Румен Радев: Диалог няма. Някой тегли каруцата към автокрация

Бих подкрепил политически субекти, които решават проблемите на обществото, казва той на въпрос за президентска партия

Румен Радев: Диалог няма. Някой тегли каруцата към автокрация

Пожелавам на правителството да оползотвори това доверие, което се изгради при моето посещение в Русия, казва президентът Румен Радев в интервю за БТА, публикувано във вторник, ден преди визитата на премира Бойко Борисов в Москва.

От думите му става ясно, че той е бил в неведение за подготвяното посещение на Борисов и разбрал за него от руснаците.

Държавният глава, който винаги е бил критичен към правителството, този път си позволява още по-остър тон и за пръв път ясно казва, че управляващите нарочно го игнорират, включително като не са изпратили министри в делегацията му за Русия. Президентът обвинява правителството за влошените според него отношения с Русия, чието доверие той сега спечелил. Твърди също, че приоритетният за Борисов проект за газов хъб е рожба на "кризисен пиар", защитавайки своята идея за пряк газопровод от Русия към България.

Президентът повтаря, че за корупцията у нас се говори много и се прави малко. А за хвалбите на правителството за европредседателството смята, че има "разминаване между фанфарния тон и реалните резултати".

"Диалог няма. Някой тегли каруцата към автокрация"

Президентът директно заявява, че диалог между неговата институция и правителството няма, обвинявайки индиректно Борисов в "автокрация".

"Вие виждате, че диалог няма. Срещата между Европейския съюз и Турция бе договорена с чужд канцлер, без да бъде уведомен българският президент, при положение, че се кани президент на съседна държава. Българският президент не беше поканен на Срещата на върха на нашето европредседателство. Българският президент научава за визитата на нашия премиер в Русия от чужди държавници", казва Радев.

По повод неотдавнашното изявление на премиера за отношенията му с президента, че е по-добре "двата коня да теглят каруцата" в една посока, Радев казва: "Що се отнася до каруцата, считам, че някой тегли каруцата към автокрация, а аз съм убеден застъпник на демокрацията".

Конкретизирайки тезата си за автокрацията, той отбелязва, че това е "обсебването на всички институции, не само институции, медии и т. н."

Бих подкрепил политически субекти, които решават проблемите на обществото

Радев коментира и социологическо проучване, според което президентска партия, оглавявана от него, би постигнала около 37 процента успеваемост.

"Аз мисля, че такива проучвания показват само растящото неудовлетворение в нашето общество от политическата класа и риска от политически проекти, които ще търсят да се внедрят в този вакуум. Но бих подкрепил, бих приветствал политически субекти, които са насочени към решаване на проблемите на обществото и които срещат неговото разбиране и подкрепа", отговаря Радев.

"Не съм се върнал с празни ръце" от Русия

В началото на интервюто Радев се опитва да отхвърли впечатлението, че се е завърнал с празни ръце от Русия.

"Трябва да отчитаме, че това посещение е след десет години без диалог на най-високо равнище. За това време бяха загробени три стратегически енергийни проекти, а с тях и възможността България да се превърне в енергиен център на Балканите", казва той.

След което говори за "силната обремененост" на отношенията "от тези тежки и разрушителни политически декларации, включително и от сегашното мнозинство, което, нека не забравяме, обяви в свой доклад Русия за заплаха миналата година".

Радев визира доклад за националната сигурност, в който България, както и останалите си съюзници от НАТО, посочва Русия като заплаха за сигурността.

"Да споменавам ли изобщо и за опитите за пренаписване на историята, на освободителната война, към която Русия е особено чувствителна. Русия, според мен обаче, също трябва да извърви своя път към думите на видния руски учен акад. Дмитрий Лихачов, че България като люлка на славянската цивилизация е дала духовното начало на Русия. Русия също трябва да уважава нашата история и културни достижения", заявява Радев и допълва: "Ето в това тежко наследство мисля, че тази визита беше важна крачка за възстановяване на доверието и за изграждане на отношения на основата на равноправие и взаимно уважение. Определено мисля, че Русия също е готова и има воля в тази посока".

Путин ме покани на среща на четири очи, около 40 минути

По повод коментарите, че е било пренебрежително от страна на Русия да му съобщи за предстоящото посещение на Борисов, Радев казва:

"Аз мисля, че можем да говорим за пренебрежително отношение, ако да речем, бяхме провели един формален 20-минутен разговор, в присъствието на филолози и историци да си говорим само за азбуката и за Руско-турската освободителна война. Срещата беше три часа и то в присъствието на най-влиятелните министри - на енергетиката, на икономиката, на промишлеността и търговията. Щеше да бъде, може би пренебрежително, ако след формалните срещи президентът Путин беше казал "довиждане" и се беше обърнал. Напротив, той ме покани за среща наистина на четири очи, без преводачи, без асистенти, която продължи около 40 минути. Така че, въпросът тук по-скоро е към правителството, което неофициално търси контакти с Москва, а официално я обяви за заплаха и то съвсем неотдавна.

