Съдът нареди на София да мие улиците си редовно

Общината няма да обжалва предписанията, защото вече ги изпълнявала

Сн. БГНЕС

Столична община трябва да мие улиците си редовно. Такива привременни мерки постанови Софийският градски съд, където се гледа делото за мръсния въздух в София. Според съдия Албена Ботева кметството трябва да мие машинно основните улици два пъти месечно от май до септември и веднъж месечно през останалата част от годината, съобщи lex.bg.

По-късно през деня от Столичната община обясниха, че предписанията всъщност са част от програмата за подобряване на качеството на въздуха и се изпълняват втора година.

Делото за мръсния въздух, което бе заведено от неправителствената организация Група за чист въздух и граждани, се точи вече трета година. Тъй като няма изгледи скоро да приключи, съдия Ботева реши, че са нужни привременни мерки. Тя заръча на общината улиците с обществена знамиост, както и вътрешнокварталните такива да се мият редовно с машини, като средно месечно се измиват не по-малко от 10 847 дка.

Миенето на основни улици е част от официално приетите мерки на общината срещу мръсния въздух. Според тях такова се прави дори и през зимата, ако времето го позволява, за да се намали праха в града. През миналата зима мярката беше прилагана на няколко пъти. Наскоро от местната власт пък обясниха, че ще мият улиците заради жегите.

Съдът разпореди да се обявяват и нивата на фини прахови частици на сайта на кметството и по автобусните спирки и в метрото. Решението не е окончателно и може да се обжалва.

От Столичната община обявиха, че няма да обжалват предписанията на съда, защото вече се изпълнявали. Честото миене на улиците е част от програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух.

"От 2017г. Столичната община ежегодно увеличава кратността на миене на улици и булеварди. За 2019 г. са осигурени средства от план сметката по чистота за двойно увеличение на миенето на основни улици и булеварди през летните месеци (май-септември) - от 12 пъти през 2018 г. на 24 пъти през 2019 г. Освен миенето през летните месеци, в бюджета са осигурени средства и за измиване и почистване на основните пътни артерии и вътрешноквартали улици след зимния период. За 2019 г. е планирано машинно измиване на над 230 хил. дка", обясниха от местната власт и добавиха, че предписанието на съда за средно по 10 хил. дка месечно вече се изпълнява.

От местната власт напомниха, че предстои монтирането на нови 22 станции за измерване на замърсяването на въздуха. Данните от тях също ще бъдат достъпни в реално време, заедно с данните от измервателните станции на Изпълнителната агенция "Околна среда", които са единственият официален източник за замърсяването към момента.

И в момента на сайта на Столичната община се публикуват данни за концентрацията на фините прахови частици в реално време. Нивата на основните замърсители на въздуха се оповестяват и на табла в центъра на града - на пл. "Орлов мост" и на ул. "Раковски".

"В определения от съда срок ще предоставим информация за техническите възможности за публикуване на информация на средноденонощните норми и на таблата на градския транспорт и столичния метрополитен, както и програмата за изграждане на велоалеи през следващите години", обясниха от общината.

Публикуването на достоверни данни за замърсяването на въздуха обаче бе сред основните проблеми през изминалата зима, когато многократно бяха регистрирани завишени нива на фините прахови частици. Кметството на няколко пъти публикува данни, които силно се разминаваха от измервателните уреди, ползвани от граждани. От повече от година действат и спешни мерки, които общината предприема при свръхзамърсяване. Основната от тях е т.нар. зелен билет – безплатно пътуване в градския транспорт в дни със сериозно замърсяване. За две години тази мярка бе задействана точно два пъти.

Заради критики, че мярката не работи общината реши да промени правилата за зеления билет.

Според съда общината трябва да представи в 2-седмичен срок план за изграждане на велосипедни алеи на територията на Столична община, вкл. и от крайните квартали към централната градска част. Преди десетина дни беше приет план за устойчива градска мобилност, в който е разписано изграждането на стотици километри велоалеи, включително от кварталите до центъра. Документът беше определен от управляващите от ГЕРБ като "философия" заради предизвикалото много коментари предложение за увеличаване на цената на платеното паркиране в центъра на София. Така и плановете за велоалеи може да се окажат само философия, която да не се превърне в реалност.

Споделяне

Още от България