Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съмнения и за политически подтекст за държавните бензиностанции

11 коментара
Съмнения и за политически подтекст за държавните бензиностанции

Намерението на държавата да изгражда своя верига с до 100 бензиностанции като начин за засилване на конкуренцията и намаляване цените на горивата в страната, както и да е еталон за качество, продължава да среща критиките на икономисти, с които Mediapool се свърза за мнение дали това е полезен ход за петролния пазар у нас.

"Държавата е най-неспособният конкурент", смята Георги Ганев, икономист от Центъра за либерални стратегии  и част от Екипа за управленски алтернативи на "Демократична България".  Петър Ганев от Института за пазарна икономика отбеляза възможността държавата да се възползва от бъдещите бензиностанции за потушаване на протести и те да ѝ служат за политически цели, а бившият депутат от Реформаторския блок Петър Славов коментира, че пазарът на горивата може да функционира добре само при гарантиран свободен достъп до него и безкомпромисен антимонополен регулатор.

И тримата дадоха да се разбере, че не смятат хода с държавните бензиностанции за пазарен.

Кръвосмесителни отношения с монополистите

"Държавата е най-неспособният конкурент. Подобна компания би била крайно неефективна. Как се очаква тя да ценообразува? Не ми е ясно каква е целта на тази мярка, какво ще стане с Държавната петролна компания, когато целта бъде постигната и за кого ще са рисковете, ако тя изпадне в загуба", коментира Георги Ганев, който бе номиниран за член на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но не бе одобрен от управляващите.

"Не разбирам къде е проблемът с цените на горивата? Бензинът поевтинява. Ако на държавата нещо не ѝ харесва, тя може да намали данъците – акциз и ДДС, и крайната цена ще падне", допълни той.

Според него същото важи и за евентуалното влизане на държавата като оператор на данъчни складове, в каквито трябва да се превърнат петролните бази на Държавния резерв. "Вярваме ли, че днешната българска държава, която е в кръвосмесителни отношения с монополистите, ще се справи по-добре и ще гарантира по-малки злоупотреби със складовете от сегашните? Та, нали държавата е тази, която гарантира монополното положение и привилегиите на съответните играчи на пазара", посочи Георги Ганев пред Mediapool.

Опция за потушаване на протести

Според представителя на Института за пазарна икономика Петър Ганев държавата трябва да върви към повече контрол, измервателни уреди и т. н., за да се постигне намаляване на контрабандата, както прави това при цигарите.

Той признава, че в момента липсва достатъчно конкуренция на пазара и причината е в данъчните складове, които трябва да бъдат отворени за всички играчи, каквато цел си поставя и правителството с прехвърлянето на базите на Държавния резерв за управление от бъдещата Държавна петролна компания.

Петър Ганев смята, че ако държавата успее да гарантира достъп на всички доставчици на горива до държавните и данъчните складове, няма никаква необходимост да изгражда своя верига от бензиностанции.

"Изграждането на подобна мрежа е скъпо. Тя няма силно да повлияе на пазара и няма да доведе до голяма разлика в цените. Много е вероятно да е неефективна и, ако се стигне до загуби, те ще трябва да се покриват от данъкоплатеца", коментира той пред Mediapool.

"От друга страна, подобна компания може да се използва политически, за краткосрочни решения, например за намаляване на цените временно с цел потушаване на напрежението в обществото при протести", допуска икономистът.

"Действително през последните години има тенденция към завръщане на държавния капитализъм. И докато например ВиК холдингът се прави в сектор, в който предприятията са преобладаващо държавни и общински, е много странно държавата тепърва да навлиза на пазар с частни играчи", допълни Петър Ганев.

Ефективна КЗК е по-добре от държавна петролна компания

"В ЕС ниски цени на горива са постигнати с реална конкуренция и ефективни регулаторни органи, а не с държавно участие на пазара", заяви пред Mediapool депутатът от предишния парламент Петър Славов.

"Изкривяванията на пазара на горива в България не са от вчера, но сякаш до вчера държавните институции и особено КЗК си затваряха очите - както за наличието на такъв проблем, така и за възможните решения. Предлаганото от властта създаване на поредната компания мастодонт от типа на мега-ВиК-то, създадено неотдавна, която ще харчи непрозрачно парите на данъкоплатеца, няма да реши проблема – само и единствено реалната конкуренция, свободният достъп до пазара на горива и ефективни и безкомпромисни държавни регулатори към монополните и картелни злоупотреби, могат да направят това", смята той.

Според него създаването на Държавна петролна компания и заявката за изграждането на 100 държавни бензиностанции ще трае години и без други мерки само ще отмести за пореден път фокуса от липсата на всякаква ефективност в антикартелната дейност на КЗК в този сегмент, за разлика от приноса на комисията в сферата на лингвистиката със словесни еквилибристики от типа на "наличие на ценови паралелизъм".

