Само "Пилатус" отговаряли на изискванията на българските ВВС

По своя инициатива в редакцията на mediapool.bg се обади главният мениджър на министерството на отбраната Август Мичев и пожела да даде интервю. Обаждането му бе по повод на публикувана информация за модернизацията на военните хеликоптери, в която се цитира директорът на "БАЕ системс" за Европа Марк Стивънс.

Г-н Мичев, с какво от тезите на г-н Стивънс не сте съгласен?

Искам ясно да уточня, че никога не съм твърдял, че "БАЕ системс" не може да направи модернизация. "БАЕ системс" е една световна компания с изключителни възможности, но това, което твърдя, и вие, слава богу, сте го отразили точно, е че никога не го е правила досега. Второ и тук виждам твърдения, които не отговарят на истината, става въпрос за твърденията, че никъде по света нито една фирма не е правила модернизация на руски платформи Ми-24 и Ми-17.

Това не отговаря на истината. Съществуват модернизирани хеликоптери и то не само от една компания. Фирмата ATE от ЮАР - модернизация на хеликоптер Ми-24 под името "Суперхит марк 3". Изключително добра модернизация.

На коя държава са били притежание модернизираните хеликоптери?

На ЮАР. На модернизираните от тази фирма хеликоптери са летели представители на българските ВВС. Фирма "Елбит" заедно с "Локхийд мартин" има модернизация на Ми-24 за Шри Ланка - започнала е тази модернизация - прави се.

Фирма "Сажем" - модернизация на хеликоптерния парк на узбекистанските въоръжени сили - започната модернизация, работи се, прави се. "Израел еъркрафт индъстри" - реална модернизация на Ми-17, на който са летели представители на българските въоръжени сили. Модернизация на Ми-24 за индийските ВВС, които могат да бъдат демонстрирани във всеки момент.

Забравих да кажа, че фирма АТЕ от ЮАР е модернизирала хеликоптерите на алжирските ВВС. В момента се водят преговори за модернизация на хеликоптерите на няколко близки до ЮАР страни. Тази модернизация, за която говоря, е направена преди години.

В момента се прави втория етап- ремодернизация на същите хеликоптери. Така че съвършено официално и това може да бъде доказано, съществуват няколко фирми, и забравих, разбира се, модернизация на Ми-24 от самия производител Ми.

Тя беше демонстрирана на последното авиошоу в Москва - една прилична, добра модернизация. Най-добрата модернизация безусловно може да бъде направена от производителя - това винаги е така, тъй като той познава най-добре това, което е произвел. Проблемът на руската отбранителна или оръжейна промишленост е липсата на добра авионика.

Аз Ви изброих пет реално съществуващи летящи хеликоптери, които са модернизирани. Твърдението на уважавания от мен г-н Стивънс не е вярно.

Има ли обща фирма между българското държавно предприятие "Терем" и южноафриканската фирма АТЕ?

Не, няма обща фирма. Южноафриканската фирма АТЕ дойде през август месец, след като демонстрира възможностите си, и предложи на Терем следното нещо: създаването на временен, дебело подчертавам, за срок от една година консорциум - т.е. дружество за съвместна дейност. Знаете какво означава това?

Да.

Като целта на дружеството е създаване на два прототипа на модернизиран хеликоптер - един прототип за Ми-24 и един прототип за Ми-17. Като фирмата АТЕ ще заплаща всички разходи по работата на български специалисти по тези прототипи, ще ги обучи, ще достави необходимото инструментално оборудване и ноу хау. След приключване на едногодишния срок, ако не се стигне до продължаване на развитието и сключване на някакви договори в рамките на Югоизточна Европа и България, българската фирма Терем има право сама да излезе на трети пазари.

На какъв етап е изпълнението на този проект?

Модернизира се в момента Ми-24, пак казвам, като прототип - нали разбирате за какво говоря?

Да.

Искам ясно да се разбере - без никакъв ангажимент от министерството на отбраната да приеме да получава някакви бонуси - фирма Терем или фирмата АТЕ, независимо, че Терем е фирма на министерството на отбраната. Независимо от това.

Можете ли да кажете дали е вярно твърдението на Марк Стивънс, че няма конкретно предложение от министерството на отбраната и затова фирмите, участващи в процедурата, не са дали още цена?

Не е вярно. Ние имаме направено предложение за модернизация. Това предложение, разбира се, може да бъде ъпдейтвано, ъпгрейдвано или и аз не знам как, развивано. Не може да има и мисъл за модернизация, без да има някакво задание на какво трябва да отговаря модернизирания хеликоптер.

От няколкото фирми, с които разговаря министерството, има ли получени цени?

Не, нито една фирма не е давала цени до момента.

Защо?

Защото наистина още не е стартирала официална процедура.

А какво върви в момента?

(въздиша дълбоко)

Какво върви в момента? И аз почвам да си слагам... Какво върви в момента? Аз не знам защо изведнъж започна една кампания в медиите срещу една уважавана компания - "БАЕ системс", от нищо. Значи нищо не върви в момента. Ще има процедура, аз съм убеден, трябва да има прозрачна процедура, на която да бъдат поканени всички фирми. На която трябва да им бъдат дадено - господа, ето това нашите ВВС искат да имат в своите хеликоптери, ето ви един или два месеца срок и дайте своите оферти. В тези оферти трябва да бъдат включени няколко неща, които са изключително важни за България. И това е становището на министъра, което аз лично съм обсъждал с него поне десет пъти. Никога не е ставало въпрос една фирма да бъде облагодетелствана за сметка на другите.

