Съмнения за предрешен търг на новите БДЖ влакове

Съмнения за предрешен търг на новите БДЖ влакове

Българската търговско промишлена палата (БТПП) и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт предупредиха, че в последния момент тръжните условия за купуването на нови влакове са променени, така че да спечели определен кандидат.

Част от основните параметри са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230 места, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години.

Всичко това навява на мисълта, че търгът се подготвя за предварително определен печеливш участник, в ущърб на обществения интерес на българския данъкоплатец, каза Веселин Кирев от неправителствената организация на пресконференция в БТА.

Председателят на БТПП Цветан Симеонов е изпратил писмо до премиера Бойко Борисов, с което го е информирал за променените условия на обществената поръчка.

Планът на БДЖ за новите влакове

БДЖ има план за купуване на нови мотрисни влакове на два етапа. Първият е за 41 нови влака в рамките на управлението на това правителство. При него финансирането е в размер на 420 млн. лв. и трябва да дойде по линия на капиталовите трансфери от държавния бюджет.

За втория етап трябва да бъдат осигурени още 450 млн. лв., с които да бъдат купени 44 мотрисни влака. Решението за това обаче трябва да вземе следващото правителство, обяви неотдавна транспортният министър Ивайло Московски.

Покупката на новите влакове е обвързана с концесията на летище "София", откъдето се очаква да дойдат парите.

Плановете на правителството бяха процедурата за влаковете да бъде пусната най-късно през лятото, но до момента все още не е обявена на сайта на Агенцията за обществените поръчки.

Министърът на транспорта Ивайло Московски нееднократно е заявявал, че новите влакове ще се движат с 200 км/ч по новоизградените железопътни магистрали https://www.mediapool.bg/kontsesiyata-na-letishte-sofiya-shte-finansira-vlakove-ot-200-kmchas-news248546.html Тръжната документация за подновяването на подвижния състав се подготвя повече от година.

Първоначалните параметри на обществената поръчка са базирани на анализ, направен от университетски преподаватели и специалисти от бранша. Изненадващо, буквално в последните дни преди очакваното обявяване на обществената поръчка, се появява информация за промяна на базови параметри, които обезсмислят идеята за модернизиране на пътническите влакове и навеждат на мисълта, че отново търгът е предрешен, каза Веселин Кирев.

Намаление на скоростта на влаковете от 200 км/ч на 160 км/ч

Едно от променените изисквания е намаляването на скоростта за движение на влаковете от 200 км/ч на 160 км/ч.

Това на практика означава, че изразходваните вече над 3.8 млрд. лева за модернизация на жп инфраструктурата са напразни, смята Кирев. Това, което се случва в момента, е като държавата да построи магистрали за 140 км/ч, но да приеме закон за ограничение на скоростта до 90 км/ч, допълни той.

На практика се залагат параметри, според които новите пътнически влака, които трябва да влязат в БДЖ след около 7 години и ще се експлоатират в следващите 30 години, още отсега са морално остарели. Със 160 км/ч у нас могат да се движат пътнически вагони, произведени в далечната 1974 г. В Европа сега високо скоростните се движат с над 250 км/ч, а в редица страни по света и с 450 км/ч, посочи Кирев.

Според него България ще е страна член на ЕС, която няма да има високоскоростни линии, защото по регламент тези, които имаме за скорости от 200 км/ч, са конвенционални. Гърция и Румъния изграждат жп инфраструктура със скорости от 250 км/ч. Отсега се знае, че заложените в търга влакове от 160 км/ч по технически причини няма да бъдат допускани до високоскоростната мрежа  на Турция, твърди Кирев.

Освен това с днешна дата стойността на влаковете със скорост от 160 км/ч са значително по-високи от тези за 200 км/ч, защото тази отживяла технология никой не я поръчва и поддържа, каза Кирев. По думите му това, което се готви да направи БДЖ, е все едно да си купиш кола антика по аукционни цени.

Намаление на броя пътници от 350 на 230 души

В тръжната документация е намален и броят на пътниците от 350 на 230 места, твърдят от БТПП и НПО-то. Това  автоматично намалява тяхната икономическа ефективност и смисълът на инвестицията. В този случай най-засегнат ще бъде туристическия бранш.

Ограниченият капацитет за превоз на големи групи ще ограничи възможността на туристите да пътуват от и към вътрешността на страната. Очакваните дневно около 5000 души от акостиращите в Бургас круизни кораби, заради дългото пътуване няма да имат шанс да посетят София, Пловдив, Стара Загора, Казанлък, Перперикон, смятат представители на туристическия бранш.

Наполовина е свит и срокът на гаранционната поддръжка за новия подвижен състав - от 30 на 15 години, твърдят от БТПП.  

Подозрение буди и отказът от обществено обсъждане на тържните документи, които са за поръчка от стотици милиони левове. Промените в последния момент на тръжната документация открито говорят за нечии апетити, смятат от БТПП и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.

Според тях поставянето на личните интереси пред обществените ще обезсмислят хвърлените досега над 3.8 млрд. лева за жп инфраструктура, както и допълнителните 840 млн. лева за остаряла и безперспективна техника.

Търгът за новите влакове на БДЖ вече е събудил интересът на големи компании с традиции, като "Бомбардиер" (Bombardier), "Алстом" (Alstom), "Сименс" (Siemens), "Талго" (Talgo), "Хитачи" (Hitachi), китайската "Си АрАрСи" (CRRC) и др. Ще е жалко,  ако българската държава не се възползва и не постигне най-доброто, смятат от БТПП и неправителствената организация.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес