Росен Желязков обеща нов закон за пътищата до края на мандата на парламента

Росен Желязков обеща нов закон за пътищата до края на мандата на парламента

До края на годината министерството на транспорта ще представи проект за нов Закон за движение по пътищата. Това съобщи министърът на транспорта Росен Желязков по време на кръгла маса за пътната безопасност в НДК.

По думите му новата идея е обединение на трите закона - за движението по пътищата, за пътните превозни средства и за водачите на превозни средства.

Действащият Закон за пътища е приет през 1999 г. Оттогава досега са му правени 75 поправки. Плановете са новият закон да бъде приет до края на мандата на този парламент, каза Желязков.

Държавата пише този закон вече три години, но има доста спорни въпроси – кой да изпитва шофьорите – държавата или бизнесът, колко време да е обучението, къде да става регистрацията на автомобила и т.н.

Представено по време на форума проучване показва, че над половината от българите (51%) смятат, че шофьорите носят основната вина при смърт на пътя, защото не са добре обучени и не са интелигентни.

Желязков: Новият закон няма да задоволи всички интереси

Поводът за дискусията за пътната безопасност са многото жертви на пътя, които през последните дни зачестиха, а няколко деца загинаха.

"Ако нямахме повода със загиналото момиче, вероятно дебатът щеше да протече по друг начин", каза при откриването на дебата Росен Желязков. Според него всичко минава през призмата на отговорността за нашите решения и действия, за да може всички политики да доведат до намаляване на инцидентите с фатален изход.

"Новият закон е необходимо да бъде приет, като бъдат отчетени различните мнения, но държавата, рано или късно, трябва да наложи своята воля, защото не може да бъдат задоволени всички интереси в еднаква степен", каза Росен Желязков.

Министърът заяви, че до момента се работеше върху три нови закона – Закон за движението по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачите на моторни превозни средства.

"Постигнахме консенсус, че не е нужно да се фрагментира законодателството, а трябва да се консолидира и кодифицира. Мнението на всички участници в процеса е, че е по-добре да имаме единно законодателство, регламентиращо отношенията в пътната безопасност. Така е по-лесно за правоприлагане, за административно-наказателната дейност, както и при създаването на подзаконовата нормативна уредба. Започваме създаването на нов Закон за движението по пътищата, който ще консолидира всички мнения и текстове, обсъждани до момента", каза Желязков.

Отчете, че досега свършената работа е на около 80%. Оставало да се консолидират текстовете, така че да не се допусне фрагментиране на законодателството.

По думите му една от важните теми, която трябва да бъде решена с новия закон е подобряването на подготовката на водачите, за да бъдат готови за предизвикателствата на пътя.

"В момента имаме задача държавата като контролиращ субект да направи максималното, за да подобри контрола при повеждането на теоретичните и практическите изпити. По отношение на теоретичните изпити с оборудването на изпитните зали и с въвеждането на нови технически средства гарантираме в максимална степен прозрачността и честността на изпита. Работим и за подобряването на контрола при практическия изпит. В момента се обсъжда вариант практическите изпити да бъдат качени на специална платформа, където да бъдат излъчвани в реално време онлайн. Разбира се това ще бъде съобразено с правилата за защита на личните данни. По този начин от една страна ще имаме възможност за контрол върху изпитващите, от друга страна ще има поглед върху реалните умения и познания на изпитваните", каза Росен Желязков.

Посочи, че в момента 10 институции отговарят за пътната безопасност.

"Ако те не са в добро отношение и взаимодействие, дали действат системно? До края на годината ще имаме поне предложение за системността. В момента всяка институция спира дотам, където са нейните правомощия. Злободневието в момента убива действието. Злободневие колко да са часовете, какъв да е изпитът, дали да се аутсорсват центровете. Налагаме матрици на дебата, които убиват същественото. Отделните елементи трябва да взаимодействат непротиворечиво", каза Желязков.

Според него държавата трябва да наложи коректив на различните интереси в бранша - на бизнеса и на браншовите организации.

Промяна в обучението по пътна безопасност в училище

Според вътрешния министър Младен Маринов, който също участва във форума, трябва да се върви към промяна на поведението на водачите на пътя.

Началникът на държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова, каза, че обучението на шофьорите и осъзнаването на тяхната отговорност на пътя трябва да започва още от най-ранна детска възраст.

"Бих разширила темата на дебата за подготовката на шофьорите не само с водачите, но и с пешеходците. Шофьорският курс не е нито само началото, нито краят, а само елемент от обучението. От най-ранна детска възраст трябва да се развиват уменията за осъзнаване на риска на пътя. Манталитетът се формира в ранна възраст. Трябва да се създава култура на движение по пътя, за да може, когато станат шофьори, да осъзнават отговорността си", каза Крумова.

Агенцията подготвя концепция за промяна на обучението по пътна безопасност в училищата. "Въпросът не е толкова дали да са в часа на класния, а да променим методиката и да вкараме професионалисти и практици в часовете", заяви Крумова.

Според нея след VІІ клас трябва да се прави първа проверка на знанията на децата за пътното движение.

"След 14-годишна възраст децата могат вече да са самостоятелни участници като карат велосипед на пътното платно. Не можем да ги пускаме на пътя, без да знаем те доколко са усвоили безопасното движение", каза Крумова.

Маринов: Българите са свикнали на контрол, иначе нарушават правилата

97% от всички катастрофи са след грешки на шофьорите или другите участници в движението, каза вътрешният министър.

"Българското общество е свикнало някой да го контролира и като усети, че е без контрол почва да нарушава", каза Младен Маринов.

Той обясни, че на изпита за шофьорска книжка всички спазват правилата, но почват с нарушенията след това.

"Ще се стигне до ново законодателство, но трябва да сме в консенсус и да го работим, независимо от партийна и институционална принадлежност. Длъжни сме да намалим жертвите на пътя. Затова, за да е ефективно законодателството, трябва да е прието от всички и да има гаранции, че поне 6 месеца след това няма да го променяме", завърши Маринов.

Богдан Милчев от Института по пътна безопасност предложи да бъде изработена пътна карта за развитието на пътната безопасност през 2020 г. "Така ще има яснота и предвидимост, независимо кой е министър и кои са депутати", каза той.

 

 

Споделяне

Още от България

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?