Руската "Максим Такси" не смята да се съобразява с КЗК, продължава да работи

Компанията твърди, че услугата й е "уникална" и "удобна" за хората

Руската "Максим Такси" не смята да се съобразява с КЗК, продължава да работи

Руската платформа за таксиметрови услуги "Максим" не смята да спира работа въпреки изричната забрана, наложена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която подлежи на незабавно изпълнение.

"Ние ще проучим решението на Комисията за защита на конкуренцията. При наличие на разногласия ще го обжалваме в съда. Планираме служба "Максим" да продължи работата си в страната", обявиха от такси платформата в специално "заявление" до медиите.

След като години наред "Максим такси" работеше у нас безконтролно, през март властите се активираха след медийни публикации и на фона на протести, а КЗК образува производство по случая.

На 3 юни антимонополният орган публикува решението си, според което платформата трябва незабавно да прекрати дейността си на територията на България и да плати наложената глоба от 3520 лв.

Според комисията дружеството осъществява нелоялна конкуренция, тъй като няма необходимите разрешителни за извършване на транспортна услуга.

Компанията "Максим", добила популярност като руския "Юбер", е основана през 2003 г. и работи у нас от 2014 г. Фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време желае, без да бъде обвързан с договор. Така, част от шофьорите в "Максим" са регистрирани таксиметрови водачи и плащат данъци, но друга част са физически лица, които не се отчитат никъде, не отговарят на условията за таксиметрови водачи и ползват личните си автомобили.

Принципът на работа на "Максим" е като на популярната услуга "Юбер", която у нас бе забранена от съда през 2015 г. По казуса "Юбер" през 2017 г. се произнесе и Съдът на ЕС, който прие, че не става дума само за посредническа информационна услуга, а и за транспортна услуга, за която трябва да се прилага съответното законодателство. У нас то изисква транспортният оператор да получи съответните разрешителни.

"Безспорно предоставяната от ответното дружество услуга "Максим" има белезите на таксиметров превоз на пътници, доколкото се извършва с лек автомобил срещу заплащане, по заявен от пътника маршрут", пише в решението на КЗК. За разлика от други приложения като TaxiMe, "Максим" извършва нарушение, защото работи не само с регистрирани таксиметрови водачи, но и с частни лица.

"Предлаганите от Служба „Максим“ информационни услуги са уникални. Те предоставят възможност поръчки за пътуване да се изпълняват както от лицензирани таксиметрови шофьори, така и от частни водачи. Това са различни ситуации. Лицензираният таксиметров водач може непрекъснато да получава информация за поръчки и да печели от професионалната си дейност. Частният водач може да предостави еднократна услуга на пътник, за да компенсира пътните си разходи", пише в "заявлението" до медиите на "Максим".

Според компанията водачите, които искат самостоятелно да се разпореждат със собствения си автомобил и с времето си и законно да превозват пътници, се нуждаят от "справедливи правила". "Ако държавните органи имат воля за трансформиране на пазара на таксиметровите услуги и за диалог, специалистите от Служба "Максим" са готови да участват в модернизирането на българското законодателство. Това ще е удобно за хората", посочва компанията.

Според нея е "голямо желанието на хората да виждат алтернативи и да имат възможност да избират". "Забраните, които ни лишават от алтернатива, не допринасят за напредъка на икономиката и обществото. Това сме го виждали през миналия век", смята още "Максим".

Решението на КЗК може да бъде обжалвано пред Административен съд – София, но подлежи на незабавно изпълнение.

Не е ясно какви мерки ще вземе КЗК, за да упражни контрол върху изпълнението на решението си, ако "Максим такси" спази заканата си да продължи работа напук на разпореждането на антимонополния орган.

Споделяне

Още по темата

Още от България