Те отбелязват, че българският премиер Бойко Борисов е взел единственото възможно за него решение по спорния проект, обръщайки се за подкрепа към еколозите. Общини, през които е предвидено да минава тръбата, са против проекта, който според тях заплашва околната среда и може да се отрази негативно върху туристическия бизнес.
Ако има екологичен риск, то строителството няма да започне, каза българският премиер.
В София обаче имат нужда от време и за новите преговори по условията за сътрудничество с руските партньори. Според Борисов предишното правителство на социалистите е играло в полза на Москва, съгласявайки се да отстъпи на Русия контролния пакет в проекта. Новият министър-председател заяви на 6 декември в Бургас, че договорката с Русия, която е ратифицирана от предишния парламент, противоречи на българските национални интереси.
Опитвайки се да преразгледат споразумението, българите започнаха да обработват третата страна – Гърция, по време на неотдавнашната визита на българския президент Георги Първанов и министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков в Атина. Документът обаче е изготвен така, че да затрудни достатъчно както промяната му, така и едноличното излизане на дадена страна от проекта без руско съгласие, пишат руските издания.
Яснота по този въпрос не бе добавена и при неотдавнашната визита на руския енергиен министър Сергей Шматко в София. Там той изрази “разбирането“ си по отношение на отсрочката за издаването на екоразрешителното и каза, че Русия в никакъв случай не се отказва от проекта, макар и да “очаква проблеми“.
Генералният директор на проектното дружество “Трансболкан Пайплайн“ Александър Тараканов обаче се усъмни в необходимостта от толкова дълго проучване на екологичните ефекти, заявявайки, че това може да стане от два до четири месеца.
Електронното издание Rusenergy.com припомня, че за ускорен старт на проекта настояваше руският премиер Владимир Путин, който в началото на септември в достатъчно рязка форма предложи на българските власти да побързат с решението по всички въпроси, свързани с двустранното енергийно сътрудничество и директно заплаши, че в противен случай Русия ще се обърне към алтернативни проекти.
Още не са гарантирани количествата петрол за тръбата
Руските участници в проекта като “Роснефт“ и “Газпром нефт“ обаче в поверителни разговори напомнят, че “Бургас-Александруполис“ никога не се е ползвал с популярност сред руските "нефтовици".
Мениджър от “Роснефт“ твърди, че изгода от проекта ще има само “Транснефт“, която ще получи контрола над тръбата.
Експерти коментират също така, че руският износ на петрол през Босфора не расте, а дори в последните години намалява, след като е разширена мощността на терминала Приморск .
Да се влагат пари в нова тръба в обход на Босфора и после да се плати за две допълнителни прехвърляния е съмнително удоволствие, коментират руски специалисти.
Според тях конкурентите с удоволствие ще продължат да ползват по-евтините маршрути през проливите. Неслучайно всички опити да се получат гаранции за суровина по тръбопровода се оказват напразни.
В отговор на поканите от руското енергийно министерство да се присъедини към проекта, шефът на “Сургутнефтегаз“ Владимир Богданов поиска убедителни доказателства, че тарифите на предложения маршрут ще бъдат по-изгодни от тези за минаване през проливите. Такива уверения той така и не получи.
Междувременно Москва обмисля да се включи като миноритарен акционер в алтернативния на “Бургас-Александруполис“ проект “Самсун-Джейхан“, който ще бъде строен от италианската компания ЕНИ и турската “Чалик Енерджи“. Ако се реализира, той ще превърне“Бургас-Александруполис“ в безинтересен дори за държавните руски корпорации, допълват цитираните експерти.
Според замисъла на италианците, “Самсун-Джейхан“ трябва да им осигури допълнителните количества нефт, който те с други западни партньори ще добиват в Казахстан.
Единствената руска компания, участваща в разработването на казахстански находища, е “Лукойл“.
Отстъпка пред Турция и подлагане на крак пред България
Участието на “Роснефт“ в строителство на обходен на Босфора маршрут е парадоксално, отбелязват руските издания. Според тях това се обяснява само с натиска на политическото ръководство на Русия и по никакъв начин не отговаря на стратегията на компанията, която е свързана с пълната преработка на нефта, който тя доставя на черноморския бряг в Туапсе за по-нататъшен експорт на нефтопродукти.
Когато “Транснефт“ и “Роснефт“ подписаха през октомври с Турция и Италия меморандум за разбирателство за присъединяване към “Самсун-Джейхан“, това беше недвусмислена отстъпка пред Турция и подлагане на крак за България.
Причина за това заиграване с Анкара е огромното желание на Москва да получи съгласие за строежа на подводната част на газопровода “Южен поток“ през турски води, коментират експерти.
Руските издания допълват още, че операторите на “Самсум-Джейхан“ предлагат на Москва примамливи условия. Става дума за обвързване на дела на участие в тръбата в зависимост от гарантираните обеми руски нефт. Освен това Истанбул обещава преимуществени условия за използването на проливите ѝ.
Москва засега проучва икономическата ефективност на проекта и в началото на 2010 г. ще вземе решение дали да се включи.
Миналата седмица в Милано се проведоха преговори между операторите ЕНИ и “Чалик“ и руските компании, като офертата към последните е да вземат дял според нефта, който са готови да транспортират по тръбата.
