Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съдът обяви за незаконни 80% от влаковете на БДЖ

38 коментара
Съдът обяви за незаконни 80% от влаковете на БДЖ

Софийският административен съд реши, че локомотивите и вагоните на БДЖ с изтекъл сертификат за безопасност се движат в нарушение на закона по железния път. Около 80% от подвижния състав на железниците е с негодни сертификати. Решението на съда е в полза на заповед от 18 май т.г. на вече бившия изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Симеон Ананиев, с която се забранява движението на локомотиви и вагони с негодни сертификати.

Разпореждането е оспорено от БДЖ, но съдът отхвърля жалбата на 14 септември. Решението на САС може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок след уведомяване на страните по делото, но там жалба до четвъртък  вечерта не беше постъпила.

Няколко часа след публикацията, в БДЖ се усетиха, че същия ден изтича крайният срок за обжалване на решението пред Върховния административен съд и внесоха съответния иск.

БДЖ ЕАД обжалва в САС още две заповеди на Ананиев от май т.г. - едната е до изпълнителния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев да прекрати договора с превозвача, а другата е да се спре изцяло достъпът на дружеството до железния път, заради липсата на сертификат за безопасност. И двете са от 18 май т.г.

Заобикаляне на заповедите

Ламбрев е спазил заповедта на Ананиев и на 20 май праща писмо до изпълнителния директор на железниците Пенчо Попов, с което го уведомява, че прекратява договора си с дружеството от 28.06.2006 г. Тук следва уточнението, че НКЖИ има валидни договори с двете дъщерни компании на БДЖ – "Товарни превози" и "Пътнически превози", които пък ползват за работата си локомотивите и вагоните на БДЖ срещу наем. Съдът все още не се е произнесъл по двете жалби на БДЖ, като делото по една от тях е насрочено за края на октомври.

В края на април тази година се разбра, че е изтекла валидността на сертификатите за безопасност на локомотивите и вагоните на БДЖ . Тези документи са задължителни според Закона за железопътния транспорт. Те се издават от Националния изследователски институт по транспорта и важат 5 години.

Тогава ръководството на железниците призна за скандалното нарушение и обясни, че първо за да спазят закона трябва едва ли не да спрат работа и второ – че ще стартират процедура по подновяване на сертификатите. Това до ден днешен не се е случило. Обяснението е, че от БДЖ преговаряли с транспортния институт за по-изгодни условия, тъй като сега им искали 6 млн. лв. за преглед на всички машини, а дружеството не разполагало с тези пари.

Без документ за безопасност е и служебният влак на БДЖ, който се сблъска челно с международния влак от Букурещ за София в понеделник сутринта. Информацията бе потвърдена пред Mediapool от шефа на железниците Пенчо Попов.

Железничарските уволнения

Заповедите на Ананиев са една от причините за отстраняването му от длъжност, което съвпадна с катастрофата край Драгоман, обясни бившият шеф на автомобилна администрация пред Mediapool.

Формулировката на пресцентъра на транспортното министерство, че Ананиев е освободен заради пропуски в работата си, създаде впечатление, че си тръгва заради инцидента между гарите Драгоман и Драгоил в понеделник.

Уволнението на Ананиев обаче било подписано от транспортния министър Александър Цветков предишната седмица, но успели да му го връчат в деня след катастрофата. Имахме несъгласия с транспортния министър за политиката в железниците, каза Ананиев.

Той заяви, че ще сезира прокуратурата, за това, че влаковете на БДЖ продължават да се движат в нарушение на закона заради изтеклите сертификати и предупреди, че след 31 декември влаковете ще са в още по-сериозно нарушение, защото тогава ще е изтекла и т.нар. ревизия. Тя представлява технически преглед, който се извършва на всеки две години във вътрешни депа или външни заводи. За нови ревизии няма заделени средства, нито има време, каза Ананиев.

