Русия разчита да спечели от провал на търга за хеликоптерите в България

Русия очаква България да обяви нов търг за модернизацията на хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 и евентуалното му спечелване да помогне на руснаците да възстановят изгубените си позиции в модернизирането на съветска техника, съобщава в понеделник в. Ведомости. През последните години Русия изгуби над 100 милиона долара на пазара за модернизиране на съветски военни хеликоптери, посочва изданието.

Миналата седмица българското военно министерство съобщи, че министър Николай Свинаров е прекратил процедурата за модернизация на хеликоптерите, спечелена от израелската фирма Еблит системс (Elbit Systems) поради "непостигане на първоначално обявените критерии".

Към момента повече подробности по сделката на стойност над 57 млн. евро не са известни.

Експерти обаче смятат, че липсата на ясни и прозрачни процедури, както и на контрол от страна на парламента при изразходване на средствата на за модернизация, са в основата на поредния скандал със сделка за армията.

Според руското издание, пръв президентът Георги Първанов е обявил в началото на март, че преговорите с Елбит са прекратени. Към този момент не е известно президентът да е правил подобно публично изявление в България.

Израелската компания не е получила съгласието на руската Рособоронекспорт като държавен посредник, притежател на лиценза за модернизиране на такива хеликоптери, а самата тя няма нужния лиценз - това е причината за прекратяване на преговорите според източник от Рособоронекспорт, цитиран от Ведомости.

Разрешение не е издавано и на България, която освен това няма и изпитателна база, допълва вестникът.

Източници от Елбит обаче съобщиха пред Mediapool, че на 8 февруари т.г. компанията е подписала протокол с комисията по проекта към министерството на отбраната в София, в който са уточнени всички технически въпроси по възстановяването и модернизацията на Ми-17 и Ми-24, включително сертификацията. Съгласно този протокол, Елбит поема ангажимент да осигури сертификация от Мил - оригиналния производител на хеликоптерите. Така въпросът за договорните отношения с руската страна е въпрос между Елбит и Мил/Рособоронекспорт и не е проблем на българското правителство.

От Елбит смятат, че скандалът около договора и последващото му прекратяване е следствие от активизирането на загубилата конкурса конкурентна израелска фирма "Израел еъркрафт индъстриз" (Israel Aircraft Industries - IAI). Другите участници в търга бяха британската "Би Ей И системс" (BAE Systems) и френската "Сажем" (Sagem). През декември за победител бе обявена Елбит, най-вече заради предложената цена.

Ако победител в новия търг станат конкуренти на Eлбит, Русия ще може да получи до 30 на сто от стойността на договора (близо 30 млн. евро), обяснява пред в. Ведомости мениджър на руска военнопромишлена компания, запознат със ситуацията. Сумата представлява дължимите отчисления за Русия заради участието ѝ в разработката, изпитанията и поддръжката на модернизираните хеликоптери при експлоатацията им, пояснява изданието.

Според запознати с процедурите експерти, обаче, претенциите на руската страна за десетки милиони евро за сертификация на машините са абсурдни от гледна точка на утвърдените световни бизнес практики. Нормалната цена за сертификация на хеликоптер е около 2-3% от стойността на машината, което прави около 1 млн. евро за всичките 18 по българския проект. Всяка цена над тази представлява просто "извиване на ръцете" на България.

Съмнения към Елбит за представени фалшиви документи бяха оповестени за пръв път от трибуната на парламента от говорителя на СДС Николай Младенов, който заяви, че изпратил питане до руската федерална служба по военно-техническо сътрудничество и получил отговор, че Елбит няма сертификат за ремонта и модернизацията на хеликоптерите.

Според източници от Елбит, обаче, обвиненията за фалшиви писма са на конкурентната фирма IAI, която се обърнала официално към президента Първанов, министъра на отбраната и главния прокурор. МО никога и под никаква форма не е поставяло проблема пред Елбит, нито е изискало доказателства за автентичността на документите, каквито Елбит е готов да предостави по всяко време, твърдят от фирмата.

Русия, която използва и официални, и медийни канали да предотврати модернизацията на българските хеликоптери без нейно участие, разчита, че провалът на спечеления от Елбит търг ще ѝ помогне да повиши шансовете си за договори за модернизиране на Ми-24 в други държави, става ясно от публикацията във Ведомости.

Вестникът освен това посочва как руски изтребители в Румъния и Узбекистан, които са модернизирани от Елбит и Сажем без руско участие, са катастрофирали или са останали небоеспособни, докато от модернизираните от Русия индийски изтребители МиГ -21 са катастрофирали само два.

Както е известно, претенциите на Русия да модернизира съветска техника по натовски стандарти са крайно нелепи, тъй като самата тя няма и няма да има лиценз за бордови комплекси с авионика, както и други натовски технологии.

Споделяне
Още от Бизнес

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?