Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Руската държава – "старо корито, изгнило до основи"

По-интересно е да се занимаваш с Олимпиадата, отколкото със съветския боклук

0 коментара

Потъването на кораба "Булгария“ във Волга стовари върху Кремъл нова вълна от медийни критики, а реакцията на президента Медведев по повод честите инциденти с потъващи кораби или падащи самолети в Русия се определя от журналистите като неадекватна. Медийните публикации могат да се обобщят с думите на заместник-редактора на радио "Ехото на Москва" Владимир Вартоломеев, който отбелязва в блога си, че цялата руска държава е "старо корито", лошо контролирано и изгнило до основи.

След гибелта на 128 души на борда на потъналия параход руската прокуратура започна масови проверки на речния транспорт, съобщава "Ню Йорк таймс". Речните круизи са любимо лятно развлечение за руснаците, но от съветските времена насам плавателните съдове са запуснати. Арестувани са директорът на туроператорската фирма, която е организирала плаването, и главният инспектор, който през юни е признал "Булгария“ за годен за експлоатация, възбудено е наказателно дело срещу собственика на парахода и капитаните на двата съда, които не са оказали помощ на оцелелите пътници.

"По думите на някои коментатори обаче, руските лидери въпреки цялото си старание няма да могат да отклонят вината от държавата", пише вестникът.

Изданието отбелязва, че в руските води плават над 100 пътнически съда, които са още по-стари от "Булгария“, се казва в статията, но главният фактор за безопасност е правилната експлоатация, а нивото на обслужване и експлоатация е скандално ниско. Според разказа на механика Владислав Андреев, който преди е работил на "Булгария“, сега не се намират нови резервни части и всичко, което се счупи се вади, поправя и монтира обратно.

"Да живееш и умреш със съветското наследство на Русия: потъващи кораби и падащи самолети" – така е озаглавил коментара си в списание "Тайм" Саймън Шустър. В Русия този инцидент вече е наречен волжският "Титаник", пише той, но сравнението е неточно, тъй като "Титаник" е бил шедьовър на инженерната мисъл, извършващ своето първо плаване. А 56-годишната "Булгария“ е поредното олицетворение на прогнилата техника и инфраструктура от съветските времена, която едва-едва се е движила, но въпреки това е била използвана. Точно заради това в съвременна Русия подобни катастрофи станаха нормално явление, пише авторът, напомняйки за неотдавнашните авиокатастрофи.

В понеделник на съвещание в Кремъл президентът Медведев очевидно осъзна, че това не е просто поредица от нещастни случайности, продължава "Таймс". Той се е разпоредил или да се модернизират всички частни плавателни съдове, или да се прекрати използването им, а полетите на всички Ан-24 да се спрат до приключване на разследването за последната авария.

Но Медведев не е споменал мащабите на упадък на руската инфраструктура като цяло. Този проблем изниква след всяка голяма катастрофа, но бързо отстъпва на втори план. Обикновено авариите се приписват на човешкия фактор, което позволява на правителството да "спаси авторитета си", но много бизнесмени настояват правителството да обърне внимание на най-важните инфраструктурни потребности на страната (вместо да харчат за проекти, които галят самолюбието, от типа на Олимпиада 2014 ).

Затова милиардерът Александър Лебедев каза в интервю, че промишлената база е създадена предимно от Сталин, Хрушчов и Брежнев и поначало не е била най-висококачествена. По данни на изследване на "Ренесанс-Капитал" от 2007 г. дължината на пътищата в Русия е 10 пъти по-малка, отколкото в САЩ, повече от 40% от самолетните писти са грундови и повече от половината от тях нямат сигнално осветление.

Достигната е точката, в която промишлената и техническата база са изчерпали живота си. Това е огромно бреме за икономиката, казва Андрю Сомърс, шеф на Американската търговска палата в Русия. Те са и огромна опасност за населението.

Трагичната гибел на "Булгария" според руските медии е следствие на системата, в която безотговорната алчност и безразличие към човешкия живот се съчетават с политическото ръководство, неефективно пред лицето на сериозните проблеми в страната, пише испанският "Ел Паис".

"Булгария“, както казва един от членовете на екипажа в интервю за "Московски Комсомолец", преди четири години за малко не е потънала на същото място. Според изданието причината за катастрофата са парите, от които не са могли да се откажат хората, лишени от такива важни човешки качества, като чувство за отговорност, здрав смисъл и умение да се предвидят последствията от собствените действия. Такива хора с всеки изминал ден стават повече, защото не понасят адекватни наказания за престъпленията си.

Вестник "Ведомости" нарича реакцията на президента Медведев към последните катастрофи, говорещи за чудовищната степен на износване на инфраструктурата и транспорта, "неадекватна за мащабите на проблема". Както отбелязва "Ел Паис", наблюдателите и анализаторите в Русия и зад граница правят един и същи плачевен извод, че тази катастрофа "не е извънредно произшествие", а резултат от системата на управление, повсеместната корупция, всеобщото безразличие към живота на хората".

"Глобъл Поуст" пише за незадоволителното състояние на плавателния съд, претоварването, корупционната страна на трагедията, но поставя акцент върху факта за двата кораба, минали наблизо без да помогнат на давещите се. "Руското общество е толкова раздробено на всички нива, че културата за оказване на помощ на човека до теб фактически не съществува", заключва изданието. И добавя, че това е наследство от съветската система, която заставяше хората да доносничат за съседите и родителите си, да се борят с непознатите хора за достъп до храна и блага.

Възмутени ли са хората от случилото се? Някои – определено. Но по-голяма част от тях знаят, че ако живееш в Русия, трагедиите ще се случват отново и отново, обобщава изданието. Ръководството обявява траур, поръчва разследване, обещава промени, а след няколко дни това се заменя с очакването за следващата трагедия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.