Съмнения за конфликт на интереси заради метрото до Симеоновския лифт

Сн. БГНЕС, архив

Евентуалното разширение на столичното метро към Околовръстното шосе и Симеоновския лифт предизвика скандал с размяна на остри реплики в Столичния общинския съвет.

Арена на поредния сблъсък по темата стана комисията по архитектура към съвета, в която трябваше да се разглежда предложение за промяна на подробни устройствени планове, които да обезпечат евентуалното трасе на подземната железница от Бизнес парка по Околовръстния път към сегашната отбивка за Симеоновския лифт, която се намира да София ринг мол и магазина на "Икеа".

Този път обаче спорът не се въртеше толкова около това нужно ли е това отклонение, а дали един от експертите, изразили становище срещу него, не е в конфликт на интереси.

Става въпрос за бившия шеф на правната дирекция в направлението "Архитектура и градоустройство" на общината, кандидат за общински съветник от "Демократична България" и настоящ експерт към общинската комисия по архитектура Борис Милчев.

Според писмо, изпратено от инвеститора в "София ринг мол" – "Данаос дивелъпмънт" до кмета Йорданка Фандъкова, Милчев е имал консултантски договор с компанията и още няколко собственици на имоти в региона, свързан с отклонението на метрото към обектите им. Според писмото договорът е от 2017 г., а до 2016 г. Милчев е бил част от администрацията на столичната община. В същото време той се изказвал против проекта за разширение на метрото в тази посока.

Съмнения

Информацията за това писмо беше изнесена от председателя на комисията по архитектура Силвия Христова от ГЕРБ. "Притеснително е, че г-н Милчев е наш външен консултант. До момента от него сме получили три становища против този доклад. Едното е на "Демократична България", подписано е и от общинския съветник Симеон Ставрев и експерта Виктор Чаушев (той също е част от "Демократична България" - б.а.). Г-н Милчев не е счел за необходимо да ни информира, че има договорни отношения, свързани с този проект. Спестява се и фактът, че в момента, в който той е бил началник на правния отдел в НАГ е работил по този проект. Тогава е подписвал становища в общинския експертен съвет по устройство на територията за реализация на проекта. Много често от страна на "Демократична България" чуваме морални ценности, които трябва да се съблюдават", заяви Христова.

Тя обвини общинските съветници от "Демократична България", БСП и независимия Борис Бонев, че се опитват да саботират разглеждането на точката от комисията. Причината е, че в началото представители на двете политически групи и Борис Бонев гласуваха за отлагане на точката за промяната в устройствените планове с цел обезпечаване на разширението на метрото. Мотивът им беше, че съгласно решение от предходното заседание към нея трябвало да има сравнителен анализ как и дали потокът от пътници от и към тази част на София може да бъде обслужван от наземен транспорт.

"Беше грубо и недопустимо, че не искахте да разгледаме тази точка", коментира Христова.

"Как е възможно вашият експерт, член на вашата листа за общински съветници да има консултантски договори с конкретни фирми, да реализира проекти на Столичната община и после да участва в нашите заседания и да се обявява против", добави още тя.

Защита на обществения интерес

Изказването ѝ предизвика остра реакция от страна на Борис Бонев. "Отвратен съм от нивото, до което стигна дискусията. Правят се внушения, че едва ли не отпорът да се гласува този доклад в момента, се дължи на нещо друго, а не на това, че не е оправдано да се прави метро към "Икеа" и молът там при положение, че може да се осигури обслужване с наземен транспорт", обяви той, повишавайки тон.

От "Демократична България" защитиха Милчев с мотива, че щом въпреки договора си със собствениците на имоти, до които евентуално ще стигне метрото, се е обявил против целесъобразността на този проект, то той защитава обществения интерес. Евентуален конфликт на интереси можело да има при одобряването на проекта за отклонение на метрото в тази посока, когато Милчев е бил част от администрацията на общината.

"Конфликт на интереси щеше да има, ако г-н Милчев беше подкрепил доклада (промяна на устройствените планове заради отклонението на метрото – б.а.). Дали тази фирма няма договори с други членове и дали не ги държи, както г-н Божков, само за да изнудва. Ако има конфликт на интереси, той е бил през 2017 г.", коментира общинският съветник Тома Белев от "Демократична България".

