Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил решения на Комисията за защита на потребителите (КЗП), с които практики на Българската телекомуникационна компания (БТК) за сключване на договори с клиентите по телефона са нелоялна практика.
Решенията на съда се отнасят за няколко практики, прилагани от БТК към клиентите им.
Първото е изпращането по пощата на два договора на клиента с различни дати на сключване на договора.
По такъв начин потребителят е в затруднение да разбере кога точно е сключен договорът от разстояние и съответно да се възползва от правото си на отказ от него. Срокът за анулирането му без неустойки е 7 работни дни от получаване на съответното писмо и не по-късно от 14 календарни дни от датата на разговора. При две начални дати на договора обаче срокът за отказ също изтича на две различни дати. Освен това, изпращането на две писма за писмено потвърждаване оставя впечатление у потребителя, че са сключени два отделни договора за една и съща услуга от две различни дати.
Потвърдени от ВАС са още няколко вида нелоялни практики на същия телеком при сключване на договор от разстояние.
Една от тях е свързана с умишленото несъобразяване на търговеца с направения от страна на абоната отказ в телефонния разговор за сключване на договор и настояването му за съществуване на такъв с влезли в сила всички условия по него. Развалянето на договора ще струва на потребителя стойността на оставащите месечни такси поради предсрочното му погасяване.
Друга нелоялна практика на телекома се отнася до възрастни хора и експлоатирането на тяхната уязвимост. За тях сключването на договори от разстояние е непозната практика и те очакват, че ще дадат окончателното си решение, едва когато такъв да им се предостави в писмен вид и той бъде подписан двустранно.
От друга страна, поради евентуални проблеми със здравословното им състояние, е възможно те да не могат да вземат адекватно решение.
Трета нелоялна практика на БТК АД се изразява отново в отправяне на предложение за договор по телефона, последвано от залепването на стикер на вратата на апартамента, на пощенската кутия, на входната врата или другаде (нерегламентирано къде), че лицето има пратка, с което телекомът счита, че е изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.
Пратката не може да достигне навреме до потребителите и това ги лишава както от възможността да се запознаят с конкретните условия на договора, преди да решат дали да се обвържат със задълженията по него, така и от правото им да се откажат от сключения договор в дадения за това срок.
Още една нелоялна практика на същия телеком, потвърдена от ВАС, представлява сключване на договор от разстояние за услуга с дадени параметри и впоследствие предоставяне на такава с други. Параметрите на доставяната услуга са описани в писмена информация, която обаче се представя на потребителя едва след сключването на договора.
Телекомуникационната компания е обжалвала заповедите на КЗП за забрана на всяка от описаните по горе нелоялни практики, като всяка от жалбите е отхвърлена от ВАС.
Решенията на съда са окончателни.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
9 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
на по по горния,това че не те занимават от СГ груп не значи , че задължението не си стой във БТК АД , което е фирмата , Виваком е търговското найменование . Мобилтел ЕАД е фирмата , Мтел е търговското име, Германос е фирмата , Глобул е търговското име. Това е пък за предишния коментар . Закриване се извършва само след подпис , само в офис (магазин) на Виваком(БТК АД) . Както са писали от ВКС няма право да се правят никакви договори по телефона или с писма. Нито сключване, нито приключване.
бтк - КТБ (бандит цвецко васлиецко)! Бягайте от бтк!
А като са обявени тези практики за НЕЛОЯЛНИ, какво ще е наказанието за БТК - ВиваКом? Ще могат ли засегнатите от тези башибозушки практики киленти да получат обезщетение и възмездие за тормоза, загубените нерви и средства, дори здравето на някои? Ще бъде ли отделно от това глобена БТК - ВиваКом и с колко стотинки?
Да, с обратна разписка...
Научете или си припомнете Върховния закон "Конституция" на Република България, чиито императиви са с Непосредствено действие.
10 или 20 члена от Конституцията са от особена полза.
Чл. 19, например: повеляващ Равнопоставеност в стопански отношения, Антимонополизъм и Защита на Потребителя.
Освен това, Конституцията забранява да бъдете подлагани на унижения (както и да унижавате други).
Апропо, съществува ли БТК, или не?
Ако няма, какво значение има, че практикувала …
не лоялно, с или без договор?
Нима мафиотското дружество "Топлофикация" има Договори с абонатите си?
Няма.
Бяга от отговорност и окаква злепоставящ натиск с методи и посредници всякакви...
4
Viva VIVAKOM!
Още нещо: всички писма, жалби и др. до фирми и държавни институции изпращайте с обратна разписка, за да не се правят на утрепани, че "писмото ви се е изгубило".
Помните ли какво каза онзи смешен герой от "Кавказка пленница" (ролята изпълняваше Г. Вицин): "Да живее съветският съд! Най-справедливият съд на света!"
Viva VIVAKOM! Още нещо: всички писма, жалби и др. до фирми и държавни институции изпращайте с обратна разписка, за да не се правят на утрепани, че "писмото ви се е изгубило".
