С благословията на посланичката: "Черната кутия" на разбилия се МиГ най-накрая ще замине за Русия

Прокуратурата мести делото от Сливен в София

Стефан Янев и Елеонора Митрофанова

Служебният премиер Стефан Янев стигна до руската посланичка у нас Елеонора Митрофанова в усилията на българската страна "черната кутия" от разбилия се МиГ 29 да бъде изпратена в Русия, където да бъде направен опит да се разчетат данните от нея.

"В хода на разговора бе обсъдена възможността данните от "черната кутия" на катастрофиралия самолет МиГ-29 да бъдат снети в лаборатория на руската корпорация РСК "МиГ". Формалностите по пътуването вече са уредени и български военни ще могат да транспортират "черната кутия" в близките дни", съобщиха от правителствената пресслужба.

"Черната кутия" бе открита още на 24 юни на около 70 метра дълбочина в Черно море. Инженерите от авиобазата "Граф Игнатиево" се опитаха да свалят информацията в нея, но се отказаха заради риск да загубят данните и бе взето решение да се търси помощ от производителя. Седмици наред обаче това не може да стане. За последно от МО обясниха, че руската страна не е пратила "съответните покани (приглашения)" за българските служители, които ще пътуват с "черната кутия".

В нея се съхранява информация за последните 13 секунди от фаталния полет, при който загина майор Валентин Терзиев.

Прокуратурата до момента не е дала информация за хода на разследването, което породи различни спекулации.

В сряда без каквито и да е обяснения държавното обвинение съобщи, че делото се мести от Сливен в София.

Решението е на Върховната касационна прокуратура, която взе разследването на специален надзор.

Самолетът се разби в Черно море по време на учение. Засега е установено, че мишената е падала по-бързо от предвиденото и се е наложила допълнителна маневра, за да може майор Терзиев да я порази.

Според разследването на "Военна полиция" причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация.

Според "Военна полиция" за трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".

Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".

"Военна полиция" е работила по още две работни версии – техническа повреда и поразяване на самолета от осколки, които са били отхвърлени.

Разследването на "Военна полиция" засяга само авиационната безопасност, прокуратурата продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Подкрепяте ли партия на Кирил Петков и Асен Василев и ще гласувате ли за нея?