Само едно от 74 свлачища се укрепва година след отпускането на 500 млн. лв.

Все още се изготвят и съгласуват техническите проекти за другите обекти

Сн. Архив

Близо година след като държавата отпусна около 500 милиона лева за укрепването на 74 свлачища по републиканските пътища се работи само по едно. Това са срутищата по пътя за Рилския манастир. Работата по него започна едва в края на юни и то след молба от страна на игумена на светата обител Евлогий и намесата на премиера Бойко Борисов.

Укрепването на свлачището към Рилския манастир се осъществява от "Автомагистрали", стана ясно от отговора на държавната компания до Mediapool. Дружеството получи без търг и конкурс по модела на магистрала "Хемус" укрепването на свлачищата в края на ноември 2019 г. от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).  Нещо повече, за по-малко от три месеца парите бяха увеличени с 27 млн. лв. (времето от правителственото решение за отпускането им и възлагането на дейността от АПИ до "Автомагистрали").

Средствата от близо 500 млн. лв. бяха предвидени за 74 обекта, според съобщение на АПИ от ноември 2019 г. Към момента обаче "Автомагистрали" е ангажирана с 46 обекта. От отговора на дружеството до Mediapool не става ясно какво се случва с останалите 28. Най-вероятно работата по тях въобще не е започнала.

Аванс от 140 млн. лв. и забавена работа

От общата сума, която по договор е над 474 млн. лв., на "Автомагистрали" е преведен аванс в размер на 140 млн. лв. Това е 30% от от общата стойност по договор.

От държавната компания не отговориха на въпроса в коя банка се съхранява полученият аванс и каква част от него към момента вече е отишла по предназначение.

След получаването на парите, в края на 2019 г., "Автомагистрали" е започнала дейности по изготвяне на техническите проекти по 46-те обекта със свлачища и срутища.

"В момента, успоредно на различни етапи, се изготвят и съгласуват технически проекти за по-голямата част от възложеното на дружеството обекти", се казва в отговора на "Автомагистрали" до Mediapool.

Най-вероятната причина за забавянето на работата е, че липсва кадрови ресурс. Държавната компания е ангажирана със строителството на магистрала "Хемус" (София - Варна), за която са заделени над 2.6 млрд. лв., както и с точещите се от години ремонт на виадуктите и тунелите по "Хемус" и "Тракия".

Така фирмата преотдава по непрозрачен начин обектите на частни фирми по модела "доставка на материали и техника". Кои фирми са получили работа е държавна тайна и компанията не може да ги разкрие, защото частните фирми не желаят това, а имали това право по закон. Това се разбира от отговора на "Автомагистрали" до Mediapool по Закона за достъп до обществена информация.

Ремонт на пътя към Рилския манастир на всеки две години от 2016 г. насам

Така към момента от общо 46 обекта се работи единствено по укрепване на срутищата по пътя за Рилския манастир при 27 километър на третокласния път Кочериново - Рила - Рилски манастир. Това става точно четири години след като за същия бяха похарчени около 15 млн. лв. от еврофондовете. Тогава беше ремонтиран 19-километров участък от обединение с водещ партньор "Агромах". Компанията набра мощ по време на втория мандат на Борисов, но в последствие се прекръсти на "Грома Холд", за да изчисти имиджа си покрай обвиненията на прокуратурата за точене на ДДС. Няма официална информация защо по време на ремонта с европари през 2016 г. свлачищата по пътя не са били укрепени. Най-вероятно причината е, че не са били заложени по проект.

Така през лято на 2018 г. свлачището се активира и затрупва пътя към Рилския манастир. Това се случва при 27-ми километър, който в момента се ремонтира. Тогава беше съобщено, че се прави само укрепване на ската, като няма официална информация колко пари е струвало това на държавата.

Сега след срещата в началото на юни 2020 г. с игумена на Рилския манастир, по настояване на Борисов "Автомагистрали" започна ремонта две седмици по-късно. От 23 юни се работи по укрепването на срутищата в 250-метровия участък при 27-ми километър на третокласния път Кочериново - Рила - Рилски манастир.

"Автомагистрали" ще работи "максимално мобилизирано", за да може по-бързо туристите да пътуват удобно и безопасно до Рилския манастир, природните забележителности и туристическите обекти в околността, съобщи тогава АПИ.

Техническият проект предвижда в 250-метровия участък да се изгради укрепителна стоманобетонна (джоб) стена с дължина от 150 м и височина 4.1 м, която да поеме натоварването на част от срутищното тяло и то да бъде подсилено с микропилоти и анкери.

За укрепване, стабилизация и ерозионнен контрол на ската ще бъде положена геокомпозитна рогозка, покрита с високоякостна стоманена мрежа, закрепването на която ще се осъществява със стоманени анкери и монтажни скоби. Ще бъде извършен и хидропосев и ще се изгради предпазен отводнителен окоп.

Ремонтните дейности предвиждат още възстановяване на пътната настилка, както и пълно изграждане на пътната конструкция в дестабилизирания участък. Той ще бъде с нова ограничителна система (мантинела) и маркировка, е посочено в съобщението на АПИ. Няма информация каква е стойността на този обект.

Строителни дейности на обекта не се извършват след 13 часа в петък и в почивните дни - събота и неделя, както и на официални празници, за да могат туристите и вярващите да посещават обителта.

Не е ясно кога ще започне работата по останалите свлачища

От отговора на "Автомагистрали" до Mediapool не става ясно кога ще започне работата по укрепване на останалите свлачища и срутища от републиканската пътна мрежа.

Посочено е само, че "строителните дейности по укрепване на свлачищата ще започнат след приключване на съгласуването на техническите проекти на съответните обекти и издаване на разрешения за строеж".

Сред обектите, включени в договора на "Автомагистрали" с АПИ са свлачищата по пътищата Соколовци - Смолян – Средногорци; КоКостенец - Радуил - Боровец – Самоков; Мизия - Оряхово и други.

Споделяне
Още от Бизнес