Няколко седмици по-рано с поста си се прости Стефчо Събчев, шеф на "БДЖ – Пътнически превози". Пред Mediapool той обясни, че все още не е запознат с мотивите за отстраняването си и е поискал стенограма от заседанието на директорския борд на дружеството, на което е взето решението.

По думите му той бил в непрекъснат спор с ръководството на БДЖ ЕАД заради договора за обществена услуга. Той се сключва между държавата и "Пътнически превози", но дружеството само извършвало услугата, а финансовата страна на нещата минавала през компанията майка. Не е справедливо "Пътнически превози" да носи отговорността и да е в пълно неведение за икономическите параметри, каза Събчев.

Цветков: Влаковете са безопасни, проверяват се всеки ден

Всекидневно се извършват технически прегледи на вагоните, така че те са безопасни, коментира по-късно в петък транспортният министър Александър Цветков.

Техническото състояние на вагоните се установява с техническите прегледи, а не със сертификат, коментира Цветков. Нямам притеснение по отношение на безопасността на вагоните, тъй като техническите инспекции са много стриктни, добави той.

Според Ананиев обаче ситуацията е като с автомобилите и попита дали автомобилна администрация би оставила по пътищата да се движи кола, която не е минала годишен технически преглед, само с уверението на собственика ѝ, че я поддържа.

Цветков заяви още, че БДЖ оспорва необходимостта от подновяване на сертификатите на всеки пет години. По думите му това изискване в закона за железопътните превози противоречало на европейските закони.

Европейската директива в областта на железопътната безопасност наистина не изисква периодично сертифициране, но българското законодателство в случая допълва европейското, а не му противоречи. Това е и мнението на Софийския административен съд.

Александър Цветков допълни, че все още не се е запознал с решението на съда, но не допуска възможността 80 процента от вагоните да бъдат спрени от движение. Попитан дали заради въпроса с изтеклите сертификати на подвижния състав на железниците е освободил шефа на железопътната администрация Симеон Ананиев, министърът посочи, че уволнението е цялостна оценка за работата на Ананиев през тази година.

Тези сертификати не са единственото задължение на железопътната администрация. Основен неин ангажимент са контролът и координацията на железопътния транспорт, където има слабости, посочи Цветков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

38 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. УВОЛНЕИЕ ВЕДНАГА
    #39

    кой пуска неизправни мажини в движение след като железопутна администрацип е забранила движението им?? ДИРЕКТОРА НА БДЖ ВЪН ВЕДНАГА!!!

  2. Smartguy
    #38

    prezhde v Rossii, segodnja u nas tozhe. "...garantirastho svobodno dvizhenie na hora i stoki v ramkite na obshtnostta".Ha 4estito! i pozdrav za velosipedistite!

  3. mashinist ta dranka
    #37

    a 80% от държaвaтa ни ca незаконни...

  4. Румяна Желева
    #36

    Без болници, а и влаковете са убийци.

  5. ЖЕЛЕЗНИЧАР
    #35

    Него нацелете!

  6. СОФИЯНЕЦ
    #34

    В това скапано (иначе важно) министерство слагат начело разни комплексари,никадърници и партийни креатури. Ако сложат читав и знаещ, той ще си избере и екипа. Това е, Бат Бойко? Не лизачи и слагачи.

  7. Чопър
    #33

    Къде си М-р Цветанов? Прати КАТ в БДЖ.При 80% незаконни влакове на БДЖ е направо самоубийство да пътуваш и извършваш превози. САС-браво!Събчев и Ананиев били виновни,че са казали истината.Оставка на ръководството на БДЖ-ЕАД и министъра им.

  8. БЪЛГАРИН
    #32

    ВЪН ЧЕРВЕНИ СЕЛЯНДУРИ(БЕСЕПАРИ, ГЕРБАРИ,АТАКИСТИ И Т.Н.)!

  9. време е
    #31

    Стига мъки.

  10. ЧИСТАЧЪТ
    #30

    ЧИСТЯ ВАГОНИТЕ НА ВЛАСТТА..............

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.