Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съмнителен успех на транспортните концесии

4 коментара
Съмнителен успех на транспортните концесии

Един милиард лева приходи от концесионирането на инфраструктурни транспортни обекти под формата на инвестиции и търговска дейност очаква министерството на транспорта. Това стана ясно при представянето преди по-малко от месец стратегия, предвиждаща даването на частен оператор на шест летища или карго терминали, на пет пристанища или отделни части от тях и на четири жп гари.

И въпреки че голяма част от процедурите ще стартират до края на лятото, към момента има заявен инвеститорски интерес само към 2-3 обекта, а от транспортното министерство признават, че е невъзможно да се прогнозират приходите от публично-частните партньорства.

Пристанищата с най-голям шанс

Първата концесионна процедура ще е за новия Терминал 2А на пристанище Бургас. Тя ще стартира до средата или края на май по две причини. Първата е, че интерес към стопанисването му са заявили един български и един далекоизточен инвеститор и втората е, че транспортното министерство има сериозни проблеми по отношение на осигуряване на дейност на това съоръжение. Това обясни за Mediapool зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.

Бургаското пристанище е в критично финансово състояние и една от причините е именно Терминал 2А, който бе построен със заем от Япония от 268 млн. лева. Съоръжението е за насипни товар и след фалита на "Кремиковци" ползва едва 20% от капацитета си. Това е една от причините ръководството на порта и синдикатите да настояват за още средства от бюджета, минимум 10 млн. лева , за да се преустрои пристанището за обработване на контейнери. Заради забавени заплати, съкращения и липса на работа, служителите на порта на няколко пъти излизаха на протест. Единственото "спасение" за държавата е спешното привличане на частник.

"Тази процедура ни е най-приоритетна", коментира Кичев и добави: "Няма яснота какви ще са приходите, тъй като концесионният анализ не е готов".

Според зам.-министъра интерес към Бургаския порт може да заявят и от Катар. Премиерът Бойко Борисов "промотирал" някои от концесиите по време на посещението си в Катар и Кувейт в средата на месеца.

Освен за бургаското пристанище, подготвят се процедурите и целите или части от пристанището за обществен транспорт Варна, пристанище Русе, пристанище Видин, както и за новите контейнерни терминали във Варна и Бургас след построяването им.

Най-голям шанс да се сдобият с частен оператор дунавските пристанища, тъй като интересът към тях традиционно е голям, но категорично заявени инвеститорски намерения към някое от съоръженията все още няма. Русенското ще е първото, за което ще се търси концесионер.

С летищата ще е трудно

Заявен инвеститорски интерес има единствено към карго терминала на Летище Пловдив. Още по времето на предишното правителство неназована азербайджанска компания бе отправила запитване за съоръжението, а слухове го обвързваха с американски интереси, както и с пловдивския бизнесмен Георги Гергов.

В концесионната стратегия на транспортното министерство са включени и летищата в Русе, Горна Оряховица, Стара Загора, пътническият терминал на Пловдив и карго-терминалът на софийското летище.

В документа е описано, че съоръженията са стари и не особено атрактивни, не са пригодени към шенгенските изисквания, прилежащата инфраструктура е в лошо състояние, а румънските летища представляват сериозна конкуренция, поне що се отнася до пистата в Русе. Държавата вече два пъти се пробва да ѝ намери частен стопанин, но без успех. Всъщност тази процедура ще стартира първа, защото държавата има опит с нея.

Отдаването на концесия на карго-терминала на софийското летище не е приоритет, заяви Камен Кичев. Процедура за него ще има най-рано в края на годината. На въпрос предвижда ли се нов пътнически терминал на софийското летище или обновяване на сега съществуващите, Кичев заяви, че такъв вариант не се обсъжда.

"Новият и старият терминал на "Летище София" отговарят на пътникопотока в момента и дори имат свободен капацитет от 40%", каза Кичев.

Въпреки това се предвижда "облагородяване" на летището в посока привличането на нови наематели на свободните търговски площи там с по-ниски наеми и намаляване на цените на предлаганите стоки и услуги, дори и в заведенията, каза Кичев.

