Русия финансира сайта "Нюзфронт", обявил "смъртните присъди" за "русофоби" у нас

Русия финансира сайта "Нюзфронт", обявил "смъртните присъди" за "русофоби" у нас

Информационният сайт "Нюзфронт" (news-front.info), който бе засечен от Европейската служба за външна дейност като разпространител на фалшиви новини в България, е свързан с руската държава, а журналисти от "Информационната агенция на Новорусия" вероятно имат връзка с опита за преврат в Черна гора от миналата година, показва разследване на "Дневник", публикувано в понеделник.

Българите, които работят за сайта, участват като организатори на други инициативи на Русия у нас, като "Безсмъртния полк" и организирането на протести срещу НАТО. Те стоят и зад смъртната заплаха във "Фейсбук" за хора, обявени от тях за русофоби, която се разследва от ГДБОП.

Домейнът на информационната агенция, която се рекламира като "създадена за правдивото отразяване на събитията в Донбас, Сърбия, България, Русия, в Украйна и по целия свят", е регистриран със скрито име на собственика. За да функционира като средство за масова информация, на агенцията обаче ѝ е необходим лиценз от руската Федерална служба за надзор в сферата на съобщенията, информационните технологии и масовите комуникации – РОСКОМНАДЗОР. От регистъра на регулатора се разбира, че собственик на агенцията е "МедиаГрупп НьюсФронт" с адрес в Крим, град Бахчисарай. От руския търговски регистър се вижда, че собственици на фирмата с равни дялове, са Константин Сергеевич Книрик, който е и "ръководител" на агенцията, и Михаил Анатолиевич Синели.

Биографиите и на двамата никак не са безинтересни. Книрик се оказва, че е ръководител на регионалния клон на националистическата партия "Родина" в анексираната от Русия, но непризнатата като руска територия Република Крим и депутат от Бахчисарайския градски съвет. Сегашният руски вицепремиер Дмитрий Рогозин е един от основателите на партията.

Книрик е един от учредителите на неправителствената Регионална обществена организация "Глобални информационни технологии", а според публикация в znak.ru организацията e получила през 2016 г. грант от фонда за поддръжка на неправителствения сектор към президента на Русия 3 млн. рубли за финансиране на News Front. Името на News Front се съдържа и в множество други проекти за държавно финансиране, които обаче са подавани от името на "Общественно-патриотический проект "Нашата Велика Победа" с лидер Олег Слюсаренко.

Последната организация бе сред свързаните с опита за преврат в Черна гора, твърдяха медии преди година. През септември 2016 г. заподозреният за подготовката на държавния преврат Неманя Ристич се е срещал с Оксана Сазонова и Сергей Белоус от News Front. Малко по-късно двамата журналисти са задържани в Косово и експулсирани, пише още "Дневник".

Михаил Синелин до края на миналата година е заместник-директор на Руската агенция за застраховане на експортни кредити и инвестиции (ЭКСАР).Съпруг е на сестрата на финансовия съветник на Путин Сергей Глазьев - Юлия. Синелин е работил с Пьотр Михайлович Фрадков - директор на ЭКСАР и Росэксимбанк. Последният е син на Михаил Фрадков, бивш директор на външното разузнаване на Руската федерация (2007-2016 г.) и бивш премиер и наследник на Леонид Решетников като директор на Руския институт за стратегически изследвания (РИСИ), разкрива още "Дневник".

Българската редакция на "Нюзфронт" стои и зад призива за "отстрел на русофобите" в страната, публикуван във фейсбук групата "България и Русия - заедно вовеки" на 11 ноември.

"Членовете на групата, те са кореспондентите на News Front, съобщават, че няма да оставят своята работа по укрепване на дружбата с Русия и разобличаването на "ястребите" на хибридната война от страна на САЩ и редица държави от Европейския съюз", пише в публикация на сайта от 15 ноември.

Петя Паликрушева и Ася Иванова са посочените на сайта имена на служителите в българската редакция. Петя Паликрушева-Иванова оглавява движение "Че Гевара". Съпругът ѝ Павел Иванов е лидер на партия "Съюз на българските комунисти", става ясно още от разследването.

Споделяне
Още от България