Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Само четири оферти за нови изтребители, фаворитите са ясни

Изборът ще е политически, вероятно между нови F-16 и "Gripen"

38 коментара
Отваряне на офертите, сн. БГНЕС

Само четири оферти са подадени в конкурса за изтребители – за нови F-18, F-16 и "Gripen" и втора ръка "Eurofighter". Офертите, отворени публично от Министерството на отбраната в понеделник, потвърдиха предварителните очаквания за фаворитите. Окончателното решение ще се вземе от "политико-военна група" към министър-председателя Бойко Борисов.

"Ще бъдат оценени всички оферти, а след това ще се вземе политическо решение", каза зам. министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Амбицията на Министерството на отбраната е да подпише сделката до края на годината. Това е най-скъпият проект от модернизацията на армията, като на първия му етап ще бъдат закупени най-малко 8 изтребители за 1.8 млрд. лева с ДДС.

Както обикновено, основната информация около избора на доставчика ще бъде класифицирана, въпреки драматичното публично отваряне и поредните обещания за пълна прозрачност.

"Надявам се, че днес е хубав ден за българската авиация", каза Запрянов и добави, че смята подадените оферти за достатъчни, за да бъде взето решение.

Офертите ще бъдат оценени от две комисии - първо от съвместната експертна, която движи проекта, а след това и от политико-военна група, която ще бъде назначена от премиера Бойко Борисов.

Решението в крайна сметка ще бъде политическо и e в ръцете на Борисов.  

 

Кой се отказа и кои са фаворитите?

Очаквано голяма част от поканените отказаха да подадат оферти. България беше поискала оферти за нови "Eurofighter" от Германия и нови или втора ръка "Rafale" от Франция, които трудно биха отговорили както на заложения бюджет, така и на средствата, които ще са необходими за евентуалната им поддръжка и експлоатация.

Израел също се е отказал да подава оферти за употребявани F-16. Първоначално страната бе активна и даде сигнали, че ще е сред сериозните кандидати за поръчката, след като спечели подобен конкурс в Хърватска, но впоследствие се отказа. Португалия и САЩ също имаха възможност да предложат втора ръка F-16, но не подадоха оферта.

До това развитие на ситуацията се стигна, след като САЩ и "Lockheed Martin" официализираха офертата за нови машини F-16 - блок 72, известна като Viper (V).

Според няколко независими източници както от правителството, така и от бранша, тя се очертава както основният фаворит.

Основният съперник ще бъде предложението на Швеция и SAAB за нови изтребители "Gripen". Шведите имат интерес към проекта от много години и в предишното му издание бяха избрани за доставчик. Управлението на ГЕРБ и "Обединени патриоти" обаче върна проекта за доработване с мотива, че в него по формални причини се изключва офертата на Португалия и САЩ за втора ръка F-16 заради това, че не се предлагала опция за разсрочено плащане. Срещу това възрази остро президентът Румен Радев, който в предишното си качество на командир на Военновъздушните сили бе съпричастен към избора на "Gripen".

Офертата на Италия за машини втора ръка "Eurofighter" не се смята за конкурентно способна, основно заради скъпата експлоатация и поддръжка на машините. По-скъпо ще и предложението за нови машини F-18, но предстои да бъде анализирано.

Как ще се проведе изборът?

Зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов обясни, че експертната група ще има 14 дни за оценка на офертите, като ще има възможност да задава въпроси и да изисква още документи от съответните страни.

Решението на експертната група ще е класифицирано.

След като те бъдат оценени, ще започне работа нова политико-военна група, която ще прецени с коя държава ще се преговаря. Амбицията на МО е в хода на разговорите офертата да бъде подобрена, обясни Запрянов.

Koмисията ще бъде назначена от премиера Бойко Борисов, като все още не е ясно кои ще са нейните членове и на база какви критерии ще работи. Именно тази комисия обаче трябва да направи крайния избор, който да бъде одобрен от Министерския съвет. Поне това се разбира от писмен отговор на военния министър Красимир Каракачанов до депутата от БСП Николай Цонков.

Запрянов обаче представи друга визия. Според която министърът на отбраната Красимир Каракачанов на базата на протоколите от работата на двете комисии ще вземе политическо решение за предложение до правителството с коя от държавите, по кое от предложенията да започнат двустранни разговори за подготовка на споразумение.

След това Каракачанов ще внесе в Министерския съвет предложението за сключване на договора и ще бъде изготвен проект за междуправителствено споразумение, което ще бъде ратифицирано от парламента.

"Ще бъдат оценени всички оферти, а след това ще се вземе политическо решение", разясни Запрянов.

Kaкъв е графикът на МО?

Според първоначалния график на МО през октомври и ноември офертите трябва да бъдат оценени, да започнат преговори, а в началото на декември да се подготви проект на договора.

Междуправителственото споразумение трябва да бъде сключено преди Коледа.

Схемата за изплащане: 

 

ГОДИНА

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

ОБЩО

СУМА В МЛН. ЛВ.

100

100

100

260

240

200

100

300

300

100

1800


България разчита само на старите руски изтребители МиГ 29 за охраната на въздушното си пространство и от години е призовавана от партньорите си в НАТО да придобие съвместими с тях изтребители. Заради липсата на достатъчно политическа воля и средства обаче проектът бе отлаган години наред.

В крайна сметка премиерът ще избира

Бившият служебен министър на отбраната Велизар Шаламанов коментира пред БНР, че след посещението на премиера Бойко Борисов в САЩ е станало ясно, че в крайна сметка изборът ще бъде между нови F – 16 и "Gripen"".