Никой не ще гарите

Транспортното министерство ще търси стопани на жп гарите София-Централна, София-Подуене, Пловдив, Варна и Бургас. Към момента интересът към тях е нулев. Първата процедура ще е за софийската Централна гара, която ще се отдаде в пакет с Подуене. Концесията ще е за приемните сгради на гарите, тъй като площадът пред Централна гара е собственост на Софийска община, която има собствени планове за терена.

Концесионерът на пловдивската гара най-вероятно ще е обвързан със сериозни инвестиции, тъй като за съоръжението има проект за реконструкция за 90-100 млн. лева, избран след архитектурен конкурс.

Реалният интерес за концесиите ще излезе, когато се обявят самите процедури, смята Кичев. В момента стратегията е публикувана на страницата на транспортното министерство и от там събираме информация за инвеститорския интерес, поясни зам.-министърът.

Законови промени ще ускоряват процедурата

Кичев обясни, че се подготвя предложение за промени в Закона за концесиите, които ще ускорят процедурите.

В момента ако има жалба и искане за спиране на процедурата, не може да се подпише сделка с избрания концесионер не може да бъде сключен, докато не приключи произнасянето на последната инстанция, пред която се протестира административното решение.

Почти винаги конкурсите за концесии се обжалват, а делата се точат с години.

Затова от транспортното министерство предлагат промени в Закона за концесиите, които ще позволят сключването на договор с избрания частник преди произнасянето на съда, а концесионерът ще влезе във владение на обекта частично до окончателното съдебно решение.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. DA be dа
    #5

    никой няма да го вземе. Защото там няма летище а гола поляна.Защо Русе се обявява 3 пъти, а Пловдив и Горна Оряховица досега не са обявявани (с и тозиминистър няма намерение)е въпрос с повишена трудност и отговор някъде в интересите на ТИМПловдив и Горна Орявховица са обоеудвани и ДЕЙСТВАЩИ летища и за тях ще има кандидати.Русе и Стара Загора имат само код за летища, но нямат нито писта нито и една лампа да свети!

  2. Роко
    #3

    „От освобождението от турско робство Боци и ЦоЦи имат най-големия бюджет като правителство в историята, 8 и + милиарда резерв в БНБ + още 1 милиард резерв на здравната каса пак в БНБ. Освен това Лошият Станишка оставил на депозит като гаранция за изпълнение на договорите за Кугърите още 240 млн евро, равни на 500 000 млн лв, още половин милиард лева. И колко още ако се заровим в договорите и гаранциите по тях – ще установим поне още половим милиард лева оставени от Станишката. С над 9 милиарда зад гърба да се осереш за 9 месеца, означава или че се краде със скороста на светлината или си некадърен като гъз.

  3. Петър
    #2

    Бегай със сметанката у втори клас да се научиш да смяташ!Как са те земали у БСП с тая куха тиква!Сигурно ти си към пропагандата,щото червените крадци хич не са прости и здраво пипат!

  4. STEFAN D-r D TCHOLAKOV-SV
    #1

    ДА ОСТАВИМ ПРАВИТЕЛСТВОТО ДА СЕ ПОКАЖЕ. --ДА ОСТАВИМ ПРАВИТЕЛСТВОТО ДА СЕ ПОКАЖЕ В ПОКАЗНИТЕ АКЦИИ НА ЗАДЪРЖАНЕ И СЪДЕНЕ НА ЕДНА ЧАСТ ОТ ПРЕСТЪПЛЕНИЯТА. СЛЕД ТОВА ЩЕ СЕ ЗАПОЧНЕ И С ДРУГИТЕ ПАФИО-КАПИТАЛИСТИЧЕСКИ ПРЕСТПНИЦИ.http://www.stefan-tcholakov.com/index.php?p=videoТРЯБВА ДА СЕ ИСКА ОТ ТОВА ПРАВИТЕЛСТВО ДА ВЪРШИ РАБОТАТА ДО КРАЙ СРЕЩУ ВСИЧКИ. ТОВА Е ЗАДЪЛЖЕНИЕ НА МЕДИИТЕ И НА ГРАЖДАНИТЕ ДА БИЕ ПО ГЛАВА ПРАВИТЕЛСТВОТО. АКО ТОВА СЕ НАПРАВИ КОЛЕКТИВНО ЩЕ ИМА РЕЗУЛТАТИ, АКО СЕ МЪЛЧИ И ПРИКРИВАТ

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.