Що се отнася до връщането с празни ръце. Тук категорично не съм съгласен, защото знаете, че договорите са в прерогатива на правителството. Но както видяхме през годините, то не им придава особено голямо значение. Както ги подписа, така се отмята от тях".

Правителството да каже защо нямаше министри с президента в Русия

Запитан не трябваше ли и министри да присъстват в делегацията му, Радев отговаря, че "този въпрос е към правителството".

"Включително и до днес не престават опитите на говорители, на депутати, на мнозинството по всякакъв възможен начин да се омаловажи моята визита. Аз няма да постъпя като тях. Напротив, бих се радвал правителствената делегация, водена от премиера Борисов, да конкретизира сътрудничеството, защото това е в интерес и на двете държави, в интерес и на Европа", казва президентът.

Той изтъква, че в разговорите си в Русия е поставил много ясно областите, където България много трудно може да отстъпи: "Например лицензиите за производство на въоръжение от нашия военнопромишлен комплекс. Не можем да допуснем друга държава отвън да ни разрешава къде и как да изнасяме оръжие, произведено в България. Повдигнах важни въпроси, касаещи облекчени условия и по-добри цени на доставка на руски енергийни ресурси. По-добри условия за присъствие на български бизнес на руския пазар. И руската страна демонстрира наистина една откритост и готовност за конструктивно обсъждане..."

Газовият хъб "Балкан" е рожба на кризисен пиар

Според Радев реалност ще станат и предложения от него "Български поток", и газовия хъб "Балкан", за който обаче нямало газ. Говорейки за хъба, президентът през цялото време повтаря, че той зависи на първо място от руски газ, което не е вярно. Другото му твърдение е, че ако хъбът получава газ от "Турски поток", "това означава допълнителна зависимост от още една страна транзитьор, това означава по-голяма цена и по-голям риск за доставките".

"Но, първо, газовият хъб "Балкан" е рожба на кризисен пиар след скандалния провал на проекта "Южен поток". За да има хъб обаче, трябва да има газ. А газ няма. Между другото това е един рационален проект - газовият хъб, и той трябва да бъде подкрепен. Но точно липсата на газ рискува този многомилионен проект да гълта пари за разработка и строежи, без да е ясно точно как и с какво ще функционира този проект. Както виждаме, газ към момента няма за този хъб. Предстои спиране на трансбалканския газопровод, единствения към нас през Украйна и от нас към нашите съседи. "Южен поток" е загробен. Добив, оказа се, че няма да можем да имаме собствен. Втората тръба на "Турски поток" започна своето изграждане, но е неясно накъде ще продължи - през Гърция за Италия или към нас. Това означава, че в средносрочна перспектива газовият хъб, и то с ограничен капацитет на интерконекторите, които едва сега ще започнат да се изграждат, газовият хъб може само да спомогне за диверсификацията на нашето собствено снабдяване с газ и то твърде условно".

"Турски поток" означава допълнителна зависимост

Ако искаме наистина да удовлетворим нашите големи амбиции да бъдем страна, която разпределя, продава, доставя газ, това означава, че трябва отнякъде да има газопровод с капацитет. Най-вероятно, ако успеем да се преборим, това е втората тръба на "Турски поток". Но това означава допълнителна зависимост от още една страна транзитьор, това означава по-голяма цена и по-голям риск за доставките", заявява Радев.

ЕК подкрепя проекта на Борисов за газов хъб край Варна, защото по условие той трябва да се захранва от поне три различни източника. Единият е азербайджански газ по Южния газов коридор, който бе официално открит във вторник, когато излезе интервюто на Радев. Предвижда се още внос на суровина от Египет, Катар и пр. Ако хъбът се захранва само с руси газ, той няма да бъде подкрепен от ЕС, тъй като целта е да се понижи енергийната зависимост от Русия.

Другият въпрос, който се очаква Борисов да постави в Москва, е за намаляване на цената на руския газ за България по дългосрочните договори с "Газпром", благодарение на решението на ЕК. Президентът подкрепя това искане, но отбелязва, че "за да може да отстояваме нашите интереси, крайно време е да имаме енергийна стратегия в средносрочен и дългосрочен план, която да извърши дълбок анализ и която да постави ясни цели и да даде отговор на тези въпроси".