"Вече имаме доста добро предложение от Съединените щати за нов самолет F-16, а предложението от Швеция вярвам, че днес ще бъде потвърдено и то с добра оферта“, коментира Шаламанов.

"Успешен опит означава да имаме договор преди срещата на върха по случай 70-годишнината на НАТО. Предполагам всички си дават сметка, че важността на това решение означава, че то ще бъде взето от премиера. Всички комисии и процедури досега са само за да подготвят опции. Това е решение, което обвързва България за следващите 40-50 години с една или друга страна по отношение на българската авиация", добави Шаламанов.

Той посочи, че след закупуването на нов изтребител предстои в кратко време и неговата интеграция в нашите въоръжени сили.

"Не бива да се бави и подготовката на 16 до 24 пилоти, която трябва да започне веднага, след като бъде избран новият самолет. Според Шаламанов е от изключителна важност и решението дали това ще бъдат млади кадри, или стари асове на МиГ", каза той.

"Министър Каракачанов каза, че ако до края на годината няма договор по един от трите големи проекти, той става, сдава и се уволнява, така че премиерът има и още едно предизвикателство – да мисли за заместник на господин Каракачанов, който всъщност трябва да подготви вариантите за решение на премиера в началото на следващата година. Невъзможно е да има договор до края на годината. По този въпрос няма две мнения сред експертната общност“, допълни Шаламанов.

Възможно е ново напрежение по линията правителство – президент

Проектът се наблюдава стриктно от президента и върховен главнокомандващ Румен Радев, който преди да стане държавен глава бе командир на Военновъздушните сили.

Той беше основен участник в подготовката на проекта, но на предишния му етап. Тогава изборът бе да се закупят изтребители "Gripen".

Миналата година парламентът върна стария проект за доработване с мотива, че в него по формални причини се изключва офертата на Португалия и САЩ за втора ръка F-16 заради това, че не се предлагала опция за разсрочено плащане.

Лошата практика

Наред с проекта за придобиването на нов тип изтребители се подготвят и тези за купуването на бронирани машини и патрулни кораби. Тези сделки се очакват да излязат около 4 млрд. лева, без да се брои евентуалният втори етап на проекта за нови изтребители.

Предвид лошата практика през годините обаче повечето експерти и политици са много внимателни в оценките си дали ще се стигне до сделки, въпреки че правителството планира финансирането им.

Далеч по-опасно от това проектите да не се реализират обаче, е сделките да бъдат сключени, но да не доведат до качествена промяна. Новата техника да стои по хангарите, защото се е оказало, че не е точно това от което имаме нужда и е много скъпа за поддръжка.

В това отношение военните имат значителен опит.

Срещу изхарчените стотици милиони левове в последните 15 години не са придобити почти никакви бойни способности, а някои от подписаните договори са емблематични за лошото планиране и реализиране. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

38 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #38
    Отговор на коментар #35

    Миленка, Швеция си е член на ЕС още от 1995, но за Грипенчетата е верно, че са много добри... тренировъчни самолетчета. :-) ... НО! например Норвегия, която не е член на ЕС, си е купила F16-ки (и F35-ици), а не Грипени от съседна Швеция

  2. Българофил
    #37

    Всичкото хубаво, но защо ни трябваше да ремонтираме руските тенекета МИГ, СУ и хеликоптерите им?!..

  3. Milenca
    #36

    След Ф-35 най-доброто предложение би било Рафал на Дасо, но оттам нищо не дойде, нито пък за нов Юрофайтър. Показателно е, че най-големите страни от ЕС вече не ни вземат насериозно.

  4. Milenca
    #35
    Отговор на коментар #30

    Швеция не е в ЕС, не е и в НАТО!Да не говорим, че Грипен стават само за тренировки

  5. Коментарът е изтрит в 03:18 на 14 октомври 2023 от автора.
    #34
  6. re32
    #33
    Отговор на коментар #30

    INTERESA NA RODINATA E NAD VSITSHKO !!!

  7. re32
    #32

    НАРОДНА ПАРА ТРИАБBА ДА СЕ ХАРЧИ УМНО ! ПОГОВОРКАТА КАЗВА НЕ ПИТАЙ УЧИЛО,АМИ ПИТАЙ ПАТИЛО!НЕ Е СРАМНО ДА СЕ ПОСАВЕТАТ БОЕНИТЕ С КОЛЕГИ ОТ ДРУГИ СТРАНИ КОИТО ИМАТ БОЕН ОПИТ С РАЗНИ САМОЛЕТИ. РЕШЕНИЕТО Е ТРУДНО И ТРЯБВА ДА Е ВЯРНО.

  8. Bлaдo
    #31

    ама negepacийските nлъxoве наистина са изненадани, че пУтината им матушка не е подала оферти - да ни шитне малко нелетящи самовари...!! ;-)) ... поздравявам ги с частушката: "дръндулет, дръндулет - сУ там нЙет и мИг там нЙет..." :-))

  9. Преслав
    #30

    Не може да си член на ЕС реципиент на финасови средства , а да харчиш пари за американски самолети. Когато ползваш европейските фондове трябва да купуваш европейски продукти. Другото е лобизъм и подлост!

  10. Преслав
    #29
    Отговор на коментар #28

    Aма подръжката до края на годноста безплатна ли е ? Всеки производител предлага такава подръжка срещу заплащане след гаранционния срок :))) Ей това да си ДеСе Бар е сериозно увреждане.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.