Руската православна църква ще трябва да скъса евхаристичните си отношения с Константинополската патриаршия заради отцепването на Украинската православна църква, каза Александър Волков - говорител на руския патриарх Кирил, цитиран от световните агенции.
Това стана, след като синодът в Истанбул подкрепи украинското искане за независима, автокефална църква, и сне анатемата от патриарх Филарет, който се надява да оглави независимата украинска църква.
Константинополската патриаршия фактически встъпи в канонични отношения с разколниците, снемайки анатемата от лидера на неканоничната украинска църква на митрополит Филарет, заяви пред ТАСС шефът на синодалния отдел на Руската православна църква, който отговаря за отношенията на РПЦ с обществото и медиите Владимир Легойда.
"Константинопол фактически заявява, че влиза в каноническо общуване с разколниците и с лице, отлъчено от църквата. Свещеният Синод на РПЦ на своето предстоящо заседание на 15 октомври в Минск ще даде оценка на тези действия", каза той.
След тридневното си заседание в Истанбул Синодът на Константинополската патриаршия заяви, че "Вселенската патриаршия пристъпва към предоставяне на автокефалия на църквата на Украйна". Той реши да отмени решението от 1686 г. за преминаване на Киевската митрополия под юрисдикцията на Московската патриаршия и възстанови ставропигията на Вселенския патриарх в Киев (статут на подчинение непосредствено на патриарха).
Синодът разгледа също жалбата срещу анатемата на главата на Киевската патриаршия Филарет Денисенко и срещу предстоятеля на Украинската автокефална православна църква Макарий Малетич и възстанови "свещеническото им звание".
Във връзка с приетите решения Константинополската патриаршия призова "да се избягва присвояването на църкви, манастири и други обекти, а също всякакви други актове на насилие в Украйна".
Празник в Украйна
В Украйна решението бе посрещнато с радост. Само четвърт час след като Константинополската патриаршия в Истанбул обяви, че признава автокефалията на украинската Църква и възстановява във функциите му православния патриарх Филарет, отлъчен от Москва, той даде пресконференция.
Пред внушителната църква от 19-ти век "Свети Владимир" със сини куполи, осеяни с позлатени звезди, към десетките журналисти се присъединиха вярващи или просто минувачи, които слушаха думите на патриарха и го снимаха.
Въпреки че Московската патриаршия определи решението като "катастрофа" и "схизма", 89-годишният Филарет обяви предстоящ синод, който има за цел да обедини трите Православни църкви, съществуващи в момента в бившата съветска република.
"Москва е тази, която търси конфонтация. Ние, украинците, не желаем това", заяви той под аплодисментите на множеството.
"Слава на Украйна!", извика мъж. "Слава на героите!", отвърнаха събралите се.
"Слава на Исус! Слава на Украинската църква!, включиха се и други.
"Ние сме готови, молихме се за това и очакваме най-сетне да има истинска Украинска църква, с молитви на украински език", каза за АФП една от вярващите след речта на патриарх Филарет.
Украинският президент Петро Порошенко потвърди, че Константинополският патриархат вече е приел решение за предоставяне на автокефалност на украинската църква.
"Това е въпрос на нашата сигурност, държавност и на цялата световна геополитика, това е падението на Третия Рим като най-древна концептуална заявка на Москва за световно господство, - каза украинският президент. - Автокефалията е част от нашата държавна проевропейска и проукраинска стратегия, която ние претворяваме през последните 4 г. и ще провеждаме и занапред."
Порошенко съобщи, че някои епископи от Украинската православна църква към Московския патриархат също са подкрепили автокефалията, като са подписали обръщението към Вселенския патриарх Вартоломей с молба да предостави автокефалност на Украйна.
Константинопол нанесе "сериозен удар" по влиянието на Москва в Украйна
Украинският печат приветства днес "сериозния удар" по влиянието на Москва в Украйна след решението на Константинополската патриаршия да признае независима църква в Украйна, в което руски медии съзряха "легализиране на разкола", предаде Франс прес.
Решението, което слага край на 332-годишното руско духовно настойничество над Украйна, "ще има историческо значение и за нашата страна, и за Москва", пише украинският всекидневник "Ден".
Позицията на Руската православна църква в света "е чувствително отслабена", а Русия е понесла "сериозен удар", продължава вестникът.
"Имаме вече религиозна независимост, но тепърва предстои да си я вземем", уточнява онлайн изданието "Главком".
"Топката е в полето на украинците - ще успеем ли бързо да се споразумеем? Сега Константинопол очаква украинските църкви да се обединят и да бъде избран патриарх", посочва то.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
28 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Предпочитам българската дума "независима" пред гръцката "автокефална". Българската Екзархия става независима от гръцката църква. Църквата се ръководи от български екзарх. Това е официалният представител на българската нация в Османската империя.
По времето на цар Йоан Асен II разбитите кръстоносци на т. н. „Латинска империя“ са били натирени в Цариград и не смеели да си подадат носа в Тракия извън крепостните стени. Римската империя, наречена 4 века по-късно от кабинетни учени „Византия“, се била разпаднала на 3 части - Никейска, Епирска и Трапезундска. Трима „императори“ с трима „Цариградски патриарси“ претендирали да са легитимните, но нито един от тях не резидирал в Цариград. Кои от тях ще са легитимните зависело от волята на безспорния …
хегемон на Балканите цар Йоан Асен II.
