Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съдът определи като нелоялна практика договорите по телефона на БТК

9 коментара

Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил решения на Комисията за защита на потребителите (КЗП), с които практики на Българската телекомуникационна компания (БТК) за сключване на договори с клиентите по телефона са нелоялна практика.

Решенията на съда се отнасят за няколко практики, прилагани от БТК към клиентите им.

Първото е изпращането по пощата на два договора на клиента с различни дати на сключване на договора.

По такъв начин потребителят е в затруднение да разбере кога точно е сключен договорът от разстояние и съответно да се възползва от правото си на отказ от него. Срокът за анулирането му без неустойки е 7 работни дни от получаване на съответното писмо и не по-късно от 14 календарни дни от датата на разговора. При две начални дати на договора обаче срокът за отказ също изтича на две различни дати. Освен това, изпращането на две писма за писмено потвърждаване оставя впечатление у потребителя, че са сключени два отделни договора за една и съща услуга от две различни дати.

Потвърдени от ВАС са още няколко вида нелоялни практики на същия телеком при сключване на договор от разстояние.

Една от тях е свързана с умишленото несъобразяване на търговеца с направения от страна на абоната отказ в телефонния разговор за сключване на договор и настояването му за съществуване на такъв с влезли в сила всички условия по него. Развалянето на договора ще струва на потребителя стойността на оставащите месечни такси поради предсрочното му погасяване.

Друга нелоялна практика на телекома се отнася до възрастни хора и експлоатирането на тяхната уязвимост. За тях сключването на договори от разстояние е непозната практика и те очакват, че ще дадат окончателното си решение, едва когато такъв да им се предостави в писмен вид и той бъде подписан двустранно.

От друга страна, поради евентуални проблеми със здравословното им състояние, е възможно те да не могат да вземат адекватно решение.

Трета нелоялна практика на БТК АД се изразява отново в отправяне на предложение за договор по телефона, последвано от залепването на стикер на вратата на апартамента, на пощенската кутия, на входната врата или другаде (нерегламентирано къде), че лицето има пратка, с което телекомът счита, че е изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.

Пратката не може да достигне навреме до потребителите и това ги лишава както от възможността да се запознаят с конкретните условия на договора, преди да решат дали да се обвържат със задълженията по него, така и от правото им да се откажат от сключения договор в дадения за това срок.

Още една нелоялна практика на същия телеком, потвърдена от ВАС, представлява сключване на договор от разстояние за услуга с дадени параметри и впоследствие предоставяне на такава с други. Параметрите на доставяната услуга са описани в писмена информация, която обаче се представя на потребителя едва след сключването на договора.

Телекомуникационната компания е обжалвала заповедите на КЗП за забрана на всяка от описаните по горе нелоялни практики, като всяка от жалбите е отхвърлена от ВАС.

Решенията на съда са окончателни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #9

    на по по горния,това че не те занимават от СГ груп не значи , че задължението не си стой във БТК АД , което е фирмата , Виваком е търговското найменование . Мобилтел ЕАД е фирмата , Мтел е търговското име, Германос е фирмата , Глобул е търговското име. Това е пък за предишния коментар . Закриване се извършва само след подпис , само в офис (магазин) на Виваком(БТК АД) . Както са писали от ВКС няма право да се правят никакви договори по телефона или с писма. Нито сключване, нито приключване.

  2. Анонимен
    #8

    бтк - КТБ (бандит цвецко васлиецко)! Бягайте от бтк!

  3. Анонимен
    #7

    А като са обявени тези практики за НЕЛОЯЛНИ, какво ще е наказанието за БТК - ВиваКом? Ще могат ли засегнатите от тези башибозушки практики киленти да получат обезщетение и възмездие за тормоза, загубените нерви и средства, дори здравето на някои? Ще бъде ли отделно от това глобена БТК - ВиваКом и с колко стотинки?

  4. Анонимен
    #6

    Да, с обратна разписка...

    Научете или си припомнете Върховния закон "Конституция" на Република България, чиито императиви са с Непосредствено действие.

    10 или 20 члена от Конституцията са от особена полза.

    Чл. 19, например: повеляващ Равнопоставеност в стопански отношения, Антимонополизъм и Защита на Потребителя.

    Освен това, Конституцията забранява да бъдете подлагани на унижения (както и да унижавате други).

    Апропо, съществува ли БТК, или не?

    Ако няма, какво значение има, че практикувала

  5. Анонимен
    #5

    Помните ли какво каза онзи смешен герой от "Кавказка пленница" (ролята изпълняваше Г. Вицин): "Да живее съветският съд! Най-справедливият съд на света!"

  6. Анонимен
    #4

    Viva VIVAKOM! Още нещо: всички писма, жалби и др. до фирми и държавни институции изпращайте с обратна разписка, за да не се правят на утрепани, че "писмото ви се е изгубило".

  7. Анонимен
    #3

    „ВИВАКОМ” СА МОШЕНИЦИ
    През 2011 г. като клиент на „Виваком” по телефона получих предложение от някаква пикла да сключа нов договор. С преференции, понеже съм бил „лоялен клиент”. Обясних на пиклата, че не желая да сключвам договор по телефона и че ако ми изпратят писмен текст, ще го прегледам и ще реша. Разбрахме се да ми изпратят писмен договор. Отсъствах няколко дни от къщи и като се върнах, договорът бе пристигнал по пощата. „Преференциите” не ми харесаха, защото ме обвързваха за 2 години с „Виваком”.

  8. Анонимен
    #2

    Моля, ако някой разбира, да ми преведе на български - може ли след този акт на ВАС да се сключват устни договори?

  9. Анонимен
    #1

    Гицка

    Хубаво са разобличили нелоялните практики,
    но едно се чудя.

    Има ли такава телекомпания: БТК?

    Все си мислех... напсоледък, че има Виваком, Мтел, Глобул...
    но БТК няма.

    "Съдът определи като нелоялна практика договорите по телефона на БТК"

    Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил решения на Комисията за защита на потребителите (КЗП), с които практики на Българската телекомуникационна компания (БТК) за сключване на договори с клиентите по телефона са нелоялна практика.

    Решенията на

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.