Руската и китайската дезинформация за коронавируса пуска корени в Европа

Руската и китайската дезинформация за коронавируса пуска корени в Европа

Неверни данни за коронавируса, разпространявани от руски и от китайски медии, имат по-голяма аудитория в социалните мрежи във Франция и Германия, отколкото съдържанието на някои големи вестници. Това показва изследване, публикувано днес и цитирано от Франс прес.

В Туитър и Фейсбук френско- и немскоезичните статии, споделяни в такива медии като Ар Ти или Спутник намират по-голям отзвук, отколкото тези на в. "Монд" и "Шпигел", показва докладът на Оксфордския институт за интернет.

Институтът проучвал в продължение на три седмици съдържанието на основите руски и китайски медии, а също и на иранските и турските медии, контролирани от държавата или тясно свързани с управляващите режими. Изследването по-специално се интересувало от руската телевизия Ар Ти и от руската агенция Спутник, от Китайската централна телевизия, от Радио Китай за чужбина и от агенция Синхуа.

В публикациите си на френски, немски или испански тези медии "са политизирали коронавируса, като са критикували западните демокрации и са хвалели родните си страни, а също са популяризирали конспиративни теории за произхода на вируса", се казва в проучването.

Изследването измерва и "ангажираността" на потребителите, посредством това колко пъти даден потребител е споделил или харесал статия във Фейсбук, колко пъти е коментирал или реагирал на пост в Туитър. Проучването се е спряло на 20-те най-популярни статии на всяка една от анализираните медии в периода от 18 май до 5 юни.

Съдържанието на френски на Ар Ти е получило средна ангажираност, равняваща се на 528 реакции в Туитър и Фейсбук, а това на Синхуа - 374 спрямо едва 105 за в. "Монд". На немски статиите на Ар Ти са имали средна ангажираност, равняваща се средно на 158 реакции във Фейсбук и Туитър срещу 90 за "Шпигел".

"Съществената част на съдържанието на тези медии не се базира на фактите. Но преди всичко, ако гледате руските медии, те имат цел, която е да дискредитират демократичните страни", казва Джонатан Брайт, изследовател в Оксфорд. Той допълва, че в тези медии общо взето се прокарва тезата, че демокрацията е на път да рухне.

Предходни изследвания на Института от април показаха проникването на руски медии на англоезични пазари, като разкриха, че някои техни статии могат да достигнат ниво на ангажираност до десет пъти по-голямо от това например на Би Би Си.

Споделяне
Още по темата
  • 01 юли 2020
Още от Коронавирус

Как си обяснявате акцията на прокуратурата с обиски и арести в президентството?