С двойка по един предмет ще се минава в по-горен клас

С двойка по един предмет ще се минава в по-горен клас

По-голяма автономия за училищата и реално включване на родителите и общините в процеса на взимане на решения и възможност да се мине в по-горен клас с двойка по един предмет, е залегнало в проекта на нов закон за училищното образование, който беше представен в ресорното министерство във вторник. Министърът на образованието Сергей Игнатов обяви, че до май предстоят обществени обсъждания, в които очаква всякакви мнения и препоръки от засегнатите страни. “Целта е да създадем един рамков закон, който да влезе в Народното събрание до юни месец“, каза Игнатов.

Проектът включва много от ключовите елементи на така и неприетия закон за училищното образование на предишния министър Даниел Вълчев, с което се затвърждава обявеното от ГЕРБ намерение да продължи посоката на училищната реформа от предишния кабинет. Сред повтарящите се елементи в двата закона са завършването на основно образование след седми, а не след осми клас, мерките за гарантиране на дисциплината в училището и въвеждането на оценки за поведение.

С успех 4 и една двойка - в по-горен клас

С двойка по един предмет учениците ще могат да записват по-горен клас, при условие, че общият им успех е най-малко 4. Това обаче не важи за последния клас от съответния образователен етап. Началният етап на образование приключва в четвърти клас, като от І до ІІІ-ти няма да има оценки. След седми клас се придобива основно образование, а гимназиалният етап е от две части – до десети клас и 11 и 12 клас.

Експертът Анелия Андреева, участвала в писането на закона, обясни, че толерансът ученици с една двойка да могат да преминат по-горен клас, се дава, защото в центъра на образованието са интересите на детето. “Знаем, че всеки като ученик е имал предмет, който му е труден“, обясни тя.

Ако ученик в 12 клас има двойка по един или няколко предмета няма да повтаря класа, а ще се явява на поправителни сесии, докато си поправи оценките и вземе свидетелство за завършено средно образование.

Заради промяната в образователните етапи възниква проблем в по-малките населени места, където има училища до осми клас. Там е възможно да бъде въведено обучение до десети глас.

Повече време за затвърждаване на материала

Проектът предвижда още да се промени съотношението между преподаване и затвърждаване на материала. Сега това съотношение е 80:20, което понякога пречи на децата да усвоят ключови знания. За да не се препуска през материала, съотношението ще стане 60:40 като част от темите в учебниците трябва да отпаднат за целта.

Това обаче няма да може да стане скоро, защото за целта е нужна промяна в учебните програми.

По кои учебници да учат децата ще се решава от училищните настоятелства като своята дума по въпроса ще могат да изкажат родителите.

Игнатов обаче обясни, че все още се дискутират три варианта за учебниците. Обсъжда се дали за всеки предмет да има само по един учебник, да може да се избира между три различни издания или да има неограничен брой учебници за избор.

Родителите с контрол върху харчовете на училищата

Игнатов заяви, че проектът предвижда да се даде по-голяма и реална власт на училищните настоятелства. Сега те са на практика безгласни букви. Проектът предвижда настоятелствата да имат общо събрание и съвет на настоятелите като в общото събрание родителите са не по-малко от 50%, а в съвета – трима от петима членове. Така на родителите се дава решаващ глас при вземането на отговорни решения. Ако обаче децата им бягат от час, или те самите не посещават редовно родителските срещи, ще бъдат глобявани и дори може да бъдат изключени от училищното настоятелство. Глобата за това, че детето не ходи редовно на училище е от 50 до 250 лева и двойна при повторно нарушение. За неявяване в училище по важни причини, когато са поканени от директора, родителите могат да отнесат глоба от 20 до 100 лева.

В настоятелствата ще влизат и представители на общините и общественици.

Съвет на настоятелите ще одобрява проектобюджета на училището и отчета на изпълнението му. Те ще участват и в атестацията на директорите на всеки две години, от която ще зависи дали те ще запазят поста си. Публикуването на делегираните училищни бюджети става задължително. Според експертите на министерството така ще се преодолеят основните критики за непрозрачно харчене и злоупотреба на някои директори.

Законът въвежда стандарт за качество на училищната среда, който ще включва състоянието на материалната база, охраната, здравното обслужване в училищата.

Повишаването на квалификацията придобива задължителен характер като за целта обаче и държавата се задължава да осигурява средства за това.

Оценки за поведение по всички предмети и обществено полезна дейност

Срочни оценки за поведение ще има по всеки един предмет, съобщи Асен Александров, който е директор на 51 СОУ и също е участвал при изготвянето на закона. По думите му, ако едно дете има слаба оценка за поведение само по един предмет, това е показателно, че проблемът може и да е в учителя.

Освен стандартните наказания, които и сега съществуват – забележка, местене в друга паралелка и изключване, ще се налагат и други мерки. На училищата ще се даде автономия сами да решават как да бъдат наказвани децата, без това да накърнява достойнството им.

Александров даде пример с мерки, които се прилагат в неговото училище – помагане при пресичането на по-малки ученици, садене на цветя, лишаване от екскурзия с класа, боядисване на ограда. “Дори при боядисването на ограда го има ефектът на Том Сойер, при който и послушните деца искат да ги накажат, за да боядисват“, разказа Александров.

Целодневно обучение по желание, предучилщната подготовка – от септември

Законът вероятно няма да бъде гласуван окончателно преди началото на новата учебна година, но от министерството имат подготвени промени на сегашния закон, за да може обхватът на петгодишните в задължителна предучилищна подготовка да тръгне от септември. Пак тогава започва и целодневното училищно обучение, но то ще е само ако родителите искат. Ако те могат да взимат децата си от училище, или искат да ги водят на алианс, спорт или нещо друго, са в правото си да го направят.

Все още не е ясно дали целодневното обучение е обезпечена с материална база в училищата. Александров съобщи, че на места се намалява броя на паралелките за първокласници, за да може да има целодневно обучение.

Още по темата
Още от България

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?