С 5 месеца закъснение Цацаров се самосезира, че зам.-министър е изнудвал превозвачи

С 5 месеца закъснение Цацаров се самосезира, че зам.-министър е изнудвал превозвачи

Главният прокурор Сотир Цацаров е разпоредил незабавна проверка във връзка с твърденията на депутат от БСП, че зам.-министърът на транспорта от квотата на НФСБ Ангел Попов е изнудвал превозвачи. Интересна подробност е, че твърденията за злоупотреби срещу Попов бяха отправени от представители на бранша в телевизионен ефир още през май т.г., когато Попов бе назначен в правителството. Не е ясно защо главният прокурор се самосезира едва сега, когато случаят бе напомнен от червен депутат.

В сряда сутринта Георги Свиленски от БСП заяви, че сдружението на българските превозвачи е сезирало премиера Бойко Борисов при назначаването на Попов през май т.г.

В разгара на взаимните обвинения между ГЕРБ и БСП за корупция и шуробаджанащина, Цацаров се е самосезирал от публикация в сайта "Дир БГ" със заглавие "БСП: Зам.-министър на транспорта изнудвал превозвачи", в която са цитирани думите на депутата.

Цацаров е наредил на Софийска градска прокуратура да изиска информация от кабинета на министър - председателя дали е постъпвал сигнал от Националното сдружение на българските превозвачи с оплаквания срещу действия на Ангел Попов, както и от самото сдружение – изпращало ли е такъв сигнал.

Обещанието е проверката да бъде извършена в максимално кратки срокове.

Георги Свиленски заяви на брифинг в Народното събрание, че при номинирането на Ангел Попов за зам.-министър "имаше доста съпротива от целия транспортен бранш относно назначението му".

"Тогава от Националното сдружение на българските превозвачи сезират премиера, че Попов в качеството му на председател на браншова организация в периода 2012-2014 г. си е позволявал да събира пари от колегите си превозвачи с цел уреждане на разрешителни за превоз на товари", заяви Свиленски.

"Цялата ситуация по това как ги е събирал и предавал, от чие име и на кого е трябвало да ги предаде, са го написали тогава. Шест месеца след този сигнал продължава да бъде зам.-министър на транспорта", допълни Свиленски.

"Освен писмото, което е заведено в МС за действията на този човек, има и декларация от човек, който е дал пари на Попов. Застанал е с трите си имена, фирма и адрес и декларира, че е дал пари за разрешение", каза още депутатът от левицата.

От името на БСП той запита дали министър-председателят е сезирал прокуратурата. "Ако не го е направил за 5 месеца, още утре на базата на сигналите, които са пристигнали при нас, като народни представители сме длъжни да го направим. Иначе ще се окаже, че прикриваме престъпление", заяви Георги Свиленски. "Когато се говори за борба с корупцията няма как да водиш борба, когато на управленските места има хора, които с действията си причиняват корупционни практики", завърши той.

НФСБ застана зад зам.-министъра на транспорта Ангел Попов, съобщиха от партията на вицепремиера Валери Сименов.

Според партията атаката била заради действията на Министерството на транспорта, на автомобилната администрация в негово лице, да предприеме решителни мерки за пресичане на отдавна утвърдени, дразнещи обществото практики по отношение на техническите прегледи, на някои недобри практики в международния транспорт, на издаването на фалшиви шофьорски книжки и др..

Пред медиите в парламента Борис Ячев от НФСБ припомни, че при номинирането на зам.-министри в третото правителство на Борисов срещу Попов е имало същата атака със същите твърдения от организация в международния транспорт, срещу която той е завел дело за набеждаване и то в момента е в съда.

От вторник от страна на автомобилната администрация са предприети административни принудителни мерки, временно е отнет лицензът на един от членовете на същата тази международна асоциация. Предполагаме, че днешната атака, само че "през устата на депутат от БСП", е по повод на тази мярка, коментира Ячев.

От НФСБ очакват действията на транспортното министерство, автомобилната администрация и правителството за спиране на порочни практики да предизвикат реакция с "удари под пояса".

Днешното изявление на БСП било и опит на социалистите да отклонят вниманието от скандала с депутатския брат в Русе, смятат още от НФСБ.

Назначението на Ангел Попов бе спорно от самото начало преди всичко поради съмненията за конфликт на интереси.

"Ангел Попов, собственик на мащабен транспортен бизнес, от една страна и от друга страна, председател на транспортна асоциация в Министерството на транспорта" – така го описа лидерът на НФСБ и вицепремиер Валери Симеонов, представяйки кандидатурата му през май т.г..

В съобщението на МС Попов бе представен като човек от бранша, член на ръководството на три сдружения от бранша – Национална браншова камара на работодателите в транспорта, Национално сдружение на автомобилните превозвачи и на Съюза на организациите в автомобилния транспорт.

От Съюза на българските превозвачи и от Съюза на международните превозвачи оспориха това, че Ангел Попов е представен като човек от бранша.

"Г-н Симеонов е подведен. Първо, Попов не разполага с мащабен транспортен бизнес. Има няколко фирми, от които само една има лиценз, но тя е продадена”, заяви Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, пред Нова телевизия.

"Г-н Попов няма действаща транспортна фирма, както е представено. Сдружение имаше, но то беше активно до 2011 г. Тогава след едни неприятни случки това сдружение потъна", допълни Красимир Лалов от Съюза на българските превозвачи.

Превозвачите съобщиха тогава, че са изпратили писмо до премиера и транспортния министър, обвинявайки Ангел Попов и в злоупотреби.

Лалов заяви, че Националното сдружение на превозвачите е доставила на Попов "определен вид стоки, които той така и не заплати". "През 2011 г. те ни бяха партньори, тогава беше злоупотребил с имената на председателя на сдружението и с моето във връзка с издаването на едни разрешителни. Премиерът е информиран, министърът на транспорта също е информиран", каза Лалов.

В отговор зам.-министърът коментира, че ще си търси правата по съдебен ред за всички лъжливи твърдения и "това намирисва на поръчка". Той каза, че бил предал документи на премиера.

Ангел Попов е бил собственик на транспортната компания "Пеманг" ООД, която се занимава със спедиторска дейност, но е продал дяловете си през 2011 г. и към май месец е само управител на фирмата. Компанията се занимава с превоз на опасни товари (ADR), на контейнери, на храни и дрехи, както и специализирани превози. Оборотът ѝ за 2015 г., от когато е последният публикуван финансов отчет, е 590 хил. лв., а година по-рано е бил едва 11 хил. лв.

Попов е съдружник и в "АиК Трейд" от 2009 г., когато е регистрирана фирмата, която до май т.г. не бе публикувала нито един финансов отчет, както е длъжна по закон.

"Абовис" ЕООД е третата фирма, на която Ангел Попов е собственик. Регистрирана е в края на 2016 г. и също се занимава със спедиторска и транспортна дейност.

Към момента на назначението му за зам.-министър, от Търговския регистър не бе видно Попов да е предприел действия за излизане от компаниите.

Още от България