Прессекретарят на “Транснефт“ Игор Демин обаче коментира, че засега не може да се говори за гарантирани количества, а е важно да се изясни икономическата ефективност на проекта.
Неизвестни около включването на Казахстан
По време на българо-руската междуправителствена комисия, провела се на 10 и 11 декември, Тараканов коментира пред български журналисти, че за Русия приоритетен е “Бургас-Александруполис“ и се водят преговори с руски и казахстански компании за осигуряване на суровина за тръбата.
Според запознати Москва се опитва да привлече казахския нефт за тръбата за сметка на дела на България и Гърция, а напоследък се оферира и част от руското участие, което е 51 на сто, тъй като без газ от Казахстан проектът няма как да се реализира.
Според руските издания в опитите си да привлече Москва, Турция е готова да намали действащите ограничения за преминаването през черноморските проливи за страни участници в “Самсун-Джейхан“.
Според български експерти обаче това е блъф, тъй като ако Анкара стори това, ще стане обект на атаки от страна на неучастващи в проекта международни енергийни компании, тъй като Босфорът е със специален статут и Турция има ангажимент да спазва действащите регламенти, които изключват дискриминации по национален или корпоративен признак.
Ако пък намали транзитните такси или свие престоя на руските кораби или на чужди с руски нефт, Турция ще стане обект на разследване от ЕС и СТО за дискриминация и нетърговски практики.
Шматко заяви преди дни, че приема и двата нефтопровода като абсолютно равнопоставени и като част от бъдещата транзитна система на Каспийския и Черноморския региони.
Така на практика Русия афишира желанието си да разполага с контролирана от нея транзитна система за нефт, която да гарантира излаз на Средиземно море за неин и на работещите в Централна Азия компании петрол.
Директорът на Фонда за национална енергийна сигурност Константин Симонов отбелязва, че при сегашното положение за Русия ще е по изгодно да се откаже от реализацията на един от проектите, например от “икономически нерентабилния“ “Бургас-Александруполис“.
Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!
Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
21 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
И не само за България,а и за Русия.Но чак сега взеха открито да говорят,че двойното претоварване на един и същи нефт в Б-с и Ал-ис е абсолютно безумие за запознати с бранша.Отделно,че Русия НИКОГА е нямала тези количества нефт с излаз на Черно море.Заради болни политически амбиции Русия БЕ готова да губи стотици милиони на година,но вече икономиката им е в тотален срив и не могат и да мислят за това.Ако сега България им каже-ОК,ДА СТРОИМ,ще видите каква паника ще настъпи при тях.Те нямат нито технологичен,нито суровинен,нито финансов ресурс.Само един политически балон.
от петролопровода и изчаква ние да се откажем първи.От това руснаците си спестяват резила и ще очакват ние да плащаме неустойки.Путин почти си го каза при срещата с Бойко.Каза,че Русия няма да се сърди, ако се откажем и ,че от това няма да се влошат двустранните ни отношения.Сега въпроса е кой първи да се откаже.Игра на изчакване, като по това време определени хора си получават хонорарите.
http://polls.bg/poll/id/podkrepate_li_stroezha_na_burgasaleksandrupolis-253
Да живеят всички проекти, които ни свързват с братската руска страна
Тръбата между България и Гърция винаги се е считала от междунар.експерти,включ.и руските за несериозна от икон.аспект-"бай пас"с съмнителна икон.полза.Тъпите БГ и гръцки правителства обаче захапаха руската пропаганда.Капацитетът на Босфора е мн по-голям и такава тръба не е нужна.Руското правителство,не фирмите решиха да използат конюктурата и да ни разиграват.
"всевишният" Путин да се откаже. Защото за нас друго спасение няма. Дучето успя да ни внуши чувство на обреченост по отношение и на трите проекта.
По принцип този така наречен проект си беше един въздушен балон.Само проследете пътя на петрола.До Новоросийск по тръба или дявол знае по какво.От там до Бургас-с танкер.В Бургас се разтоварва и пак тръгва по тръба.От Александрополис пак с танкер за не знам си къде.И цялата тая щуротия-през четири държави.Да не говорим че и Туапсе и Новоросииск са малки пристанища,при това незащитени при лошо време.А олигарха сравнява несравними понятия-тръба и пролив.Правете сметка колко ще струва тон петрол и кой глупак ще го купува на такива цени.А пристанище Джейхан и сега си работи и там товарят супертанкери.Явно това е поредния опит на руснаците да ловят с трици маймуни.
и обявете всички стратегически , енергийни обекти в България за изключителна държавна собственост и проблемът ще се реши от само себе си .
по проблема с тръбата !И знате ли защо?Преговорите за тръбата започнаха по времето на управлението на ОДС!Когато Бакърко преговаряше в Москва за цената на газта ,друга точка от преговорите беше и тръбата Б-с-Александруполис(за българите Дедеагач).Вярно,че тогава се говореше за собственост на България на тръбата на наша територия,но все пак и тогава руският интерес от заобикаляне на проливите беше водещ ,за да го има проекта
Само земята под тръбата струва колкото таксите за 200 години.така търгуват БСп