Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съдебен процес за "освежаване" на етническото напрежение

Разделени националисти срещу мюсюлмани под стряхата на кафене "Темида"

71 коментара
Снимка: Mediapool.bg

10.00 часа, 29 октомври, Пазарджик. Дъждът току що е спрял, а възгласи "Да живее България" звучат из площада. Една полоса кална тревна площ дели протестиращите пред пазарджишкия съд две "породи" националисти – хората на "Атака" и ВМРО и тези на Национален фронт за спасение на България (НФСБ). От другата страна на тротоара ги гледат мюсюлманите. Те са сместени на тясното пространство пред кафене "Темида", докато националистките протести са заели целия площад.

Враждуващите иначе "патриотични" групи, обединени от общата кауза "да изкоренят вкопания в България ислямизъм", от време на време се обръщат едни към други, за да се препсуват през рамо. След кратка вербална схватка всеки обръща гръб на другия и си гледа собствения протест. Целта е да се извика "турчин" и "ислям" по-авторитетно и силно, отколкото са го направили другите.

На десетина метра, от другата страна на улицата, около 200 души стоят кротко и злобно вторачени към "патриотичния тротоар". Наближиш ли ги - отдръпват с малки и плахи крачки, уж отстъпвайки, а после забелязваш, че неусетно са направили кръг около теб. После стесняват кръга и започват да питат те: "Ти знаеш ли какво е радикален ислям?", "А знаеш ли, че има радикално християнство?", "В Швейцария са горели хора заради Светата инквизиция" и пр.

Те са изплашени, мокри от дъжда и някак обградени – от камери, воленсидеровци, красимиркаракчановци и поддръжниците им с бръснати глави и татуировки по лицата. Те са мюсюлмани. Те са хем шарени, хем бедността е изписана на лицата им. И хем са различни, хем са стреснати, хем действат като стадо – нападат те като усетят силна подкрепа на своите си.

Не са доверчиви, след кратък разпит и разсъждения за "инквизицията в Швейцария" се опитват да те отпратят. Ако си настоятелен – не става. Ако тръгнеш с усмивка, предпазливо казват: "Това, че лъвът се усмихва на агнето, не значи, че няма да го изяде". После ти казват: "Ние сме едно – и българи, и турци". Въпреки това, обаче очакват да бъдат "изядени". Когато викне един, започват да говорят всички останали. Някак насмеляват. Ако опиташ да ги заговориш по отделно – отдръпват се, за да се съберат на групичка, да те наобиколят и някой да повиши глас, за да се разприказват всички.

Размисли за Бог и няколко забрадки под стряхата на "Българска роза"

Рамис Али е на 63 години, чака си пенсията, напарфюмирал се е силно с одеколон и склонява да говори. Бялата му брада е сресана, облякъл е панталон с ръб, а под старото му сако се вижда син захабен пуловер. "Няма ислямизъм в България. Никога българин не ми е казвал лоша дума, нито аз на него", започва плахо той. След като се убеждава, че наоколо няма репортер на СКАТ, посочвайки ми разветите знамена на телевизията, се отпуска.

"Тук съм да подкрепя тези мюсюлмани, които ги съдят непсраведливо. Съдът не знае за какво става въпрос. Държавата трябва да поощрява всички вярващи", твърди Рамис. "Няма човек, който вярва в бог, който и бог да е – и моя, и твоя – който да върши престъпления", продължава 63-годишния господин Али. "Ако си вярващ, ти спазваш закона на Бога, защото знаеш, че от Бог не можеш да се скриеш. От държавата можеш. Атеистът няма страх от Всевишния и знае, че може да се скрие от държавата. Затова той може да пристъпи правилата. Смиреният човек е убеден, че от Бог не може да скрие нищо", продължава Рамис.

"Вярващият човек е добър, не можеш да очакваш лошо от него", обобщава той.

Според него всички протести в Пазарджик за предизборни. "Сидеров не мисли за благото на България, мисли за собственото си благо. Този човек не си пие лекарствата", казва още Рамис Али.

