С променлив успех и скандали таксиджиите започнаха преговори с властта

С променлив успех и скандали таксиджиите започнаха преговори с властта

Три дни след убийството на таксиметровия шофьор Емил Емилов и последвалата блокада на София от негови колеги, представители на бранша се срещнаха в понеделник с министрите на финансите и на транспорта Пламен Орешарски и Петър Мутафчиев, както и с кмета на столицата Бойко Борисов.

Блокадата на столичния център и протестът на таксиметровите шофьори приключи в петък срещу събота, след като полицията успя да залови убиеца на Емилов. Оказа се, че той е намушкан с нож заради сметка от 15 лв. Притиснато от исканията за оставка на министър Румен Петков и освиркването на политици, в петък правителството бе инструктирано да подходи изключително отзивчиво към исканията на шофьорите. 

Срещите, които бяха договорени в петък под натиска на протестиращите, завършиха с противоречиви резултати.

Кметът увери, че ще изпълни исканията на шофьорите

В кметството шофьорите изложиха претенциите си и получиха уверения за изпълнението им, докато в Министерството на финансите визитата завърши без конкретни резултати, а тази във ведомството на Мутафчиев започна направо със скандал.

При кмета бе постигната договорка за съвместни действия с общината за справяне с такситата ментета в София. Борисов увери, че ще съдейства за въвеждане на идентификационни номера, за да се разграничат нередовните коли. Обсъдена бе и квотата за таксита в София. Борисов смята, че горната граница не бива да надхвърля 6000, по думите на шофьорите обаче в момента София се кръстосва от близо 20 000 жълти коли.

Борисов ще посредничи и между шофьорите и МВР за оборудването на такситата с паник-бутон и GPS-системи, които да са свързани с полицията.

Шофьорите поискаха повече таксиметрови стоянки, на които да е забранено паркирането на  други автомобили. Те  искат също така да им се издава пожизнено разрешение за упражняване на професията, с аргумента, че това би обезпечило коректността им към клиентите. 

Таксиджиите раздвоени искат ли връщане на патента

Разговорите с Орешарски ще продължат другата седмица, тъй като все още таксиджиите не са се разбрали към кой режим на данъчно облагане искат да преминат. В момента те плащат корпоративен данък, а по-голямата част от тях настояват за връщане към патентния данък. Очаква се разговорите по въпроса да продължат другата седмица, като преди това таксиметровите шофьори трябва да се разберат помежду си.

Превозваческите съюзи се изпокараха кой е по-представителен

Посещението в Министерството на транспорта започна с пререкания между различните представители на таксиметровия бранш. От Националния съюз на превозвачите обявиха, че няма да участват в разговорите, ако на тях присъства Стефан Боснов, председател на Националното сдружение на таксиметровите водачи. Според другите представители на бранша Боснов не защитавал интересите им. В крайна сметка обаче срещата започна с участието на Боснов.

Няма да внасяме нови промени в Законопроекта за изменение и допълнение на закона за движение по пътищата в момента, съобщи след срещата с шофьорите транспортният министър Петър Мутафчиев.

Промените се гледат от комисията по транспорт и телекомуникации. Министър Мутафчиев каза, че се е договорил с председателя на парламентарната комисия Йордан Мирчев (НДСВ) да се внесе корекция в текста на закона, който позволява на водачите да карат без колан. Това бе едно от исканията на протестиращите в петък. И в момента текстът дава право на таксиметровите шофьори да не слагат предпазен колан, “когато са на работа и возят пътници”. След промяната текстът ще стане “когато са на работа или возят пътници”. На таксиметровите шофьори ще се даде възможност и да откажат превоз на пътник, ако той откаже да си постави предпазния колан.

Работна група от представителите на големите таксиметрови компании, транспортното министерство и служители на МВР ще обсъдят кои от исканията за предпазни мерки на таксиметровите шофьори ще могат да се “облекат” в законодателна форма, съобщи Петър Мутафчиев. Според транспортния министър, работната група ще обсъди възможността да се инсталират GPS системи и паник-бутони в таксиметровите коли.

Ще бъде разгледана и ефективността на предпазните екрани в превозните средства. Работната група трябва да е готова с предложенията до 20 февруари.

Представители на управляващата коалиция в парламента коментираха, че решаването на проблемите, които поставят шофьоритеq е в ръцете на изпълнителната власт. Исканията им засягат някои социални и транспортни проблеми, както и тези, които са резултат от работата на МВР. И ако изпълнителната власт инициира промени в нормативната уредба, за да ги реши, то депутатите от мнозинството са готови да ги приемат.

Според Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, инвестицията в  GPS системи и паник-бутони e оправдана, само ако подава сигнал директно до служителите на МВР и е подготвена система за реакция от полицията. За фирма с около 100 автомобила, внедряване на GPS системата ще струва средно между 400-500 евро на таксиметрова кола, уточни Крумов. При по-големите компании, този разход ще е по-нисък, съобщи той.

Трябва да се промени моделът на регулация за таксиметровите превози, каза Румен Крумов. При положение, че се искат такива сериозни инвестиции от таксиметровите фирми, те трябва да имат сигурност за присъствието си на пазара.

Транспортният министър Петър Мутафчиев съобщи, че гледа скептично на искането на таксиметровите водачи за пожизнени права. Възможно е да се удължи срокът на разрешителните за водачите, но контрол все пак трябва да има, коментира той.

Всяка община има право сама да преценява за какъв срок да издава разрешенията за таксиметров превоз и да прецени от колко таксиметрови коли се нуждае населеното място, поясни председателят на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов. Той съобщи, че разрешителното за таксиметровите превози в Русе се издават за 2 години, а в някои по-малки населени места и за 3 години.

Още по темата
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?