Само една оферта по скандалната поръчка на БДЖ, срокът се удължава

"Алстом Транспорт" обжалва искането за експресни ценови оферти за ремонта на мотрисите "Дезиро"

сн: БГНЕС

Както прогнозираха фирми от железопътния бранш, само една оферта е постъпила по скандалната поръчка на БДЖ за поддържането на 9 локомотива за над 4 млн. лв. за три години.

От "БДЖ Пътнически превози" не съобщиха коя е компанията, но посочиха, че удължават срока за подаване на оферти с още две седмици. Причината е, че до крайния срок не е постъпила нито една или само една оферта, според публикувано съобщение от Пламен Пешаров, управител на държавната компания. 

По неофициална информация е постъпила само една оферта за скандалната поръчка, добила публичност, след като компании в бранша обявиха, че тя е написана по мярката на "ЖП Тракция".От съобщението на "БДЖ Пътнически превози" не става ясно дали компанията е подала оферта до крайния срок – 20 март.

Новият срок за подаване на оферти е 3 април 2018 г., а предложенията ще се отворят публично два дни по-късно.

Няма промяна в първоначално обявените тръжните условия. Според компании от бранша, на тях единствено може да отговори "ЖП Тракция", заради изискването ремонтът да стане в рамките на осем часа, което е абсолютният технологичен минимум.

"Никъде в документацията няма изискване ремонтите да се извършват за 8 часа. В София и около нея има минимум 5 бази, подходящи за изпълнението на предмета на поръчката", твърди обаче Пламен Пешаров в съобщение до медиите, разпространено от пресцентъра на БДЖ.

В него е посочено, че срокът за получаване на оферти за поддръжка на локомотивите се удължава, за да бъдат получени най-добри условия.

"В процедурата могат да участват както български компании, така и от целия Европейски съюз. На националния железопътен превозвач е необходима компания, която предлага най-добри условия като качество и бързина на изпълнение на услугата", казва Пешаров.

Той обяснява, че ремонтът на локомотиви е комплексна услуга. На външен изпълнител се възлага само онази част, която не може да бъде извършвана от служители на дружеството. Това са специфични дейности, свързани например с електрониката на тяговия подвижен състав, софтуер и настройките, посочва Пешаров.

По думите му е напълно недопустимо процедура със състезателен характер да бъде определяна като нагласена, след като всички условия са публични и достъпни за имащите интерес да участват компании.

Пламен Пешаров заявява, че изискването към участниците е да направят оферта за ремонт на км/пробег, като това ще гарантира качеството на услугата и ще предотврати извършването на фиктивни ремонти.

"Безопасността на пътниците и качеството на услугата е основен приоритет за ръководството на БДЖ и с това няма да правим никакъв компромис", казва още Пешаров.

Обжалват се експресните срокове за ценовите оферти за мотрисите "Дезиро"

Междувременно Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по жалбата на "Алстом Транспорт".

Румънската компания беше допусната до подаване на ценови предложения за ремонта на 46 дизелови и електрически мотриси "Дезиро" на Сименс с индикативна стойност от над 137 млн. лв. без ДДС за 5 години.

Причината за жалбата е краткият срок за изготвянето на ценовите оферти от 30 дни, продиктувано от нуждата да се запознаят на място със състоянието на влаковете (чл.45 от ЗОП).

За сравнение оценяването на четирите оферти за ремонта на 22 дизелови мотрисни влака и още 24 електрически отне на комисията повече от година. Поръчката беше обявена в началото на януари 2017 г., а комисията излезе чак на 2 март 2018 г. с решение за компаниите, които продължават надпреварата.

От четиримата кандидати до представянето на ценови предложения бяха допуснати три - ДЗЗД обединение "Дезиро Сименс", "Щадлер Унгария Железопътна поддръжка" и "Алстом Транспорт", Румъния.

Още от Бизнес