Кой има интерес от делото за радикалния ислям, кой има интерес от протестите и кой ще спечели от стотиците мокри демонстриращи, освен фармацевтите – този въпрос затруднява Али. Пак разсъждава за Сидеров. Прави кратка пауза и някак тихо добавя: "Така амбицират мюсюлманите да подкрепят ДПС".

"Не е редно да ни подкокоросват да враждуваме, защото няма етническо напрежение. Ние сме българи. Българи сме", казва Рамис и си тръгва.

Геновева е дете от смесен брак – между мюсюлманка и християнин. Носи забрадка на цветя и къна на ръцете си. Била е разследващ полицай и е уволнена от столичното VI-то РПУ, защото е ходила вместо на църква в джамията.

"Бях като вас, ходех модерно облечена, обикалях по купони и ми беше много хубаво. Разболях се тежко и в исляма намирам утеха", разказва тя, правейки паралел с много християни, които се обръщат към вярата, едва когато се изплашат за себе си до смърт.

Пред съда е, за да подкрепи обвиняемите имами. "Те са добри хора", лаконична е Геновева.

"Всичко е любов", виква тя, докато разказва за майка си и баща си, които са успели да се обичат въпреки вярата си. И тя като Рамис смята, че етническо напрежение няма, а подобни "прояви" обслужват хем "Атака", хем ДПС.

"Никой не се интересува от нас, дето ще гласуваме за тях – без значение дали ще отбележим ДПС или "Атака""- чувам някъде от тълпата, но никой не си признава да го е казал. Чува се само тих съучастнически кикот на около 30-тина жени в пъстроцветни забрадки, потърсили сушина под стряхата на магазин "Българска роза".

На другия тротоар

На другият тротоар – маршова музика. Развети трибагреници, партийни знамена и хриптящи гласове. Миризмата на християни, наквасени от есенния дъжд, впрочем, е същата като тази на мюсюлманите.

Двете демонстрации на Националния фронт за спасение на България и съвместния митинг на ВМРО и "Атака" протичат по план. Тълпите не се смесват, всеки има собствените си проповедници. Само бившият атакист Павел Чернев снове между двете трибуни.

Пред пиедестала, на който последователно се качват Ангел Джамбазки и Волен Сидеров, поп кротко обсъжда на по цигара политиката със съмнителен субект с кубинки, военен панталон и бръсната глава. Пред тях – депутатката от "Атака" Деница Гаджева дава указания на активисти.

От разсъждения за турското робство и ислямизацията на България, от трибуната рязко се понася реч за Сирия, НАТО и как България е пред война. Не става ясно защо. Множеството ръкопляска. Младеж на име Стоян твърди, че се бори срещу турците. Били го били. Завзели България. Не знае за какво е делото в съда, ама знае, че съдят турци и ако не ги тикнат в затвора, то със сигурност магистратите са корумпирани. Волен е истинският водач на България, твърди Стоян.

На другия патриотичен митинг обаче не смятат така. Те мислят Сидеров за предател и затова са отделено.

"Бойко (Борисов – бел. авт.) излъга Сидеров, смятахме, че ще се справи, но и той се поддаде на турската провокация. Те искат да ни завземат, клали са си, изнасилвали са жените ни", продължава Стоян. Той няма жена. Имал приятелка и никога турчин не я изнасилвал, обаче разсъжденията му са изобщо, за преди. Стоян обича Левски. И Ботев. Знае, че Ботев пишел за вярата, ама за християнската. Друга вяра нямало. Не иска да се снима, за да не го намерят. Кои са те и защо го търсят – не е ясно.

Предупреждение от 80-те

В началото на разговора Дора не иска да си каже името, но после склонява. Тя е от София и е на протеста, защото "защитава идеите на партията, в която членува – НФСБ". Никога не е имала сблъсък с мюсюлмани, но още 87-88 г., малко преди да отиде на екскурзия в Кърджалийско, водачът на групата им ги предупредил да се пазят. Това е. Тя живее с този спомен и се пази от мюсюлманите като дявол от тамян. Докато минава по тротоара, хвърля лоши погледи ту към отсрещния тротоар, ту към журналистите. Тя се страхува да не бъде разбрана погрешно, а не толкова дали говори правилни неща.

