Румънската телевизия очернила България

В събота, 21 феврурари, румънската национална телевизия (РНТ) представи в основната си новинарска емисия осемминутен репортаж, в който бе очернена България, пише днес румънският вестник Евениментул зилей, цитиран от БТА. Изданието посочва, че България получи от Брюксел много по-добра оценка, отколкото Румъния.

Трафик на наркотици, трафик на хора, организирана престъпност - така изглежда съседна България, се казва в началото на репортажа, излъчен от РНТ. Материалът подсказва на зрителя, че България се е превърнала в плячка на мафиотски банди, които всяка седмица извършват покушения насред улицата, докато полицията и официалните власти дистанцирано наблюдават тревожното явление.

Репортажът на РНТ обаче не представя мнението на нито един правителствен представител, а само откъслечни фрагменти от изказвания на журналисти, в които те правят сравнения между двете страни в полза на Румъния. В този контекст е цитирано мнението на Владимир Береану от българската национална телевизия, според когото развитието на мафията е тръгнало от уволнението на професионалисти от бившите комунистически тайни служби. Румъния не е уволнила никого или почти никого от бившата Секуритате. "В България бившите разузнавателни служби бяха унищожени, а агентите им станаха престъпници, защото не можеха да правят нищо друго", е казал Береану, цитиран от Евениментул зилей.

За да добавят допълнителна тежест към репортажа си, продуцентите представят пътнотранспортно произшествие с участието на екипа на РНТ като машинация, извършена с помощта на софийската полиция, която не е направила необходимото, за да открие виновника за инцидента.

Депутатът от румънската опозиционна Демократическа партия Йоан Онисей, член на комисията по култура и медии, нарече репортажа "фалшификация". Заключителната реплика в репортажа, която гласи: "как е възможно България да е затворила глава правосъдие и вътрешна политика", според Онисей е доказателство за това, че управляващата Социалдемократическа партия няма никакви скрупули в опитите си да мистифицира действителността във връзка с процеса на присъединяване към ЕС.

Александру Лазеску, член на административния съвет на РНТ, посочва, че чрез този репортаж са приложени на практика класическите методи на манипулация на общественото мнение.

Манипулацията при отразяването на гласуването на доклада Никълсън в комисията по външни работи на Европейския парламент, е нагла. Не бе представено нито едно изявление на баронеса Емма Никълсън (докладчик за Румъния в Европарламента). Защо плащаме за кореспондент в Брюксел, ако той е способен да събира само румънски гледни точки?, посочва Лазеску.

Ръзван Попеску, член на Националния съвет по аудиовизия също критикува РНТ за начина, по който телевизията е отразила гласуването на доклада Никълсън. По РНТ събитието бе представено като голяма победа, а по другите канали новината бе омаловажена чрез времевото ѝ разполагане в емисията - някъде към края на емисията или чрез надписи от рода на "отървахме се евтино".

Другата основна опозиционна партия от румънския парламент - Национално-либералната партия поиска оставката на директора на РНТ Валентин Николау заради излъчения репортаж за България. Депутатът от Национално-либералната партия Мона Мушка, която е и член на парламентарната комисия по въпросите на културата, изтъкна, че РНТ е направила негативна реклама на приятелска страна като България и по този начин е нарушила националния интерес, като с това може да предизвика конфликт със съседната държава.

Управляващата Социалдемократическа партия превърна обществената телевизия в партиен канал, предназначен да популяризира успехите на управляващите, заяви говорителят на НЛП Еуджен Николъеску.

Директорът на РНТ Валентин Николау от своя страна заяви, че изявленията на либералите са намеса в програмната политика на румънската телевизия, а фактът, че НЛП е в предизборна кампания не оправдава позицията ѝ на служебен адвокат на България.

Трябва да очакваме представителите на НЛП да поискат оставката и на директора на българската национална телевизия, заяви още Николау, цитиран от Котидианул. Той уточни, че репортажът на РНТ е бил изготвен по материали, излъчени от българската обществена телевизия.

Споделяне

Още от Балкани