С 5 млрд. евро България става № 1 в превозите на Балканите

Прогнозни инвестиции в размер на 5,450 млрд. евро са заложени в проект на десетгодишна Стратегия за развитие на националната транспортна система на България. Документът, който е изготвен от Министерството на транспорта и съобщенията с помощта на правителството на Холандия, бе представен и подложен на обществено обсъждане във вторник в София, преди официалното му одобрение.

Проектостатегията създава условия за мащабни инвестиции, които да наваксат средно 20-годишното технологично изоставане на транспортния сектор в България, каза министърът на транспорта и съобщенията и вицепремиер Николай Василев. До 2015 г. страната ни, с петте преминаващи през територията ѝ трансевропейски коридори, трябва да се превърне в лидер на превозите в Югоизточна Европа, допълни той. За целта обаче е необходимо да се обнови сериозно автомобилния, железопътния, корабния и самолетния парк чрез комбинация от мерки.

За фирмите най-атрактивно би било въвеждането на данъчни стимули при ремонт и модернизация на техниката им, коментира вицепремиерът . Още през тази година очаквам ефект от намалените тонажни такси във водния транспорт от 1 януари 2005 г. Много са вариантите, които се прилагат в различните държави на данъчно облагане при източника за много услуги от транспортния отрасъл. Въвеждането на данъчните олекчения обаче ще става постепенно, например с признаване на някои видове присъщи за транспортните фирми разходи, като тези за ремонт в чужбина, като нормални. Тоест те да не се облагат с данък от 15 на сто при източника, както е в момента. Трябва обаче да се направят анализ и разчети дали ползата е повече от вредата, ако се премахне този вид налог, каза Василев.

Той допълни, че с финансовия министър Милен Велчев са водени разговори за въвеждането на данъчните стимули при модернизация на парка на транспортните фирми и за 2005 г. те са се увенчали с успех 50:50, като колегата му се е съгласил на намаляване на тонажните такси, но е отказъл да приеме премахването на данъка при източника при ремонт.

Осем стратегически приоритета са заложени в проекта на Стратегията. Най-важните от тях са рехабилитацията на пътната, релсовата и летищната инфраструктура, както и подобряване на речните и морски пътища и въвеждането на нови технологии в транспортния парк, така че той да е безопасен и екологичен. Интеграцията на нашата транспортна система с европейската е от особено значение за привличането на транзитен трафик, отбеляза вицепремиерът.

За реализацията на целите в стратегията трябва ефективно да се използват еврофондовете и други финансови институции, каза още Василев. По структурните и Кохезионния фондове, които България ще може да ползва като пълноправен член на Европейския съюз след присъединяването си, ще се кандидатства основно с проекти за модернизацията на жп инфраструктурата и за автомагистралите . Причината е, че в обновлението на релсовия път трудно могат да бъдат привлечени частни инвестиции и затова парите трябва да дойдат от публичния сектор, обясни транспортният министър.

Концесионирането на железопътни участъци е вариант за привличане на фирмени капитали, но за целта първо трябва да се промени Законът за железопътния транспорт, каза Василев. Дори и при това положение той не се осмели да прогнозира дали ще има жп концесии. Вместо него това стори председателят на парламентарната комисия потранспорт и съобщения Йордан Мирчев. Той каза, че очаква до 2010 г. да има отдадени на концесия жп участъци.

2,4 млрд. евро трябват за рехабилитация на жп линиите. 2 млрд. евро пък са нужни за автомагистралите, като от частния сектор се очакват инвестиции в размер на 1,5 млрд. евро за аутобаните, като държавното участие ще е само 500 млн. евро. За летищата се прогнозира хазната да даде 200 млн. евро, а фирмени вложения в аеропортовете да са в размер на 300 млн. евро, пише в проектостатегията. Средствата се очаква да са от концесиите на летищата Варна и Бургас, за които до края на април трябва да се определи частният оператор, както и от отдаването на аеропортовете Пловдив и Горна Оряховица. За тях частен управител обаче няма да се намери през мандата на това правителство, коментира Василев.

Той допълни, че е добре да се обмисли вариант за отдаването на концесия и на летище София. Това обаче ще бъде възможно след пускането на новата писта и новия терминал на аеропорта, което ще стане през август тази година. Евентуалният концесионер ще трябва и да изплати заемите за модернизацията на столичното летище.

По 200 млн. евро от държавата и от частните фирми се очаква да влязат до 2015 г. в пристанищата. Парите от бизнеса пак ще са по линия на концесиите. 23-24 портове и терминали ще са готови до края на 2005 г. за отдаване на частни оператори, каза Василев.

Инвестиции се очакват и след продажбата на речния и морския флотове, както и от приватизацията на авиокомпания "България ер".

До седмица парламентът ще приеме стратегиите за раздържавяване на "Български морски флот" (БМФ) и на националния авиопревозвач "България ер", заяви Йордан Мирчев. Държавата има готовност веднага да пусне на фондовата борса 30 на сто от акциите на БМФ, след като Народното събрание гласува документите за приватизация на дружеството, каза Василев.

Като цяло транспортният бизнес, чиито представители присъстваха на обсъждането, оцени проектостратегията като смислена. Отчетено бе обаче и това, че тя има по-скоро предизборен ефект, тъй като няма време за реалното ѝ прилагане на практика в оставащите около три месеца до края на мандата на правителството на НДСВ. Министър Василев обаче изрази надеждата си документът да се изпълнява и от следващия кабинет. По думите му е съвсем естествено политическата сила, която той представлява, да използва част от тази транспортна стратегия в предизборна си кампания.

В документа да се акцентира не само върху инфраструктурата, но върху предлагането на мрежа от интермодални услуги, комбиниращи автомобилен, жп, воден и въздушен транспорт, препоръча шефът на ресорната парламентарна комисия. Това ще привлече транзитния трафик, който в момента не е особено интензивен. Построяването на Дунав мост ІІ също ще допринесе за увеличение на преминаващите автомобили и стоки през територията на България, смята Йордан Мирчев.

Съществуват неясноти в стратегията по отношение на схващането за публично-частно сдружаване, коментира по време на обсъждането директорът на Института за пазарна икономика Красен Станчев. Като слабост на документа той посочи, че тепърва трябва да се уточнява либерализацията на транспортния сектор във връзка с приватизацията и дерегулацията му. Според Станчев, в транспорта трябва да се прилага механизма на репутацията на фирмите-участници на този пазар и да се премине само към регистрационен режим, като отпадне лицензирането.

Споделяне
Още от Бизнес

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?