"Никой турчин нищо не ми е правил, ама аз живея в София", казва Дора. Дошла е в Пазарджик, за да подкрепи съдиите по делото. "Ако ни няма, съдиите няма да вземат правилното решение", казва тя. На въпрос съдът безпристрастен ли трябва да бъде, дамата, държаща плакат "НФСБ казва СТОП на ИСЛЯМИЗМА", отвръща: "Да, защото всички имаме нужда от правосъдие". В случая, обаче независимостта означавала осъдителна присъда. Дора казва, че с очите си видяла "по телевизора" как на сблъсъците миналата година пред джамията "Баня башъ" имало ислямистки изстъпления. "Работниците, които копаеха метрото, подаваха лопати на мюсюлманите, за да бият нашите момчета", твърди Дора.

Тя обаче била предадена от Волен Сидеров, затова не е на неговия протест. "Започнах с идеите на "Атака", но той предаде партията, затова сега протестирам срещу тях", допълва Дора.

Това не се споделя от Иван, условно казано, тъй като не желае да се представи. "Волен е нашият човек, само той се грижи за нацията", казва мъжът. "Иван" разказва, че е от Кърджали. Живял там до преди година, след което се изнесъл в Плевен, тъй като иначе трябвало да остане "под турско робство".

"Знаете ли какво е там? Там дори сервитьорките трябва да знаят турски. Затова избрах да се махна, защото не искам да съм поробен 500 години!", казва Иван, тегли една псувня в посока Доган и ме сгълчава да слушам речта на Волен Сидеров.

Лидерът на "Атака" пък говори за етническо напрежение. Целият облечен в черно, с блясък в очите и отработен ораторски плам, Волен Сидеров се опитва да бъде себе си от славните дни, когато партията му беше единна, парламентарната група – цяла, а съпругата му и доведеният му син бяха рамо до рамо с него.

"И вашият час ще дойде, аз ви го обещавам" – обръща се той към събралите се на неговия митинг. А те вярват на това обещание. Защото друго не им остава. После Сидеров слиза от сцената, наобикалят го верните му депутати. Когато не са в обективите на камерите, лицата им стават рязко отегчени.

На другия тротоар пък, отново леко встрани от "обикновените" хора, стои и заместник-главният мюфтия Мирали Мюмюн. Той е сресан, с костюм и вратовръзка. Разказва, че на всяко заседание по делото има представител на Мюфтийството, защото обвиняеми са техни служители. "В никакъв случай религията не трябва да служи затова някой да се притеснява, че другият е негов враг. За съжаление, има хора, които явно това им е работата, да поставят различията между хората и да ги плашат", казва вяло Мюмюн и се отдръпва.

Вероятно служебните му ангажименти не включват заинтересованост от особен вид.

Съдебният халифат

С подобно вяло отношение е и съдията от Пазарджишкия окръжен съд Недялка Попова. Тя трябва да реши дали 13 имами са застрашили националната сигурност на страната ни, проповядвайки радикален ислям.

Около 13 часа уважаемият съд е леко уморен. При разпит на един от ключовите свидетели по делото - Муафак Аласад, съдия Попова разсеяно казва на съдебния секретар да запише в протокола, че някой си бил халиф*.

Магистратът не се трогва, че вероятно преобразува село Сърница или пазарджишкия квартал "Изток" в халифат. И само смехът в съдебната зала спаси протокола от записването в него на нов духовен водач на мюсюлманите. Наличието на халиф в "наброските" на съда, безспорно щеше да доведе до още едно разследване на ДАНС – разбира се, за защита на националната (и не само) сигурност.

До изборите нищо чудно да се появи и Малкият Мук.

уховният водач на мюсюлманите, смятан за управителя на мюслюманите без оглед от коя държава са.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

71 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #71

    не мога да разбера защо господата нацисти или пардон националисти от трите партии/ тримата глупаци /, защо не работят за доброто на народа -икономика- добро заплащане, работа,просперитет на Българската Нация и т.н., а за да си направят реклама/анти/ се опитват да бъдат клоуни от забравен цирк? Или в това се изразява патриотизмът им? Обърнете внимание на снимките съпоставете ги...Кои са опасните?

