Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Само любимите на властта фирми участват в търга за магистралата Русе - Велико Търново

Нито един чужд участник не подаде оферта в търг за над 1 милиард лева с еврофинансиране

14 коментара
Само любимите на властта фирми участват в търга за магистралата Русе - Велико Търново

Само български компании подадоха оферти в търга за изграждането на 75 километра на магистралата от Русе до Велико Търново за над 1 милиард лева с европейско финансиране. Това стана ясно от съобщение на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в петък вечерта.

Общото между всички тях е, че имат договори за доставчици с държавната компания "Автомагистрали". Това са набралите мощ фирми по времето на кабинетите "Борисов" - "Хидрострой", "Автомагистрали Хемус", "Грома холд", "Европейски пътища", "ПСТ Груп",  и други.

Нито един чужд участник не се престраши да подаде оферта, въпреки че поръчката се финансира с европейски средства. Строежът на магистралата Русе - Велико Търново е вторият топ приоритет в пътното строителство на оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. след тунела под Шипка.

Нещо повече, вече дори отсъстват и големи български строителни компании с опит в магистралното строителство, като например "Трейс груп" и "Геотехмин", които очевидно не желаят повече да са алиби на предварително определени победители.

Поръчката ясно показва разделението в строителния бранш у нас, след като по времето на третия мандат на Борисов преразпределянето на държавните порции става по нова схема чрез договори за вътрешно възлагане на държавни фирми, които по неясен начин ги дават на определени фирми. На практика държавата се опитва да въведе "държавен капитализъм" в строителния бранш за "любимци", както коментират неофициално някои шефове на строителни фирми.

Слабият интерес към търг за над 1 милиард лева и липсата на чужди компании обаче поставя под сериозен риск отпускането на европейските средства, предупреди правителствен източник пред Mediapool.

Премиерът Бойко Борисов дори вече няма да има аргумент да контрира европейските лидери, че строим най-евтино и качествено в ЕС. Прогнозната цена за строителството на магистралата – от 15.6 млн.лв./км продължава традицията на правителството за изравняване на цените на магистралното строителство у нас с европейските. Тази практика беше наложена с дадените от държавата милиардни поръчки на "Автомагистрали" с вътрешно възлагане. Участъкът от магистрала "Хемус" между Велико Търново и Търговище ще се строи на цена от 15.5 млн. лв./км, а участък от пътя Видин – Ботевград на цена от 15.7 млн. лв./км от държавната компания.

Поръчката

Обществената поръчка за изработване на технически проекти и строителството на първите 75.6 км от магистралата Русе - Велико Търновое разделена на две обособени позиции.

В първата е участъкът от Русе до Бяла с дължината 40.24 км. Тази отсечка ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе и ще завършва непосредствено след пътния възел с ппървокласния път Русе-Велико Търново.

Прогнозната стойност на поръчката е 536 391 000 лв. без ДДС(близо 16 млн. лв./км с ДДС).

Срокътза строителството е 2120 календарни дни, което е над 5 години и 8 месеца.

За този участък отворените предложения са четири. Те са на:

- ДЗЗД емус-16320", с участници "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД;

- ГБС - Инфраструктурно строителство" АД;

- "ХВП - Ябланица" ДЗЗД, в което влизат "Хидрострой" АД, "ВДХ" АД и "Пътстрой Бургас"" ЕООД;

- ДЗЗД "АМ Русе Търново" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД.

Във втората обособена позиция е обходът на град Бяла, с дължина от 35.4 км. Той ще започва непосредствено след пътния възел с път І-5 Русе-Бяла и ще завършва след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен.

Прогнозната стойност на поръчката е 446 349 000 лв. без ДДС (над 15.1 млн. лв. с ДДС).

Срокът за изграждането на този участък е по-кратък - 1810 календарни дни, което е около 5 години.

За този участък са отворените пет оферти. Те са на:

- ДЗЗД "Хемус-16320" с участници "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и  "Трансконсулт-22" ЕООД;

- "ГБС - Инфраструктурно строителство" АД;

- "Русе 2021" ДЗЗД в което участват "ИСА 2000" ЕООД, "ПСТ Груп" ЕАД, "Калистратов Груп" ООД и "Пътпроект" ЕООД.

