Руското такси "Максим" още вози в нарушение, КЗК го глоби с... 6 лв. на ден

Държавата се оказва безсилна да спре нерегламентирания таксиметров превоз

Руското такси "Максим" още вози в нарушение, КЗК го глоби с... 6 лв. на ден

Безсилието на държавните институции да наложат правовия ред у нас достигна абсурдни измерения покрай дългогодишната драма с нерегламентирания таксиметров превоз у нас от страна на "Такси Максим", известно като руския "Юбер".

След като години наред руската компания работеше у нас безконтролно, от около година и половина Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се опитва да упражни правомощията си по казуса. Оказва се, че комисията не просто не може да спре дейността на дружеството вече цяла година, но не може да му наложи дори адекватна глоба. "Максим" е глобено с имуществена санкция от едва 6 лв. на ден до прекратяване на нарушението, стана ясно от решение на КЗК, обявено на 1 юни.

Компанията "Максим" е основана през 2003 г. и работи у нас от 2014 г. Тя се представя за онлайн платформа, а не за превозвач, тъй като няма лиценз за таксиметров превоз и според КЗК на практика работи в нарушение на законодателството и конкуренцията.

Фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време желае, без да бъде обвързан с договор. Така, част от шофьорите в "Максим" са регистрирани таксиметрови водачи и плащат данъци, но друга част са физически лица, които не се отчитат никъде, не отговарят на условията за таксиметрови водачи и ползват личните си автомобили.

Принципът на работа на "Максим" е като на популярната услуга "Юбер", която у нас бе забранена от съда през 2015 г. По казуса "Юбер" през 2017 г. се произнесе и Съдът на ЕС, който прие, че не става дума само за посредническа информационна услуга, а и за транспортна услуга, за която трябва да се прилага съответното законодателство. У нас то изисква транспортният оператор да получи съответните разрешителни.

През март 2019 г. властите се активираха по случая "Максим" заради медийни публикации и на фона на протести от страна на редовните таксиметрови компании. КЗК образува производство.

На 3 юни 2019 г. антимонополният орган публикува решението си, според което платформата трябва незабавно да прекрати дейността си на територията на България и да плати наложената към онзи момент глоба от 3520 лв.

Ден след публикуването на забраната през юни, "Такси Максим" излезе със "заявление" до медиите, в което се закани, че няма да изпълни решението на антимонополния орган, въпреки че то подлежи на незабавно изпълнение.

Очевидно, дружеството е изпълнило заканата си да не спазва разпорежданията на КЗК, след като година след предходното си решение антимонополният орган отново установява, че дружеството продължава да извършва таксиметровата си дейност без разрешение и твърденията му, че е прекратило дейността си, категорично се опровергават от събраните от комисията доказателства. Освен това, тя безспорно е установила, че компанията предоставя превозни услуги от нерегистрирани шофьори.

Следователно, КЗК е гласувала санкция на "Такси Максим" ЕООД в максималния размер по закон – 5% от среднодневния оборот на дружеството за предходната финансова година, като глобата се налага за всеки ден неизпълнение на решението на КЗК.

Оказва се обаче, че дружеството няма заверен финансов отчет за 2019 г., поради което е ползван този за 2018 г., според който оборотът на компанията е 44 000 лв. за годината или 120 лв. на ден. В резултат, глобата е изчислена на 6 лв. на ден - приблизително колкото струва един недълъг таксиметров курс в София през деня. Не е ясно също как санкцията ще бъде събрана, при положение че компанията не отговаря дори на имейл адресите си.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес