Съдът обяви за незаконни 80% от влаковете на БДЖ

Съдът обяви за незаконни 80% от влаковете на БДЖ

Софийският административен съд реши, че локомотивите и вагоните на БДЖ с изтекъл сертификат за безопасност се движат в нарушение на закона по железния път. Около 80% от подвижния състав на железниците е с негодни сертификати. Решението на съда е в полза на заповед от 18 май т.г. на вече бившия изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Симеон Ананиев, с която се забранява движението на локомотиви и вагони с негодни сертификати.

Разпореждането е оспорено от БДЖ, но съдът отхвърля жалбата на 14 септември. Решението на САС може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок след уведомяване на страните по делото, но там жалба до четвъртък  вечерта не беше постъпила.

Няколко часа след публикацията, в БДЖ се усетиха, че същия ден изтича крайният срок за обжалване на решението пред Върховния административен съд и внесоха съответния иск.

БДЖ ЕАД обжалва в САС още две заповеди на Ананиев от май т.г. - едната е до изпълнителния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев да прекрати договора с превозвача, а другата е да се спре изцяло достъпът на дружеството до железния път, заради липсата на сертификат за безопасност. И двете са от 18 май т.г.

Заобикаляне на заповедите

Ламбрев е спазил заповедта на Ананиев и на 20 май праща писмо до изпълнителния директор на железниците Пенчо Попов, с което го уведомява, че прекратява договора си с дружеството от 28.06.2006 г. Тук следва уточнението, че НКЖИ има валидни договори с двете дъщерни компании на БДЖ – "Товарни превози" и "Пътнически превози", които пък ползват за работата си локомотивите и вагоните на БДЖ срещу наем. Съдът все още не се е произнесъл по двете жалби на БДЖ, като делото по една от тях е насрочено за края на октомври.

В края на април тази година се разбра, че е изтекла валидността на сертификатите за безопасност на локомотивите и вагоните на БДЖ . Тези документи са задължителни според Закона за железопътния транспорт. Те се издават от Националния изследователски институт по транспорта и важат 5 години.

Тогава ръководството на железниците призна за скандалното нарушение и обясни, че първо за да спазят закона трябва едва ли не да спрат работа и второ – че ще стартират процедура по подновяване на сертификатите. Това до ден днешен не се е случило. Обяснението е, че от БДЖ преговаряли с транспортния институт за по-изгодни условия, тъй като сега им искали 6 млн. лв. за преглед на всички машини, а дружеството не разполагало с тези пари.

Без документ за безопасност е и служебният влак на БДЖ, който се сблъска челно с международния влак от Букурещ за София в понеделник сутринта. Информацията бе потвърдена пред Mediapool от шефа на железниците Пенчо Попов.

Железничарските уволнения

Заповедите на Ананиев са една от причините за отстраняването му от длъжност, което съвпадна с катастрофата край Драгоман, обясни бившият шеф на автомобилна администрация пред Mediapool.

Формулировката на пресцентъра на транспортното министерство, че Ананиев е освободен заради пропуски в работата си, създаде впечатление, че си тръгва заради инцидента между гарите Драгоман и Драгоил в понеделник.

Уволнението на Ананиев обаче било подписано от транспортния министър Александър Цветков предишната седмица, но успели да му го връчат в деня след катастрофата. Имахме несъгласия с транспортния министър за политиката в железниците, каза Ананиев.

Той заяви, че ще сезира прокуратурата, за това, че влаковете на БДЖ продължават да се движат в нарушение на закона заради изтеклите сертификати и предупреди, че след 31 декември влаковете ще са в още по-сериозно нарушение, защото тогава ще е изтекла и т.нар. ревизия. Тя представлява технически преглед, който се извършва на всеки две години във вътрешни депа или външни заводи. За нови ревизии няма заделени средства, нито има време, каза Ананиев.

Няколко седмици по-рано с поста си се прости Стефчо Събчев, шеф на "БДЖ – Пътнически превози". Пред Mediapool той обясни, че все още не е запознат с мотивите за отстраняването си и е поискал стенограма от заседанието на директорския борд на дружеството, на което е взето решението.

По думите му той бил в непрекъснат спор с ръководството на БДЖ ЕАД заради договора за обществена услуга. Той се сключва между държавата и "Пътнически превози", но дружеството само извършвало услугата, а финансовата страна на нещата минавала през компанията майка. Не е справедливо "Пътнически превози" да носи отговорността и да е в пълно неведение за икономическите параметри, каза Събчев.

Цветков: Влаковете са безопасни, проверяват се всеки ден

Всекидневно се извършват технически прегледи на вагоните, така че те са безопасни, коментира по-късно в петък транспортният министър Александър Цветков.

Техническото състояние на вагоните се установява с техническите прегледи, а не със сертификат, коментира Цветков. Нямам притеснение по отношение на безопасността на вагоните, тъй като техническите инспекции са много стриктни, добави той.

Според Ананиев обаче ситуацията е като с автомобилите и попита дали автомобилна администрация би оставила по пътищата да се движи кола, която не е минала годишен технически преглед, само с уверението на собственика ѝ, че я поддържа.

Цветков заяви още, че БДЖ оспорва необходимостта от подновяване на сертификатите на всеки пет години. По думите му това изискване в закона за железопътните превози противоречало на европейските закони.

Европейската директива в областта на железопътната безопасност наистина не изисква периодично сертифициране, но българското законодателство в случая допълва европейското, а не му противоречи. Това е и мнението на Софийския административен съд.

Александър Цветков допълни, че все още не се е запознал с решението на съда, но не допуска възможността 80 процента от вагоните да бъдат спрени от движение. Попитан дали заради въпроса с изтеклите сертификати на подвижния състав на железниците е освободил шефа на железопътната администрация Симеон Ананиев, министърът посочи, че уволнението е цялостна оценка за работата на Ананиев през тази година.

Тези сертификати не са единственото задължение на железопътната администрация. Основен неин ангажимент са контролът и координацията на железопътния транспорт, където има слабости, посочи Цветков.

Още по темата
Още от България