва главата просто ей-така за назидание. """
Тъпак е подочул нещичко за Кемал, ама си няма понятие, че се казва Мустафа Кемал, а "Ататюрк" ("Баща на турците") му е дадено от хората прозвище ! Няма си и понятие, че сега не е "някога" и хората имат свободи, които някога нямаха, вън от факта, че Мустафа Кемал не беше …
президент на Турция "някога", а до 1938 г. и "рязване" на глави в Турция по негово време за каквото и да е няма (да не говорим за дрехи), така, както го нямаше и в България, и другаде !
""" Защото пред него е стоял само един въпрос- или цивилизация на Турция като модерна и законова държава или феодален шерият с всичките безумия и беззакония на феодален деспотизъм. """
Който въпрос никога не е стоял и не стои пред България !
Пред България стоеше и стои от три години реставрационно управление на комунистическите мутри на ГЕРБ въпросът за една жалка пропаднала изостанала непоправима беззаконна тоталитарна държава !