Направете паралел между процедурите, които стигнаха до сключване на договори или споразумения с Даймлер Крайслер за превозните средства и за самолетите "Пилатус" и тази за хеликоптерите?

Не бих могъл да правя такъв паралел. Нямам представа как е вървяла процедурата по Даймлер Крайслер, тъй както нямам никакво отношение към нея.

А за "Пилатус"?

За процедурата за "Пилатус" също нямам отношение, но съм водил преговорите. Беше ми представена папка, че от пет години са водени проучвания от Военновъздушните сили (ВВС), от цивилната част на министерството, правени са анализи и маркетинг и се оказало, че най-добре отговаря на изискванията на ВВС "Пилатус". Това е факт, това го има в документите, това мога да го твърдя официално. На базата на този маркетинг, който наистина е правен от 1999 г. - четири или пет години. Тук бих могъл да кажа нещо като негатив към цялата процедура, но това за съжаление не е вина на министерството на отбраната. Винаги в края на годината се правят такива работи, защото накрая остават пари. Това не е проблем на министерството, това за съжаление е проблем на всички бюджетни предприятия. Ние сме направили наистина най-доброто, което можахме за това кратко време, което имахме до края на годината. Просто би трябвало по някакъв начин да не се скуизира (squeeze- от английски, стискам, изцеждам), която и да е институция в страната, с такива кратки срокове.

Но в общи линии нещата стоят така. "Пилатус" представлява един хубав Фолксваген - Вие ми го сравнявате със Запорожец (бел.ред. - в информация на Mediapool). Да, има такава кола и тя може да се купи за 5 лв., само че никой не си я купува. Повярвайте ми - така е.

Защо тогава продажбите на Чесна са много по-големи от тези на "Пилатус"?

Първо, Чесна не отговаря на тези параметри (бел.ред. - на българските ВВС). Второто, аз Ви говоря за учебни турбовитлови самолети с определени параметри, на които отговаря "Пилатус", а не Чесна. Чесната е Москвич - "Пилатус" е, дори бих казал, Мерцедес на учебните самолети. Цялата американска армия, интересно между впрочем, че американската армия се обучава на "Пилатус". Не се обучава на Чесна - интересно защо. Нашите летци, а те останаха много малко, какви са - по-гърбави ли са, по-грозни ли са, по-тъпи ли са? Ние трябва да обучим летците си по-най-добрия възможен начин. Това е най-ценното нещо, което имаме - хората си. Това не е демагогия, което Ви говоря, повярвайте ми.

Да се върнем към модернизацията на хеликоптерите. Можете ли да кажете какво ще се случи с този проект във времето, щом сега нищо не върви? Кога може да се открие процедура и кога може да завърши?

Аз съм убеден, чета при Вас, че господин заместник-министър Илко Димитров е изказал същото твърдение и това още веднъж идва да покаже, че това е становището на министерството на отбраната. Аз мисля, че е становището и на правителството, мисля, че е становището на всяка институция в България. Има закон за обществените поръчки. Винаги министерството на отбраната е спазвало този закон.

Добре. При сделката с "Пилатус" защо не минахте по тази процедура?

Не сте прав. Минахме по закона за обществените поръчки. Просто се оказа, че единствената фирма, която отговаря на всички условия, поставени от ВВС, е мисля че "Пилатус" и още една, но мисля че нещо имаше - не мога в момента да Ви дам подробности. Процедурата е по закона за обществените поръчки пар екселанс и просто е тръгнала на директни преговори. Никакъв проблем няма.

Г-н Мичев, не мислите ли, че щом само една фирма в света отговаря на дадени условия, то това означава, че някой е написал така изискванията, че да се стигне до нейния избор- нали разбирате?

Не искам да коментирам това твърдение, но аз тогава мога да задам въпроса - интересно защо цяла България работи с Майкрософт и с Уиндоус и никой не ходи да прави търгове, когато трябва да си купи софтуера Уиндоус.

Това е въпрос към министърът на държавната администрация Димитър Калчев, който аз подкрепям.

Ако ние с Вас се видим, ще се окаже, че по доста неща мислим по еднакъв начин. Аз съм убеден, че много хора мислят така. За съжаление има ситуации, при които нямаш избор. Една от моите фирми като частник се занимаваше със софтуер. Аз доста пари загубих, за да адаптирам един продукт на Линукс, само и само да не работим на Уиндоус просто заради възможността да се работи по друг начин. И аз мога да кажа в тази връзка, в това лирично отклонение, че примерно голяма част от американските въоръжени сили работят на Линукс именно поради това, че те не биха искали да бъдат вързани с един определен софтуерен продукт, а знаете, че Линукс е с отворен код.

Така е. Накрая можете ли да уточните какви модернизации ще се извършат в армията в следващата година и половина до края на мандата на това правителство?

Не мога да Ви отговоря на този въпрос. Това не е моя работа.

Споделяне

Още от Бизнес