Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Русия замразява "Бургас-Александруполис" и участието си в "Самсун-Джейхан"

5 коментара

Русия възнамерява да замрази проекта за петролопровод "Бургас – Александруполис", както и участието си в сметания за негова алтернтива "Самсун – Джейхан". Това съобщи в петък вицепрезидентът на "Транснефт" Михаил Барков, цитиран от РИА Новости.

"Самсун – Джейхан", който бе разработен да доставя руски и казахстански нефт към средиземноморския район, заобикаляйки Босфора и Дарданелите, се оказа икономически неизгоден, посочва Барков. Той заявява, че преговорите по проекта са замразени и допълва, че считаният за алтернативен “Булгарс.Александруполис“ вероятно ще мине в “спящ лежим“.

Петролопроводът "Самсун - Джейхан" първоначално бе планиран без участието на Русия. "Транснефт" влезе в проекта през 2009 г. Това бе мотивирано отчасти от усложненията с трансбалканския петролопровод "Бургас-Александруполис", който също бе замислен да помогне за разтоварване на Босфора.

В началото на 2011 г. руски медии писаха, че Русия може да излезе от "Бургас-Александруполис" заради действията на българското правителство. Михаил Барков заявява в петък, че засега не се предвижда Русия да се оттегли от този проект, който обаче през есента можело да бъде приведен в "спящ режим".

По думите му това означава, че формално един човек ще продължи да работи в Амстердам, където е регистрирана международната проектна компания “Трансболкан Пайплайн“. Вероятно ще функционира и руското представителство на компанията.

Руската агенция пише, че работата по проекта е съпроводена от дълго време с трудности заради позицията на България и че “Транснефт“ неведнъж се е жалвала, че България не финансира своето участие от 24.5 на сто в проекта. В медиите периодично се появяват информации за закриване на проекта, които се опровергават от акционерите в него. Преди време от “Транснефт“ обявиха, че заради усложнените условия за реализацията на тръбата ще се минимизират разходите.

В края на септември проектната компания за “Бургас-Александруполис“ трябва да внесе в българското екоминистерство финалния вариант на доклада за въздействие върху околната среда на тръбата, след като три пъти документът бе връщан за доработка. След това министерството, обществеността и Висшият екологичен експерт съвет трябва да кажат дали одобряват проекта.

България продължава да не погасява дълговете си по проекта “Бургас-Александруполис“ и не участва във финансирането му, което се обезпечава от руската страна. Но въпреки това и възможното замразяване на проекта, руската страна няма да стане инициатор за отказ от тръбата и тази позиция е принципна, каза Барков. “Транснефт“ контролира консорциума от три руски фирми, държащи 51 на сто в петролния проект.

Все още е неизвестно дали "Самсун – Джейхан" ще се дострои без участието на Русия. Официалната церемония по откриване на строителството беше още през 2007 г. Вицепрезидентът на "Транснефт" казва, че ако Турция направи проекта икономически привлекателен, Русия отново може да се включи.

Дължината на петролопровода трябва да е 555 километра и първоначалните планове бяха да бъде завършен през 2012 година. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #5

    "Лукой" преработва български петрол,правото на собственост върху добива е табу,по-интересното е ,че месечно се добиват около 4.5 млн.барела,и че Лукойл има собствен терминал Русафово,който не се контролира от граничните власти и митницата.Та от този терминал трябва да се построи Бургаз-Александрополис,където може съвсем безконтролно да се продава петрол."Акционери"в този "проект" са Русия/50%/,България/25%/ и Гърция/25%/,като и инвестицията се разпределя според този договор на Първанов и тройната

  2. Анонимен
    #4

    И двата проекта ще бъдат замразени, за да се ограничи достъпът на Руски петрол до Средиземно море. Благовидни предлози винаги ще се намерят, а и поводи за това могат да бъдат инсценирани! Време е руснаците да насочт петрола и природния си газ на Изток и те вече правят това. Европа е едно тресавище, от което се опитва да се измъкне сама като барон Мюнхаузен - за косите! В даден момент тя ще почука на вратата ...

  3. Анонимен
    #3

    Браво! Една добра новина!

  4. Анонимен
    #2

    Др.Костов ще получи премия в турски лири за вредителската си дейност срещу "Бургас-Дедеагач". Ше има и по някоя лира за най-отявлените форумни идиоти като този по-долу.

  5. Анонимен
    #1

    Неизгоден, щото нема крепостни селяци да го строят, нито други, дето да помпат газ и пертрол на -40 за инлационни рубли. Скоро и други работи ще се окажат неизгодни, само нашите червенотиквеничковчета ще продължават да целуват савецkия гъзопровод...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.