Съдът отмени цената от 1.60 лв на билетите в София

Решението разкрива абсурда на ценообразуването в столичния транспорт

Съдът отмени цената от 1.60 лв на билетите в София

Административен съд – София град (АССГ) отмени като незаконосъобразна новата цена от 1.60 лв на билетите на градския транспорт в столицата. Решението не е окончателно и общинския съвет може да се жали на горната инстанция. Първоинстанционният акт не спира продажбата на билетите на новите цени.

Жалбата срещу новите цени е подадена от Сдружение "Център за законодателни оценки и законодателни инициативи". Съдът споделя основните аргументи на жалбоподателя, а именно, че поскъпването на билета е абсолютно немотивирано. Тезата се подкрепя и от прокуратурата.

По закон Столичният общински съвет (СОС) трябва да мотивира какво налага поскъпването на услугата. Това означава обществото да получи някакъв икономически анализ, включително как новите цени биха се отразили на градския транспорт.

Вместо това СОС предприема абсурден юридически лупинг. Градският парламент мотивира увеличението на цената с Правилата за определяне на цените на билетите, съществуващи от 2000 г. Проблемът е, че СОС отменя тези правила със същото решение, с което увеличава цената на билета. Така билетите поскъпват по несъществуваща формула.

Съдът посочва, че СОС няма данни за себестойността на еднократното пътуване, както и дали към нея са добавени някакви компенсиращи разходи – инфлация, застраховка на пътници, и други. Общинският съвет посочва, че еднократният билет трябва да поскъпне, за да се стимулира закупуването на карти. В същото време не обяснява как точно двете неща са свързани.

"Липсата на обосновка прави невъзможна и преценката на съда дали увеличението на цените на картата за еднократно пътуване и на талона за 10 пътувания е пропорционално на преследваните цели за насърчаване на по-дългосрочни превози и гарантиране на устойчиво развитие на градския транспорт", се казва в съдебното решение.

Магистратите поставят въпроса дали СОС не е извършил и дискриминация спрямо хората, които нямат достатъчно средства да инвестират в карти. С поскъпването на еднократния билет и талона за 10 пътувания те са поставени в по-неблагоприятно положение от тези, които могат да инвестират в месечни и годишни карти.

Съдът посочва, че при вземането на своите решение самите общински съветници не са разполагали с всички необходими изходни данни, за да вземат информирано решение. Липсват данни за сумарния пробег по разписание в км на всеки транспортен оператор по маршрутите в София. Няма информация за разходите по линии, както и процентите за рентабилност на отделните линии.

Съдът предупреждава, че подобни каши предстоят и занапред. Причината е, че общината е решила да определя цените на билетите всяка година съобразно прогнозната икономическа рамка на градския транспорт. Тя обаче няма как да е 100% вярна. Магистратите посочват, че през 2015 година прогнозната икономическата рамка е била за 272.161 млн. лева без ДДС. Година по-късно се разбира, че са бил изхарчени над 300 млн. Липсва всякакъв подробен отчет за изпълнението на рамката.

"Липсата на яснота относно изпълнението на рамката от 2015 г. прави несъстоятелно мотивирането на необходимостта от увеличение на цените на някои от превозните документи (през 2016 г.). Дори да се приеме, че разходите са се увеличили, а приходите – не, това не води автоматично до увеличаване на цената на превозните документи", се казва в съдебното решение.

Това не е първият път, в който съдът отменя подобни решения на СОС. Преди години на два пъти бяха отменени като незаконни глобите в столичния градски транспорт. При това положение СОС приемаше промени в Наредбите, докато те още са атакувани пред съда. Така гражданите бяха оставяни да спорят с вече несъществуващи текстове.

Още по темата
Още от България