"Защо Меркел беше в Русия и настояваше за "Северен поток"? Защото много ясно знае, че бъдещето е на държави с конкурентоспособна икономика, а това означава достъп до евтина енергия и сигурност на доставките. Нещо повече - виждате, че сега всички държави се борят да получават повече газ, да могат да го разпределят, продават и транзитират за други държави...И затова аз много се надявам, че Европа, и времето идва най-сетне да постави на принципна позиция този въпрос, че когато говорим за енергийна сигурност и енергийна ефективност, най-добре е тези тръби да влизат директно в държави от ЕС", казва Радев.

"И за мен е недопустимо да има тук един двоен стандарт към отделни държави. Не само по отношение на храните, но и по отношение на енергетиката. Защо "Северен поток 2" да може, а "Южен поток" да не може. Защо може едни държави съвсем свободно и открито да получават огромни приходи от транзит на газ, а други държави да трябва да завоалират своите намерения със сложни формулировки точно за тези си амбиции", пита Радев.

"Вярвам, че усложнената геостратегическа обстановка, средата за сигурност и амбициите на Европа за конкурентоспособност на икономиката ще дават импулси за в бъдеще и на двата проекта - и на газовия хъб, и на проекта за пряка доставка на руски газ през Черно море за България и оттам за следващите страни от Европа", заявява Радев, говорейки отново за възобновяване на "Южен поток".

АЕЦ "Белене" трябва да се реализира

За АЕЦ "Белене" той коментира: "Зависи изцяло от правителството. Виждате, че политиците от мнозинството, които съвсем доскоро парадираха със спирането на проекта, сега парадират с неговото възобновяване. Според мен атомната електроцентрала "Белене" трябва да бъде построена, но при ясна правна рамка, без финансово обвързване и с минимален финансов риск за държавата, при доказана целесъобразност и много важно - при надеждни механизми за контрол на ядрения риск".

За мен случаят ЧЕЗ е открит

На въпрос за сделката за проджаба на българските активи на ЧЕЗ на пазарджишката фирма "Инерком", около която нещата се поразмиха във времето, Радев отговаря:

"Използвахте много точна дума - поразмиха. Скандалът с ЧЕЗ извади на повърхността много тревожни въпроси, които аз зададох между другото още в избухването на този скандал. Кой стои реално зад тази сделка и кой даде политически гаранции. Защото без тях на всички ни е ясно, че тя няма как изобщо да тръгне. Защо службите не сработиха и чий интерес отстояха? И най-важният въпрос - какви са финансовите схеми и откъде ще дойдат парите? И до ден днешен няма отговор на нито един от тези въпроси. Въпреки усилията на председателя, парламентарната комисия според мен бе използвана по-скоро тактически, за да може да се канализира общественото напрежение, възмущението и в крайна сметка скандалът да се размие и потуши. Но въпросите остават. И съм убеден, че ако говорим за защита на държавния интерес, трябва да бъде установена истината и трябва да се потърси отговорност от определени хора. За мен случаят ЧЕЗ е открит".

Председателството: разминаване между фанфарния тон и реалните резултати

Относно българското европредседателство президентът смята, че правителството е определило актуални за региона и за Европа приоритети. "Министър Павлова и администрацията работят така, че да има нужната организация за тези събития. България показа, че може да администрира процесите от европейския дневен ред", посочва той в интервюто, след което обаче заявява:

"Що се касае до конкретиката, според мен има разминаване между фанфарния тон и реалните резултати, които преминаха изцяло в сферата на обещанията. Страните от Западните Балкани не получиха ясна перспектива за присъединяване, но за сметка на това ние занимаваме хората с фотосесия от посрещания, изпращания, колко европейски лидери ще седнат на една маса, и много важно как точно ще се ръкуват, и което се превръща едва ли не в основен критерий за успеха на председателството.

Мисля, че прекалената употреба на европейското председателство за политически PR някак си погасява европейската симпатия на българите. Защото виждате, че хората говорят в крайна сметка повече за проблемите покрай трафика и за менюто на официалната вечеря".

Ако работеха със същата страст за България, както за Западните Балкани

"Ако трябва да обобщя това европейско председателство, смятам, че ако със същата страст, с която българското правителство се хвърли да работи за просперитета на народите от Западните Балкани, ако със същата страст правителството се хвърли да работи за собствения си народ, тогава ни очаква едно по-добро бъдеще. Стига, разбира се, ефективността да бъде на доста по-високо ниво от тази демонстрирана за Западните Балкани", обобщава Радев.

Европейската среща на върха: добри намерения, но не и конкретни резултати

"Както видяхме, конкретни резултати, освен добри намерения, няма", казва президентът в оценка за срещата на върха ЕС – Западни Балкани в София.

