Съмнения около “сериозно подобрения” договор за “Тракия”

Съмнения около “сериозно подобрения” договор за “Тракия”

Премиерът Сергей Станишев се опита да защити пред парламента решението на правителството си да приеме концесионния договор за автомагистрала “Тракия”, като изтъкна, че параметрите му били “сериозно” подобрени.

Строителният риск и рискът за наличност на услугата ще бъде прехвърлен изцяло върху концесионера, заяви Станишев по време на петъчния парламентарен контрол. Според него тези два риска са били основният аргумент за негативната реакция на европейската статистическа агенция Евростат да приеме това като държавна гаранция и да прецени, че става дума за недопустима държавна помощ.

При новите параметри ще отпаднат всякакви клаузи, в които се предвижда явна или скрита форма на държавна гаранция и това е основната промяна на концесионния договор, съобщи още Станишев от парламентарната трибуна. 

Единственият риск, който ще се поеме от държавата и то “евентуално”, коментира премиерът, е споделяне на риска при трафик, който е по-нисък от минимално определения в договора, гарантиращ покриването на разходите по изграждането на пътя на инвеститора.

Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов също потвърди пред БНТ, че единствен проблем остава становището на Евростат за недопустима държавна помощ. Ако не бъде дадено позитивно становище, правителството няма да подписва договора, обеща той.

Фирмите лишени от 70-90 млн. евро печалба

В отговор на въпрос за финансовата рамка на концесията, която остава същата, която преди година и половина БСП определяше като “престъпно ограбване”, Гагаузов обясни, че ситуацията е променена. При подписването на концесията преди две и половина години, българските и португалските фирми са си оставили резерв между 70-90 млн. евро печалба, който вече е изчерпан заради вдигането на цените на горивата и работната ръка. Така концесията е “вкарана в нормални рамки”.

Финансовата рамка се запазва

Правителството ще преподпише същата финансова рамка на договора за концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас, която договори предишният министър на регионалното развитие Валентин Церовски, коментираха за Mediapool източници, отлично запознати с документа. Включително и с държавните гаранции, които уж били прехвърлени изцяло на дружеството концесионер.

Експерти твърдят, че и в предишния текст е било предвидено правителството да връща кредита на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) от 100 млн. евро за двете отсечки на автомагистрала “Тракия” – Оризово - Стара Загора и Карнобат – Бургас. Но е уточнено, че готовите нови пътни отсечки няма да се включват в схемата за рехабилитация на построените преди повече години части от пътя.  

От думите на министър Гагаузов стана ясно, че в договора остава и държавният ангажимент на правителството да покрива недостига при намален трафик, както и гаранцията пред финансиращите банки, че ще поеме връщането на кредита, ако дружеството концесионер “Магистрала Тракия” фалира. Този въпрос ще продължава да се уточнява, коментира Асен Гагаузов, но ако се случи нещо с концесионера, например, ако се “помине” (каквото и да значи това –б.р.) трябвало да се знае “какво ще я правим тази магистрала”.

Като поеме ангажимент за кредита към банките, ако концесионерът изпадне в несъстоятелност, държавата ще може след това да избира дали да направи нова концесия само за поддържка или да намери нов инвеститор, обясни  Гагаузов.   

Според специалисти кабинетът има проблем с това, че подписва същата финансова рамка, а тепърва ще трябва да започнат разговорите по новия график на строителство и експлоатацията, от който ще станат ясни и гаранциите, които държавата ще поеме по отношение на концесията.

Финансиращите банки разколебани в подкрепата на проекта

По информация на Mediapool една от финансиращите банки на португалските фирми – “Креди Суис” - се е отказала да участва във финансирането на концесията. Другата банка – “Банко Ешпирито Санто”, което в превод означава “Банката на Светия дух”, се колебае дали да продължи участието си в проекта.

Според източника на Mediapool, за да се справи с този проблем, кабинетът се опитва да привлече като юридически консултант по актуализацията на договора правният съветник, който е използвал бившият регионален министър Валентин Церовски. Ставало въпрос за известна американска юридическа кантора.

Дебатът около концесионния договор в пленарната зала не хвърли повече светлина върху документа. Депутатът от левицата и бивш регионален министър Костадин Паскалев поиска да бъдат публично съобщени параметрите на концесията, защото министрите съобщавали в публичното пространство разнопосочни и много често напълно противоречиви данни, чрез които експертите не могат да пресметнат дали е защитен държавният интерес. 

Народният представител от ДСБ Евгени Чачев също пожела да разбере защо правителството внедрява в страната ни системата на Тол-таксите (т.е. плащане за ползване на пътя при влизане), след като България е подписала Лисабонската стратегия. Стратегията предвижда до 2012 г. всички страни членки на ЕС да премахнат плащането на пътя чрез тол-таксите и да въведат електронна евровинетна система.  

Вместо отговор Станишев му отвърна с въпрос: “Дайте отговор с какви пари и в какви срокове ще се изградят магистралите”. Според обясненията му еврофондовете ще стигнат евентуално само за една магистрала – да кажем “Тракия”. Какво правим тогава с “Хемус”, със “Струма”, попита премиерът.

Министър Асен Гагаузов коментира пред БНТ, че при така заложените финансови параметри на концесионния договор, дружеството “Магистрала Тракия” ще си покрие кредитите за строителство до 15-тата година от експлоатацията.

Първоначалната тол-такса от 0,05 лв. (2,5 евроцента) за километър ще се плаща според предварителните планове от 2010 г. и ще се актуализира всяка година по искане на концесионера според официално отчетената инфлация в страната.

Така собствениците на леки коли ще плащат за разстоянието от София до Бургас около 20 лв.

Според министър Гагаузов, до въвеждане на тол-системата правителството ще ремонтира обходните първокласни шосета, които ще се ползват по въведената в момента винетна система.

За да оправдае смяната на партийната позиция за ревизиране на договора за магистрала “Тракия” (определян от БСП преди изборите като “престъпно ограбване”), премиерът Станишев заяви в петък, че по това време сделката била оценявана крайно противоречиво от общественото мнение.

Огромна част от публикациите по темата са били негативни и имало много въпросителни как е защитен държавният интерес.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?