„ВИВАКОМ” СА МОШЕНИЦИ
През 2011 г. като клиент на „Виваком” по телефона получих предложение от някаква пикла да сключа нов договор. С преференции, понеже съм бил „лоялен клиент”. Обясних на пиклата, че не желая да сключвам договор по телефона и че ако ми изпратят писмен текст, ще го прегледам и ще реша. Разбрахме се да ми изпратят писмен договор. Отсъствах няколко дни от къщи и като се върнах, договорът бе пристигнал по пощата. „Преференциите” не ми харесаха, защото ме обвързваха за 2 години с „Виваком”. …
Обадих се и им обясних, че няма да подпиша такъв договор. Някакво копеленце ми заяви, че договорът вече бил сключен, понеже изтекли 7 дни, откакто ми го били пратили. И „нищо не може да се направи, освен да си изпълнявам договора”. Само две години.
Ядосах се и поисках да говоря с някого от шефовете. Копеленцето отвърна, че то преценявало кога и кой може да разговаря с шефовете му. Написах оплакване до Елица Шопова – директор на дирекция „Обслужване на клиенти” във „Виваком”, която едностранно бе подписала договора с мен, без да има моето съгласие. Информирах я, че нямам намерение да изпълнявам еднолично натрапения ми договор. Писах й, че не приемам подобно гангстерско отношение. През 7-дневния срок, обявен еднолично от „Виваком”, бих могъл да отсъствам от София, да бъда в чужбина, да съм катастрофирал, да съм в кома. Може да съм умрял. И в такива случаи ли смятат договорите за сключени? И къде виждат разликата между уж законната фирма „Виваком” и банда рекетьори, които пращат полици без обозначена сума и заплашват със съд гражданите, които отказват да им станат крепостни селяни? Доколкото ми е известно, Европейският съюз не толерира разбойническото отношение към потребителите.
Писах им, че след като постъпват така спрямо лоялни клиенти, как ли действат срещу нелоялните? Накрая ги информирах за решението си след месец да прекратя още неизтеклия си договор с тях. Поради некоретно отношение спрямо лоялен клиент.
Отговори ми Мария Димитрова, супервайзър «Обслужване на клиенти» във «Виваком». Мило ме осведоми, че молбата ми била уважена, телефонният договор не бил влязъл в сила и отношенията ни продължават да се градят върху още неизтеклия първи договор. Нито дума за месечното ми предизвестие да се откажа от услугите им. Бяха решили да пробват. Ако мине.
На 31-ия ден след предизвествието изключих двата мобилни номера, които имах към „Виваком” След още 30 дни коректно платих начислените разговори (36 лв.)
След 5-6 месеца започнах да получавам писма с напомняния да си платя таксите, защото щели да ми изключат телефоните. Точно след година ми съобщиха, че са ми прекратили абонамента (сигнала), но съм дължал 99,82 лв. за такси. След още 2-3 месеца започнах да получавам заплашителни писма от „С.Г.ГРУП” ООД, която се оказа фирма за събиране на просрочени плащания. Тоест, юристи-рекетьори. С тона на улични биячи прекупвачите на дългове ми разясняваха, че имали страхотни юристи, че щели да ме осъдят като едното нищо да си платя и дълговете, и техните съдебни разноски и че най-добре било да си платя веднага, без да минаваме през съда. Защото дългът ми вече бил скочил на 200 лв. Точно два пъти. Сигурно гангстерите-юристи бяха калкулирали усилията си да ми пишат. После писмата им започнаха да пристигат в страховити пликове, върху които по диагонал бе изписано с грамадни букви: „Извънсъдебни покани за доброволно плащане”. След още половин година дългът ми нарасна на 300 лв. Без да съм ползвал услугите на „Виваком”. Близките ми се притесниха, че нещата отиват на зле и че ако стигнем до съд, вероятно ще ме осъдят.
Нямах намерение да се предавам. Намерих приятел-юрист, който написа от мое име обосновано писмо с предупреждение, че ще сезирам прокуратурата, ако не престанат с шантажа на „С. Г. ГРУП”. Заплаших, че ще съдя „Виваком” за морален тормоз на семейството ми и за нематериални щети. Пратих писмото до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията. Те от своя страна пуснали копие до „Виваком”. Притеснени, мошениците ми отговориха, че били изрядни, понеже телефонният договор не бил влязъл в сила, но дългът ми за такси (отново само 99,82 лв.) бил „изискуем”.
От двете комисии (КРС и КЗП) преписаха официалния отговор на „Виваком” и ме посъветваха да си търся правата по съдебен ред.
Писмото, написано от адвоката, изигра роля. Копеленцата от „Виваком” разбраха, че в съда няма да издържат и ме оставиха на мира. Не им платих нито лев. Така че, ако се опитват да ви рекетират, намерете свестни адвокати и ги съдете. Не вярвайте на разни безсмислени чиновнически комисии.
Моля, ако някой разбира, да ми преведе на български - може ли след този акт на ВАС да се сключват устни договори?
Гицка
Хубаво са разобличили нелоялните практики,
но едно се чудя.
Има ли такава телекомпания: БТК?
Все си мислех... напсоледък, че има Виваком, Мтел, Глобул...
но БТК няма.
"Съдът определи като нелоялна практика договорите по телефона на БТК"
Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил решения на Комисията за защита на потребителите (КЗП), с които практики на Българската телекомуникационна компания (БТК) за сключване на договори с клиентите по телефона са нелоялна практика.
Решенията на …
съда се отнасят за няколко практики, прилагани от БТК към клиентите им.
Първото е изпращането по пощата на два договора на клиента с различни дати на сключване на договора.
По такъв начин потребителят е в затруднение да разбере кога точно е сключен договорът от разстояние и съответно да се възползва от правото си на отказ от него.
...