Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съмнения за предрешен търг на новите БДЖ влакове

2 коментара
Съмнения за предрешен търг на новите БДЖ влакове

Българската търговско промишлена палата (БТПП) и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт предупредиха, че в последния момент тръжните условия за купуването на нови влакове са променени, така че да спечели определен кандидат.

Част от основните параметри са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230 места, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години.

Всичко това навява на мисълта, че търгът се подготвя за предварително определен печеливш участник, в ущърб на обществения интерес на българския данъкоплатец, каза Веселин Кирев от неправителствената организация на пресконференция в БТА.

Председателят на БТПП Цветан Симеонов е изпратил писмо до премиера Бойко Борисов, с което го е информирал за променените условия на обществената поръчка.

Планът на БДЖ за новите влакове

БДЖ има план за купуване на нови мотрисни влакове на два етапа. Първият е за 41 нови влака в рамките на управлението на това правителство. При него финансирането е в размер на 420 млн. лв. и трябва да дойде по линия на капиталовите трансфери от държавния бюджет.

За втория етап трябва да бъдат осигурени още 450 млн. лв., с които да бъдат купени 44 мотрисни влака. Решението за това обаче трябва да вземе следващото правителство, обяви неотдавна транспортният министър Ивайло Московски.

Покупката на новите влакове е обвързана с концесията на летище "София", откъдето се очаква да дойдат парите.

Плановете на правителството бяха процедурата за влаковете да бъде пусната най-късно през лятото, но до момента все още не е обявена на сайта на Агенцията за обществените поръчки.

Министърът на транспорта Ивайло Московски нееднократно е заявявал, че новите влакове ще се движат с 200 км/ч по новоизградените железопътни магистрали https://www.mediapool.bg/kontsesiyata-na-letishte-sofiya-shte-finansira-vlakove-ot-200-kmchas-news248546.html Тръжната документация за подновяването на подвижния състав се подготвя повече от година.

Първоначалните параметри на обществената поръчка са базирани на анализ, направен от университетски преподаватели и специалисти от бранша. Изненадващо, буквално в последните дни преди очакваното обявяване на обществената поръчка, се появява информация за промяна на базови параметри, които обезсмислят идеята за модернизиране на пътническите влакове и навеждат на мисълта, че отново търгът е предрешен, каза Веселин Кирев.

Намаление на скоростта на влаковете от 200 км/ч на 160 км/ч

Едно от променените изисквания е намаляването на скоростта за движение на влаковете от 200 км/ч на 160 км/ч.

Това на практика означава, че изразходваните вече над 3.8 млрд. лева за модернизация на жп инфраструктурата са напразни, смята Кирев. Това, което се случва в момента, е като държавата да построи магистрали за 140 км/ч, но да приеме закон за ограничение на скоростта до 90 км/ч, допълни той.

На практика се залагат параметри, според които новите пътнически влака, които трябва да влязат в БДЖ след около 7 години и ще се експлоатират в следващите 30 години, още отсега са морално остарели. Със 160 км/ч у нас могат да се движат пътнически вагони, произведени в далечната 1974 г. В Европа сега високо скоростните се движат с над 250 км/ч, а в редица страни по света и с 450 км/ч, посочи Кирев.

Според него България ще е страна член на ЕС, която няма да има високоскоростни линии, защото по регламент тези, които имаме за скорости от 200 км/ч, са конвенционални. Гърция и Румъния изграждат жп инфраструктура със скорости от 250 км/ч. Отсега се знае, че заложените в търга влакове от 160 км/ч по технически причини няма да бъдат допускани до високоскоростната мрежа  на Турция, твърди Кирев.

Освен това с днешна дата стойността на влаковете със скорост от 160 км/ч са значително по-високи от тези за 200 км/ч, защото тази отживяла технология никой не я поръчва и поддържа, каза Кирев. По думите му това, което се готви да направи БДЖ, е все едно да си купиш кола антика по аукционни цени.

Намаление на броя пътници от 350 на 230 души

В тръжната документация е намален и броят на пътниците от 350 на 230 места, твърдят от БТПП и НПО-то. Това  автоматично намалява тяхната икономическа ефективност и смисълът на инвестицията. В този случай най-засегнат ще бъде туристическия бранш.

Ограниченият капацитет за превоз на големи групи ще ограничи възможността на туристите да пътуват от и към вътрешността на страната. Очакваните дневно около 5000 души от акостиращите в Бургас круизни кораби, заради дългото пътуване няма да имат шанс да посетят София, Пловдив, Стара Загора, Казанлък, Перперикон, смятат представители на туристическия бранш.

Наполовина е свит и срокът на гаранционната поддръжка за новия подвижен състав - от 30 на 15 години, твърдят от БТПП.  

Подозрение буди и отказът от обществено обсъждане на тържните документи, които са за поръчка от стотици милиони левове. Промените в последния момент на тръжната документация открито говорят за нечии апетити, смятат от БТПП и Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.

Според тях поставянето на личните интереси пред обществените ще обезсмислят хвърлените досега над 3.8 млрд. лева за жп инфраструктура, както и допълнителните 840 млн. лева за остаряла и безперспективна техника.

Търгът за новите влакове на БДЖ вече е събудил интересът на големи компании с традиции, като "Бомбардиер" (Bombardier), "Алстом" (Alstom), "Сименс" (Siemens), "Талго" (Talgo), "Хитачи" (Hitachi), китайската "Си АрАрСи" (CRRC) и др. Ще е жалко,  ако българската държава не се възползва и не постигне най-доброто, смятат от БТПП и неправителствената организация.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. olja501013
    #2

    Сигурно пак клекнали пред Путин??!

  2. Десен бесен
    #1

    Същата корупционна далавера като с рашките мотриси за метрото, които не вдигат повече от 60 км/ч.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.