След като цар Йоан Асен II разбил при Клокотница и подчинил Епирския кандидат-предател Теодор Комнин, преценил, че му е по-изгодно да избере за легитимен император Никейския претендент и за легитимен „Цариградски“ патриарх неговия Никейски кандидат. На Събора в Лампсак през 1235 г., на който, според българската гръкоманска лъжеисториография, Цариградската патриаршия била признала Българската патриаршия, като по този начин я възстановила, какво всъщност е станало?
Станало е взаимно признаване на Българската и Цариградската патриаршия и на Българския и Никейския император, като последният даже не е резидирал в Цариград. За да е сигурен, че това ще стане, цар Йоан Асен II, естествено, не е отишъл в Никея (колко му е било да го отровят), а е изпратил там само патриарха и царицата си. Но разположил войските си на европейския бряг и дебнел дали взаимното признаване протича по волята му. Ако не, ясно било какво щяло да стане…
При цар Йоан Асен II и въобще във Второто българско царство българите са имали 2 независими църкви - Българската патриаршия в Търново и Българската архиепископия в Охрид. Нещо повече, по-рано, през 1225 или 1227 г. Епирският претендент Теодор Комнин е бил ръкоположен за Римски император от изключително авторитетния в тогавашния свят Български архиепископ в Охрид Димитър Хоматиан (1216-1236), за което Никейският „Цариградски патриарх“ протестирал, но протестът му бил отхвърлен.
Архиепископ Димитър Хоматиан написва житието на св. Климент Охридски, в което дава много важни сведения за „тюрко-татарския“ произход на българите. :): „Този велик наш отец и светилник на България бил по род от европейските мизи, които народът обикновено знае и като българи. Те били изселени в старо време от военната сила на Александър [Велики] от разположения край Бруса [столицата на тракийското Царство Витиня, днес Бурса] Олимп [в Мала Азия] към Северния океан и Мъртвото море, а след като минало много време, със страшна войска преминали Дунава и завзели всички съседни области: Панония и Далмация, Тракия и Илирик, а и голяма част от Македония и Тесалия… Пръв [Климент] заедно с божествения Наум, Ангеларий и Горазд усърдно изучил Свещеното писание, преведено с божествено съдействие на тукашния български диалект от Кирил, истински богомъдър и равноапостолен отец, и отначало още бил заедно с Методий, известният учител на Благочестие и православна вяра на мизийския [българския] народ“. Папа Адриан II ръкоположил Методий за "епископ на целия Илирик [на Моравия и България] и на българския народ, който владеел страната". :)
Българската архиепископия в Охрид е закрита чак през 1767 г., а епархията ѝ е присъединена към Драчката. След падането на Източна България и Патриаршията в Преслав, тя е Българската църква на огромната българска държава на цар Самуил. Тя е абсолютно независима от Цариградската патриаршия - „автокефална“ на гръцки и гръкомански. Тя покръства Киевска Рус през 988 г. Дори и след падането на Царството 20 години по-късно, Василий II запазва нейният абсолютно независим статут от Цариград. Всеки опит за …
намеса на Цариградския патриарх е посрещан с псувни от Българския архиепископ в Охрид. :) Малко литература: 1.„История на Охридската Архиепископия. Том I. От основаването й до завладяването на Балканския полуостров от турците“, Иван Снѣгаровъ, 1924 г. - http://promacedonia.org/is/index.html; 2.„История на Охридската архиепископия-патриаршия. Том II. От падането й под турците до нейното унищожение (1394–1767 г.)“, Иван Снѣгаровъ, 1932 г. - http://promacedonia.org/is2/index.htm; 3.„За Юстиніановы права на Охридска архіепископія. Или за цьрковна независимость и самостоятелность на Охридско-Българско Священноначаліе“, Натанаил Зографски (Охридски), 1873 г.- http://macedonia.kroraina.com/uchastnici/zografski_1873.htm#c1
"Значи" не е така. Защото Цариградската и Московската патриаршии не могат да ни отнемат нещо, което сме нямали (от 1416 г. нататък, под давление на османските нашественици). А султанът не може да даде "независимост" (няма такъв термин в еклезиологията) на поместна църква. Затова и сме били в схизма до 1953 г.
Значи Русия и Цариградската патриаршиа (гърците) действат за отнемане на независимостта на Българската църква. Султанът тайно от Русия защитатава българите и връща независимостта на Българската Екзархия. Османската държава не реагира на Съединението. Русия подкокоросва Сърбия да нападне България. Кой кой е в съвременната българска история?!
Някои от РПЦ се изживяват като членове на ЦК на КПСС !
Ами като искат руснаците да скъсат с православната църква и да се прекръстят на Руска Путинска Църква. Така поне наименованието ще отговаря на съдържанието. С традициите си да си препарират вождовете, руснаците и без това не са много, много християни.
Неофит не е човек на действието - той е неспособен да предприеме твърд курс на действие и слава Богу, защото онези от епископите (доказани не-ченгета), които имат решимост направиха достатъчно безобразия. Трябва да се помни, че освен "ченгета", т. е. регистрирани сътрудници, има и категория "доверено лице" и те не се регистрират никъде. Това са най-верните хора. Та да не бързаме да съдим по това, на кой са открили картонче и на кой не.
Да, накривиха му шапката. На самия Кирил Гундяев и на Иларион Алфеев им се клатят катедрите от известно време насам, та незнам дали не са го направил в паника, че ще бъдат наказани за всички техни несполуки.
Лев Гумильов е от първото поколение евразийци - много патос и идеология и - поради болшевишкия режим - пропуски в историческата фактология. По време на покръстването на Киевска Рус самите ние не сме имали същинска автокефалия (може да сме си мислели, че я имаме, ама не сме). Българите пристигнали там да просветителстват всъщност са били емисари на Вселенската Константинополсак катедра.