"Ако сравним с Декларацията от Солун през 2003 г., присъединяването се замени с перспектива. Това е наистина многозначително, трябва да изчакаме, трябва време - дали наистина ще има развитие със спора за името между Македония и Гърция, но това ще стане ясно; ще получи ли Македония покана за членство в НАТО на Срещата на върха през юли месец; ще влязат ли обещаните 10 млрд. европомощ за инфраструктурни проекти в основни европейски финансови документи или ще останат да висят? Така че, реалните резултати са далеч от намеренията и обещанията".

Стратегията на правителството: Аз непоканен не ходя никъде

На въпрос защо той като държавен глава и президентството не участват в тази среща на върха, Радев отговаря:

"Според мен това е част от стратегията на правителството и аз непоканен не ходя никъде. Но на откриването на европейското председателство на 11 януари аз ясно формулирах своите виждания за една социална, достъпна за своите граждани Европа. Вместо това, гражданите получават снимки от Моста на влюбените. Затова казвам, че точно тази стратегия всъщност превърна европейското председателство в операция по политическа реклама".

За еврозоната е нужен истински, реален мониторинг на банковата ни система

По отношение друг приоритет на правителството – България да се присъедини към еврозоната, президентът казва, че "това е стратегическа цел на България" и ще ѝ "гарантира да бъде в ядрото на европейските интеграционни процеси".

"Трябва обаче да сме наясно кога, при какви условия, на каква цена ние ще можем да станем част от тези единни европейски процеси. Знаете ли, когато се срещнем с лидерите и на Чехия, и на Полша, аз задавам такива въпроси: защо при една много по-мощна и устойчива икономика и социална система те не подават молба за членство. Получавам интересни отговори, които си струва да анализираме и да погледнем този проблем от всички възможни страни. Както всички знаехме, ние сме отличници, написали своето "домашно", покрили всички числови критерии и едва ли не от нашата воля и вътрешен консенсус и решение зависеше кога ще поведем борба за влизане в т. нар. чакалня за еврозоната. И даже поехме ангажимент, вътрешно наше обещание това да се случи до края на европредседателството.

Последните новини от Брюксел обаче показват, че и това няма да стане. Причините са до болка познати и аз не искам тук отново да ги коментирам. Но това, което явно породи смут в България, това е настояването на нашите европейски партньори и на Европейската централна банка, на Европейската комисия влизането в чакалнята да бъде обвързано с влизането в Банковия съюз. А това вече влече след себе си много по-сериозни условия. Това означава истински, реален мониторинг на нашата банкова система.

Също така трябва да направим анализ и оценка на риска за присъединяването на нашата крехка икономика и неустойчива социална система към еврозоната. Трябва да имаме ясен национален план, който да ни гарантира стабилност и на икономиката, и на нашата социална система, и в процеса на присъединяването и след него. Така че, явно тук ще трябва тепърва да пишем по-задълбочено домашно".

Президентството има най-висока легитимност, но не и реални инструменти

На въпрос дали действията му не се омаловажават от постоянното отхвърляне на ветото му върху закони в парламента, президентът предупреждава властта, че това води до натрупване на обществено неудовлетворение.

"Мисля, че президентството има най-висока легитимност, защото президентът се избира с пряк вот, но той няма реални действени инструменти. Въпреки това, методичното погазване на мнението и позициите на президента според мен води до натрупване на обществено неудовлетворение, което рано или късно властта ще усети", заявява Радев.

Той също така смята, че е поставял важни въпроси на КСНС, но "изпълнението на поетите ангажименти, на постигнатия консенсус лежи на съвестта на тези, които са поели ангажимент да ги изпълняват. Но въпреки това, мисля, че тук се повдигат важни за обществото ни теми, които чакат своето решение. Нещо повече - излизат от анонимност позиции на политици, на политически партии. А това винаги е добре за демокрацията".

За корупцията се говори много и прави малко

Румен Радев остава критично настроен и спрямо новия мегаорган за борба с корупцията: "Да, за корупцията наистина България говори много и прави малко.

Що се отнася до новия орган, то показателно е, че самият закон - започнаха ремонтите по него, още преди да бъде обнародван. И аз съм сигурен, че този процес ще продължава по ремонтиране на този закон. Но моето мнение за органа е известно - за новия създаден мегаорган за борба с корупцията. И то не толкова за това, че той е абсолютно подвластен на мнозинството в парламента, най-вече за това, че неговите правомощия и структура и инструментариум са насочени повече към борба с корупцията в миналото, отколкото да има ефективни инструменти за разкриване, пресичане, предотвратяване и разследване на корупционни схеми сега, в наши дни, и гарант, разбира се, и в бъдеще да се процедира по този начин".

Споделяне
Още по темата
Още от България