Славов посочи, че темата за смущаващите диспропорции на петролния пазара е била повдиган неведнъж от него и колегите му в в 43-ото НС  Методи Андреев и Мартин Димитров още от 2015 г.  Припомни и за съдебната битка с Министерството не финансите за предоставяне на данните за собствениците на данъчните складове, от които през април 2017 г. стана ясно, че има свъхконцентрация на собственост при една корпоративна група е налице и тя контролира над 90% от складовите капацитети при бензините и над 80% при дизела. 

"Интересно, как тогава тези данни за МФ не бяха притеснителни, а на пресконференцията на 18 май 2020 г., при по-ниска концентрация на собственост от порядъка на 78% от складовите капацитети, министърът заяви, че били силно притеснени от тези данни?!", чуди се Славов.

Според него истинските и трайни решения на проблемите на пазара на горивата у нас минават пред отпадане на дискриминацията за малките бензиностанции в ЗДДС за двойно обезпечаване на дължимия размер на този данък и "прекратяване на геноцида срещу тях с въвеждане на неизпълними финансови и технически изисквания в т.нар. "картелен закон за горивата", приет скандално от сегашния парламент"

Славов смята, че трябва да има ясен регламент за достъпа до данъчните складове за горива, като собствениците/операторите им бъдат задължени като часто от ежемесечните декларации за размера на акциза, да декларират и свободните склаводи капацитети с оглед недопускане ограничаване на достъпа до тях. Според него трябва да са публични цените за наеми и ползването на техните капацитети. Смята за необходим механизъм за краткосрочна държавна намеса, както при предоставянето на наемни обеми при данъчните складове за горива, така и на пазара на дребно при създадени изкуствено завишени и непазарни цени, на база наличностите в Държавния резерв и при ясна пазарна процедура. Славов припомня и отдавна направеното предложение за сключване на споразумения със съседните на България страни от ЕС, като се разреши използването на лицензирани данъчни и акцизни складове в тях.

"Всички гореспоменати законодателни предложения са правени в периода 2015-2018 г., като НЕ се извиняваме на министъра на финансите, че сме изпреварили  неговите констатации и "открития" от 18 май и вероятно разваляме ефекта на "откривател на топлата вода".  Всъщност въпросът е: Защо не още тогава, а чак сега и кой ще компенсира гражданите и бизнеса за годините наред плащани завишени и непазарни цени на горивата?!", пита Славов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ImBlack
    #11

    Мярката с държавното участие на пазара също е възможно да е работеща, а отговорността за работата на този механизъм може да политическа - на министъра на икономиката. Друг е въпросът, както писах и преди, че всеки инструмент в ръцете на мутри е просто друг вид бухалка, а това е действителността в България.

  2. Десен бесен
    #10

    Спомняте ли си #КОЙ управляваше държавния резерв и по каква причина всичко свързано с него е държавна тайна? Тема за размисъл.

  3. асен
    #9

    начин да се откраднат още пари – това е идеята на пипоида министър!

  4. eks
    #8

    Не ни трябват държавни бензиностанции но складовете трябва да са държавни при условие че държавата е демократична!

  5. [email protected]
    #7
    Отговор на коментар #3

    НА тези "експерти",не им отърва да споменават за данъчните складове,които ще се правят за всички желаещи да ги ползват.Лукойл и Българската петролна и газова асоциация,нямат интерес държавата да има складове и бензиностанции,тогава няма да могат да си въртят далаверите,и да слагат цени каквито си искат.

  6. [email protected]
    #6

    Като започнат някой "експерти" да ми говорят подобни неща.Съм сигурен че обслужват едни хора които им плащат да говорят така! Ако държавата беше единствен собственик на една компания на бензиностанции,и да налага монопол,то тогава съм съгласен да се пишат глупости.НО когато е една от десетките фирми на пазара на горива,няма как да ми обясняваш тинтири-минтири и алабализми!

  7. Schopenberg
    #5

    Грешката е, че навремето се приватизира монопол. Можеха петролните складове да останат държавни и достъпни за вс търговци. Сега ще им е най-лесно да изкупят Марешки и принудят Лукойл да си продаде складовете.

  8. Dr. Web Browsing
    #4

    Българета, няма угодия, това е то!, нали преди "ревяхте" че вече ви била свършила демокрацията, нали искахте социализмите да се върнат и не щяхте вече никакви капитализми! Сега пък сигурно пак ще оревете орталъка, че ето видите ли, сега пък и държавни бензиностанции ни предоставят. Не е ли по-добре да си отговорите на въпроса "какво всъщност искате!".

  9. nik
    #3

    Защо не се споменава за първото и по-важно намерение. Държавни данъчни складове. за да се разбие монопола на Лукойл? Щели да откриват ДО 100 бензиностанции. До 100 какво значи? 10, 20 или наистина 100?

  10. Българофил
    #2

    Тиквата да си спази обещанието и да сложи измервателни уреди на данъчните складове, да осигури достъп на всички търговци до тях, да не диаскриминира по дребните търговци с неизпълнимите финансови изисквания на така наречения ,,картелен закон за горивата"! И всичко ще си дойде на мястото!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.