- "ХВП - Ябланица" ДЗЗД в което са "Хидрострой" АД, "ВДХ" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД;

- ДЗЗД "АМ Русе Търново" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство – Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД.

Проектът

Проектното трасе на автомагистралата е с обща дължина от  132.84 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново.

Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе и ще достига до град Дебелец, където трафикът ще се разделя на две в посока - Прохода на Републиката и прохода "Шипка".  Именно изграждането на тунела под връх Шипка е топ приоритетът в новата оперативна програма "Транспортна свързаност". За него тече търг за избор на изпълнител, като премиерът Бойко Борисов обяви, че до края на 2020 г. ще има избран изпълнител, но това не се случи.

Проектният габарит на автомагистралното трасе на Русе – Велико Търново е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети.

Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.

На цялото трасе от близо 133 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново.

Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела.

Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза.

Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето.

След изработване на техническите проекти за трите участъка ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти, посочват от АПИ.

От пътната агенция се надяват, че с изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. olele
    #14

    само да припомня, че 'наши' фирми и хора печелят пари на гърба на държавата от 70 години. да не си въобразяват някой, че това е от вчера, и затова изисква генерална промяна най-добре длъжноостите с мандати да се намалят двойно

  2. Евроатлантизъмм
    #13

    Такава ни е пазарната икономика. Тотаритарна.

  3. mediaman
    #12

    Мафията обича строителството! Това го разбраха вече дори чуждите фирми. Мафията обича европарите, но мрази ЕС. ЕС не обича да вижда как Мафията краде европарите й, но и трябва подкрепата на Мафията.Пуста политика и крадене... Братче и сестриче са.

  4. Pavelp
    #11

    Качеството е от огромно значение, което пак ще липсва...

  5. Мнение
    #10

    За качество особено няма място за сравнения. Всичко съграден от Хунтата кара около два три месеца после се руши

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  7. Пеликан
    #8

    Тук се вихрят много всезнайковци. Ако някой пише, че 1 км магистрала в България струва средно под 5 000 000 €, знайте че ви лъже. Да сравняваш цените в България, Сърбия и Германия е нелепо.

  8. Пеликан
    #7
    Отговор на коментар #6

    Berlin. Wie viel Autobahn bekommt man eigentlich für wie viel Geld? Pauschalpreise gibt es nicht. Die Kosten pro Kilometer können zwischen 6 Millionen und 20 Millionen Euro liegen und sogar bis zu 100 Millionen Euro erreichen, wie das Bundesverkehrsministerium in den vergangenen Jahren auf Fragen antwortete. Abhängig ist das etwa vom Gelände, wenn Tunnel oder Talbrücken gebaut werden müssen. Dazu kommen auch Folgekosten für Natur und Umwelt.Am teuersten sind Stadtautobahnen, bei denen besonderer

  9. Един препатил
    #6
    Отговор на коментар #1

    Не е хубаво да се лъже. Малко цифри: В Сърбия магистралата от Ниш до Цариброд е 87 км и струва 476 млн. евро. Което прави 5,47 млн. евро или 10,70 млн. лв. на километър. Т.е. магистралата Русе - Велико Търново ще струва с 5 млн. лв. на километър повече. Или излиза, че от 75 км. ваш Бойко ще смъкне 375 млн. лв. Пък после - Мата Хари.Кой какво е построил. Магистрали се строиха и при Костов ("Хемус"), и при Сакскобургготски ("Тракия"), и при Станишев ("Тракия", "Струма"). През февруари 2013 г. Лиляна

  10. ivand
    #5

    Един от големите цинизми на новото време е че другарите първи разбраха и се включиха в далаверата за строеж на пътищата със евросредства от еврофондовете . Почти всички големи и средни компании и фирми занимаващи се с тази дейност са собственост или са свързани с другарите от Бсп, Дс и Дпс, а те от своя страна с руски партньори. В интерес на истината най много пътища и магистрали в европейска България е постройло правителството на премиера Борисов, колкото и да не ни се иска да признаем този факт.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.