Съдбата на авиацията ни зависи от проверка в края на есента

Съдбата на авиацията ни зависи от проверка в края на есента

Проверка на състоянието на авиационната безопасност у нас ще извършат експертите от ЕАСА и Европейската комисия (ЕК) в края на есента, съобщиха във вторник от Министерството на транспорта. Нейните резултати ще са решаващи за предпазната клауза върху родната авиация, която Брюксел ни наложи в края на миналата година и българските въздушни превозвачи имат право да летят в общото европейско пространство като трета страна.

Транспортният министър Петър Мутафчиев и директорът на “Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) Захари Алексиев са разговаряли днес в Брюксел с европейския комисар по транспорта Жак Баро за сертифицирането на нови авиопревозвачи в страната, които да отговарят на условията на ЕС.

Авиокомпаниите за каргопревози, чиито лицензи за работа бяха отнети на 21 юни, са обжалвали решението на ГВА пред министъра на транспорта Петър Мутафчиев. В едномесечен срок той трябва да им отговори.

ГВА отне правото на пет авиокомпании - “Ер София”, “Брайт авиейшън сървисиз”, “Скорпион ер”, “Вега” и “Ер Скорпио”, да извършват търговски полети, защото проверката от европейските авиационни власти е констатирала сериозни отклонения по отношение безопасната експлоатация на въздухоплавателните средства. На другата каргокомпания – “Хели ер”, ГВА спря търговските полети в рамките на Европейския съюз.

Запознати с проблема коментираха, че проверката през есента ще е решаваща за съществуването на авиокомпаниите за товарни полети. Ако европейските авиационни власти преценят, че ГВА има достатъчно на брой и добре подготвени специалисти и отмени предпазната мярка, която беше наложена в края на миналата година, спрените в момента каргокомпании ще се пререгистрират. След като нямат право да летят, българските превозвачи нямат възможност и да закупят нови самолети, с които да заменят досегашните АН 12, които се експлоатираха основно. От фирмите коментираха, че не могат да осигурят инвестиции, ако не са ясни правилата и няма гаранции, че като се спазват, те ще останат да работят на пазара.

Опасенията са, че трудно може да се навакса за половин година пропуснатото от въздухоплавателната администрация.

В края на февруари ГВА сама ограничи полетите на товарните въздушни превозвачи в страните от общото европейско пространство и Исландия, Норвегия и Швейцария. Освен това предписа мерки за авиокомпаниите, които при успешно изпълнение щяха да им гарантират полети в рамките на общоевропейското небе. През май част от компаниите поискаха от държавната администрация да отмени ограничението, защото са изпълнили предписанията. Вместо това обаче в края на юни, въздушната администрация им отне лицензите за оператори.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?