Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Румъния купува без търг стари изтребители Ф-16 от Португалия

10 коментара

Румъния ще плати около 600 милиона долара в рамките на пет години за 12 самолета Ф-16 втора ръка, които ще купи от Португалия, съобщи румънският министър на отбраната Корнелиу Добрицою, цитиран от Аджерпрес.

Той посочи, че първият транш от тази сума е от 70 милиона долара и трябва да бъде платен от румънската държава следващата година. По думите му самолетите ще бъдат доставени след завършването на процеса на обучение на пилотите през 2016 г.

Министърът уточни, че дванайсетте самолета Ф-16 имат осъществени 3500 летателни часа и имат резерв от още 4000-4500 летателни часа, което означава по около 200 часа на самолет, което е достатъчно да покрие нуждите на Румъния за следващите 20 години.

Той обясни решението да бъдат купени именно самолети Ф-16, а не друга марка, като подчерта, че така се намаляват разходите за инфраструктура за самолетите от пето поколение Ф-35, тъй като те са на същия производител. Добрицою отбеляза, че в Европа, в рамките на НАТО, се използват около 4000 самолета Ф-16, което прави цените им на разменния пазар много по-ниски от други типове самолети, които са общо около 400-600 броя.

Министърът уточни, че не е необходим търг за покупката на самолетите, която може да бъде осъществена чрез междуправителствено споразумение между двете страни членки на ЕС.

През август Добрицою заяви, че Румъния може да купи изтребители Ф-16 от Португалия, за да смени старите си самолети. Той посочи, че португалските самолети може да представляват последна възможност за Румъния.

"В противен случай след девет години ще останем без бойна авиация, защото МиГ-овете ще бъдат спрени от полети след 40 години мисии", подчерта тогава румънският военен министър.

Европейската комисия изпрати по-рано тази година писма до България, Румъния и Чехия, в които изразява безпокойство, че е възможно сключване на договори за покупка на военни самолети без да бъдат проведени търгове.

България също обмисля закупуването на нови самолети за ВВС. Очаква се следващия месец военният министър Аню Ангелов да внесе за обсъждане в Министерския съвет проекта за закупуване на многоцелеви изтребители, но все още не се знае дали ще бъдат купувани нови самолети или втора употреба. За да бъде обявен проектът, ще е необходимо решение на Народното събрание, тъй като промени в закона изискват поръчките в отбраната за над 100 млн. лева да минават през парламента. България също разглежда възможността да закупи изтребители от Португалия.

Проектът за закупуване на многоцелеви изтребители за българските ВВС бе отлаган многократно заради липсата на достатъчно средства. Не се изключва обаче в края на мандата си правителството на ГЕРБ да подпише най-скъпия проект в модернизацията на армията, който се подготвя отдавна в МО.

След като дълго време представяше разчети за проекта доста под пазарната му цена и влизаше в спорове, че той нямало да достигне 1 млрд. лева, Аню Ангелов призна, че различните оферти са били между 600 млн. долара и 1.4 млрд. долара за осем изтребители.

След това обаче министърът съобщи, че водил "неофициални разговори", за да може държавите и фирмите, които проявяват интерес към поръчката, да си "коригират" предложенията, така че да станат по-поносими за ресурсите на страната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    Или Хорнет Ф 18, или Рафал, това е положението, или пък Су-30.

  2. Анонимен
    #9

    А бе и F-16 e по-добре от нищо, но жалкият брой на самолетите е стряскащ. Турция и Гърция са въоръжени до зъби, даже мърлявата Сърбия има повече авиация от нас. Защо ще махат миг-29, че даже и 21-ците не са чак толкова издухали, Румъния модернизира своите чрез една израелска фирма.

  3. Анонимен
    #8

    Еха-а-а! Представяте ли си какви комисионни вървят тук?!

  4. Анонимен
    #7

    Турските заводи произвеждат части за над 30 видове самолети и хеликоптери и са OEM доставчик за Airbus A-400М.

  5. Анонимен
    #6

    Долния 5,ти не се качвай.Чял свят се качва.

  6. Анонимен
    #5

    f-16 е боклук от старото поколение самолети. Освен това частите за него се произвеждат в турския град Коня. Кой нормален човек ще се качи на самолет, в който има чаркове турско производство? Най-добрата цена за модерен изтребител пердлага Швеция - 40-45 милиона нови. Френските Рафал са над 80 милиона за бройка. А прехвалените f-16 са боклук проектиран 70-те години на миналия век.

  7. Анонимен
    #4

    България пропусна една добра оферта /по политически причини явно / от Френската "Дасо" за НОВИ Мираж 2005.На офертата не беше дадена никаква медиина гласност .Мираж 2005 е дъл- бока модернизация на отличният мираж 2000 и сравним по каче ства с последната модификация на Ф-16 - Ф-16 БЛОК .

  8. Анонимен
    #3

    Tе такова животно МИГ-16 Лансър нема. Пишете по внимателно. може и да не е истина ама поне да е правдоподобно.

  9. Космополит
    #2

    България трябва първо да реши въпроса с 20-те заплати, пенсиите и отпуските на военните. Очевидно това се счита за по-важно. Леви или десни в Румния са на власт, всички са про-атлантически ориентирани.

  10. Анонимен
    #1

    50 милиона за самолет на старо ми се виждат много! Още повече че след няколко години резервни части за Ф-16 ще произвежда само Турция!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.