Съдбата на спорните програми по литература ще се реши след ново обсъждане

Експерти са заплашени с наказания без да са нарушили правилата

Анелия Клисарова, сн. БГНЕС

Проектите на учебни програми по литература, които предвиждат отпадането на някои произведения на класици и предизвикаха голяма полемика, тепърва ще минават през още обсъждания и може да настъпят промени преди окончателното им приемане. Това обяви в четвъртък образователният министър Анелия Клисарова.

В проекта, по който са изготвени програмите, е предвидено тепърва те да бъдат изпратени до всеки един от регионалните инспекторати по образование и да бъдат обсъдени с 5000 учители. Въпреки, че няма нарушения в действията на експертите от образователното министерство и проектопрограмите правилно са били публикувани на сайта на ведомството, Клисарова ще им търси дисциплинарна отговорност, тъй като не са я информирали за отпадането на произведения. Така чиновниците ще трябва да отговарят за качването на документите, което е било разрешено и е станало по време на служебното правителство.

Клисарова обяви, че е против отпадането на произведения от програмите, но в същото време заяви че подкрепя тяхното разтоварване, без да става ясно как двете ще се съчетаят. Резкият обрат в позицията си Клисарова обясни с това, че първият път, когато била питана от журналисти за програмите не била подготвена, тъй като в този ден била подготвена за друго събитие – награждаване на ученици, участвали в състезанието “Европейско Кенгуру“.

Новото обсъждане на програмите ще започне през септември, като Клисарова обяви, че проектът няма да бъде спиран и по него няма да бъдат изгубени пари. Въпреки, че на няколко пъти посочи, че не е експерт в материята, Клисарова заяви, че проектите в този им вид не е трябвало да бъдат публикувани.

Ръководителят на проекта Евгения Костадинова, която е един от заплашените с дисциплинарно наказание експерти, обясни, че целта на новите програми е била учебното съдържание да бъде разтоварено, така че да се постигне съотношение нови знания:време за упражнения 60:40 вместо 80:20.

Като пример тя посочи, че учебно-изпитната програма за матурата по български език и литература включва 100 произведения, а учебното време за изучаването им е 70 учебни часа. Костадинова посочи, че няма как да се формират аналитични умения у учениците, ако се препуска по материала. В някои западноевропейски страни за една учебна година се изучавали само по три-четири произведения, но се анализирали в дълбочина. Костадинова допълни, че сега първите автори в програмата се изучават детайлно, докато за останалите не остава време.

Костадинова обясни, че сред експертите по проекта и учителите, с които са били обсъдени новите проектопрограми, не е имало възражения за отпадането на произведения. В изготвянето на програмите са участвали 20 учители методици и те са били обсъдени на два пъти с близо 150 учители. На 20-те експерти методици са изплатени възнаграждения в размер на 41 288 лева. Не стана ясно какви допълнителни възнаграждения по проекта са получили чиновниците в образователното министерство, но се разбра, че имат право да получат до 40% над средната си месечна заплата.

От министерството увериха, че проектопрограмите не са окончателен вариант, който не подлежи на промяна, тъй като досега са обсъждани само на централно ниво.

За да влязат в сила новите програми първо, трябва да бъде приет новият закон за училищното образование, за който не стигна времето при предишния парламент и който сега ще бъде обсъждан наново и ще се правят още поправки по него.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?