  2. Анонимен
    #70

    До 62 : Това от линка ще да е написано в някой институт дето ходят с бради без мустаци-от мен да знаеш!Колкото до Корана ,за който всичките мохамедани твърдят ,че е низпослан -и той си има такава компрометираща книга- нарича се корана от джамията в Сана и е намерен зазидан в стената на джамия.За него е доказано че е от периода между 600 и 700 година.Толкова е еретичен в сравнение с официалния ,че немците го превеждаха тайно от арамейско и ранноарабски на който е написан.

  3. Анонимен
    #69

    Пак нещо мътят лидерите на партиите и се опитват да извлекат явни ползи от изкуствено създавани конфликти между обикновените граждани. Държавна сигурност явно си гледа работата, щом досега не се е случил нито един инцидент на насилие. Защо непрекъснато се сее омраза, вместо да се огледат, че народа мизерства, и мюсюлмани и християни се печем на едни и същи огън, а Бог е ЕДИН за всички. Живеем в малка държава, всички тук сме родени. Нека се подкрепяме, а не да се мразим. Господа политиците ни докараха

  4. Анонимен
    #68

    Много внимателно премълчавате причината за това в Кърджали вече 20 години до властва ДПС и да бъде извор на провокации към обществото и държавата. Не желаете да обясните въпроса :"Защо 60% от християнското население в района не може да получи повече гласове от електората на ДПС?". Отговора е един : "Както ДПС беше създадена от БКП/ДС като дублиращ играч на БСП/а сега и ГЕРБ/, така както в района и вцялата страна се води целенасочена и ежедневна кампания срещу единството на българските граждани за

  5. Анонимен
    #67

    Нищо читаво няма да цъфне, ако сеем раздори. Всяко съжителство се крепи на уважение, усилия, компромиси и грижа за другия. Обратното – то с лекота може да рухне, ако се държи на косъма на лицемерието.

    Не го казвам аз. Казал го е един талантлив български поет от турски произход - Реджеб Кюпчю. Същият Кюпчю, чието име през 2007 г. кърджалийските „патриоти” не искаха да стане име на улица с аргумента „да не се стига до такова дразнене сред хората.”Кюпчю, между другото, е автор на едни от най-нежните

  6. Анонимен
    #66

    в 21-ви век е обидно да ни залъгват Сидеровци и сие с изкуствено насждане на омраза.

  7. Анонимен
    #65

    На хоризонта се задават избори.
    Както винаги, ДПС разчита на етническия вот, но това съвсем не е достатъчно. Електоратът има нужда от сплотяване, а какво да го сплоти, когато, дори пребивавайки във властта, движението не направи нищичко за него? Политики, каузи? Бошлаф работа! Ето тогава на помощ се притичват „патриотите”. Те, особено в Кърджали и въобще в смесените райони, също разчитат преди всичко на етническия вот. И техният електорат обаче се нуждае от сплотяване, а какво да му предложат, освен

  8. Анонимен
    #64

    Личи си иронията на авторите към националистите. Но тук е неуместна. Тези в Пазарджик, които ги съдят, не са турци. Еттническите турци не се поддават на радикален ислям. Те са чисти, честни и работливи. Това там са цигани, които са приели исляма заради разни пари и дарения от Саудитска арабия и други радикални държави. Там се проповядва Халифат, държава, в която няма избори, а властта се дава от Аллахи се наследява, а държавният глава е и духовен вожд. Законът е Шериат. Който приема всички немюсюлмани за неверници, които нямат право на живот.

  9. Анонимен
    #63

    Основния проблем на нас християните е в изборът които ни е определил като ортодоксални при което сме останали като сирачета след разпада на Византия и на фона на процесите които са се случили на запад и на исток. Това и сега е проблем поради неистовите имперски напъни на Русия през църквата си да се наложи като трети Рим.Същите мераци ги има и Турция. Е и накъде?

  10. Crazy Wolf
    #62

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.