Според него писмото, както и документите по одобряване на отклонението на метрото, трябва да бъдат предадени на разследващите органи. "Ако в направлението "Архитектура и градоустройство" са вземани решения в конфликт на интереси, имаме сериозен проблем в администрацията и в общинския съвет. Позволяваме на няколко фирми чрез финансовите си договори да управляват решенията на общинския съвет и на администрацията. Аз лично, когато получа това писмо, ще подам сигнал в прокуратурата. Това е недопустимо. Опитът ви да покажете проблема само като индивидуален, вече не работи. Това е институционален проблем", добави Белев.

"Това, че г-н Милчев има договор за консултантска услуга за частен проект и не го подкрепя сляпо, не е конфликт на интереси. Щеше да е такъв, ако консултира частен проект и натиска общината да вложи 150 млн. лева, за да вдигне цената на този частен проект. Въпреки този договор той защитава обществения интерес. Това е съвсем морално и нормално поведение на един експерт – въпреки че има договор, не подкрепя проекта, защото е необоснован", коментира и арх. Борислав Игнатов от "Демократична България".

Частен интерес

Самият Борис Милчев обясни, че договорът му с "Данаос дивелъпмънт" е бил за правен анализ и е сключен, след като той вече не е бил част от администрацията на общината. "Аз съм направил коректен правен анализ и съм си изпълнил договорните отношения към тези фирми. Сегашните ми становища по темата са професионални – за процесуални нарушения, показвам и как да бъдат отстранени. Не виждам конфликт на интереси нито сега, нито преди. От тази интервенция на "Данаос дивелъпмънт" става ясно нещо друго – това завиване на метрото е инспирирано от интересите на тези дружества. Това трябва да се разследва сега от прокуратурата и от други органи", смята Милчев.

Добави, че подписът му за проекта за отклонението на метрото, положен като част от експертния съвет по устройство на територията, "удостоверява, че няма правен проблем по този проект". "Никога не съм имал мандат да пускам или спирам метрото. Този завой на метрото може би преследва единствено интереса на "Данаос", обясни Милчев.

От ГЕРБ предложиха документите да бъдат представени за проверка на антикорупционната комисия, а през това време да не се ползват услугите на Милчев като експерт към комисията.

Резервираме трасето

Отклонението на метрото от Бизнес парка към Околовръстното шосе предизвиква скандали между управляващи и опозиция в съвета, но основно заради това дали инвестицията е оправдана. Според "Демократична България", БСП и Борис Бонев районът на бъдещото отклонение може да се обслужва и от наземен транспорт – основно автобуси, тъй като не е гъсто населен. По-добре било да се прави отклонението на втората линия към кв. "Студентски град" и развиващия се бурно в последните години "Малинова долина".

Според тях това разширение обслужва само частните интереси на големите инвеститори в района.

Според шефа на "Метрополитен" Стоян Братоев обаче за подобно отклонение ще има достатъчно пътници. Анализите, правени по методика на Европейската комисия и използвана за други големи проекти в страната, показвали, че в час пик с подземната железница по това направление щели да пътуват между 18 000 и 26 000 пътници на час. Братоев е на мнение, е няма наземен транспорт, който може да поеме такова натоварване.

"Това е дългосрочна прогноза. Не правим метро за 5 години", коментира Братоев.

В момента в района кипи сериозно жилищно строителство. Правят се и бизнес сгради.

Братоев добави, че ако се приеме точката за промяна на подробни устройствени планове заради бъдещото трасе, само ще се резервират имотите за евентуалното изпълнение на проекта. Според Братоев в следващите 6 – 7 години едва ли въобще ще има средства за тази част от подземната железница, тъй като ще се довършва третата линия, която се прави в момента. "Ако някога тръгне да се реализира, трябва да е резервирана територията", заяви Братоев и добави, че в противен случай проектът ще е невъзможен, тъй като имотите, през които ще минава, ще бъдат застроени.

Споделяне
Още от Бизнес

Кой да замени Борисов като премиер на кабинет в рамките на този мандат?