Данни за най-скъпата предизборна кампания

Само за медии "България без цензура” е платила доста над милион

Много медии не са публикували договорите си с партията

Сн. БГНЕС

В кампанията за евроизборите коалицията около партията на Николай Бареков „България без цензура” (ББЦ) е похарчила само за медии доста над половината от допустимите по закон общи разходи от 2 милиона лева. По публично известните досега данни сумата е 1 095 856, 58 лева, но реалните разходи трябва да са по-високи, тъй като голяма част от медиите, с които коалицията е имала договори, не са изпълнили задължението си да обявят финансовите условия по тях.

Освен това само за три дни след изборите броят на отчетените от ББЦ дарения е нараснал 5 пъти. В нарушение на закона има дарители, които са дали двойно над позволения лимит, а значителна част от всички дарители не са попълнили задължителната декларация.

Това показва направеният от Института за развитие на публичната среда разрез на приходите от дарения и разходите за медии в най-скъпата кампания в тези избори. Данните са публикувани от сайта Отворен парламент.

Медийните договори

Организацията е проследила с какви медии "новият политик" има договори, според данни на Сметната палата и сайтовете на медиите, на които е правила мониторинг по време на цялата кампания.

Първата таблица представя информация за броя и вида на медиите, с които ББЦ има договори - кои от тях имат оферти за отразяване на кампанията и кои са предоставили информация за договорите си с формацията.

В графите, където се посочва, че няма данни, е поради факта, че тези медии не поддържат сайтове и не може да се извлече нужната информация.

Коалиция ББЦ има договори с 38 медии. За 22 от тях  няма публична информация на каква стойност са. Налична е информация само за 16 медии – с договори на обща стойност 1 095 856, 58 лева.

При какви финансови условия са работили повече от половината от медиите от публикувания списък няма данни, поради което може да се твърди, че сумата, която е вложена в медийната предизборна кампания на Бареков, е по-висока от посочената стойност.

От Института за развитие на публичната среда отбелязват, че разходите в една кампания освен за медии са и за външна реклама, събития, сувенири, застъпници, наети експерти, транспорт, наеми на зали, административни и т.н. И че само застъпниците и представителите на ББЦ на тези избори бяха  17 377. Свързани с  колицията  неправителствени организации пък извадиха 30 000 наблюдатели в изборния ден, на които според регистрирани в множество медийни репортажи свидетелства също е било плащано.

Организацията припомня, че „таванът” на средствата, които могат да бъдат похарчени в кампания за Евроизборите, е 2 милиона лева за партии и коалиции.

Дарения в кампанията на Бареков

Общата стойност на даренията в публичния регистър на Сметната палата  към 31 май е 1 203 250 лева.

Интересно е да се отбележи, че от 28 май до 31 май, броят на отчетените даренията за ББЦ е нараснал 5 пъти  - от 98 на 500 дарения. Така само за три дни от 315 950 лв. сумата скача на 1 203 250 лв.

Прегледът на регистъра е установил, че има дарители, които са дали двойно над позволения лимит от 10 000 лева за едно физическо лице.

Станислав Спасов Динев от село Звездица, Варненско, на 21.05.2014 г., прави 2 дарения по 10 000 лева, Силвия Иванова Атанасова, Стара Загора - 21.05.2014 – 2 дарения по 10 000 лв., Атанас Кънчев Атанасов, Стара Загора - 21.05.2014 – 2 дарения по 10 000 лв., Георги Желязков Сидеров, Стара Загора -21.05.2014 – 2 дарения по 10 000 лв., Мартин Хаддадин, Стара Загора - 21.05.2014 – 2 дарения по 10 000лв.

Прави впечатление, че всички "двойни дарения" са направени в един и същи ден - 21 май 2014 г. Освен един, всички дарители, надвишили лимита, са от Стара Загора.

Участници в листата на ББЦ също са дарили средства за кампанията: Десислава Красимирова Тодорова - обл.Видин,с.Покрайна 22.05.2014, 1000 лв., Ирина Лазарова Добруджалиева - гр.София 19.05.2014, 10 000 лв., Мая Евгениева Методиева - гр.Враца 19.05.2014, 5000 лв., Тезджан Фатмиева Наимова - гр. Пловдив25.04.2014, 10 000лв., Росен Петров Петров - гр.София19.05.2014, 10 000лв.

Дарение е направила и водещата в ТВ7 Мирослава Кортенска - на стойност 10 000лв. Тя също е кандидат на формацията. Прикачена декларация за произхода на тези средствата в регистъра няма.

Всяко дарение над минималната работна заплата  трябва да бъде съпроводено от декларация за произход на средствата. 363 дарения са на стойност над минималната работна заплата. За 49% от тях няма декларации за произход на средствата или за 177 дарения не се съдържат такива данни в регистъра на Сметната палата.

49 дарения са постъпили от хора, които живеят на село. Средна стойност на дарението 1619.38 лв.Останалите дарения постъпват от поддръжници от градовете.

Най - много дарения се получават от София - 96, следва Пловдив - 64 и Монтана - 43.

Близо половината от прихода на ББЦ е генериран от дарения на стойност 10 000 лева, общо 57. Най-голям е броят на даренията от 1000 лева, общо 117 дарения.

Според правилата даренията до 1000 лева могат да се предоставят и в брой, всичко над тази стойност трябва да се превежда задължително по банков път. Когато размерът на дарените средствата е над 1000 лв., Сметната палата извършва проверка за съответствие между размера на дарените или предоставени за съответната предизборна кампания средства и размера на доходите на лицето. Проверката обхваща периода от произвеждането на предходните избори от същия вид до деня на подаване на съответната декларация.

За извършване на проверката председателят на Сметната палата изисква информация от Националната агенция за приходите и други компетентни органи и институции.

Органите и институциите са длъжни в едномесечен срок от получаване на искането да представят на Сметната палата необходимата информация.

Сметната палата обявява резултатите от проверката чрез единния регистър по Изборния кодекс.

Любопитен факт е, че още в деня на разкриване на банковата сметка в ДСК, 4 април 2014 г., според данните от регистъра, за ББЦ са направени  42 дарения, на обща стойност 32 490 лв.

Приходите в кампаниите освен от дарения се формират от субсидиите на партиите, медийни пакети и кредити, които участниците в изборите могат да вземат, за да финансират всички дейностите в предизборните кампании.

ББЦ има медиен пакет от 20 000лв. Лидерите на ПП ВМРО, която е част от коалицията, заявиха, че са отделили за кампанията  500 000 лв. от субсидията си.

Отчет за финансирането

В срок до 30 дни след изборния ден лицето, което представлява партията или инициативния комитет, и лицата, които представляват коалицията от партии, представят пред Сметната палата на хартиен и електронен носител отчет за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания, придружен с извлечение от банковата им сметка.

Отчетите се изготвят и представят по образец за всеки вид избор, утвърден от Сметната палата.

Сметната палата публикува отчетите на партиите, коалициите от партии и инициативните комитети в срок до 15 дни от изтичане на срока за представянето им.

Сметната палата проверява за съответствие декларираните приходи и реално извършените разходи във връзка с предизборната кампания.

Санкции

За нарушаване на размерите на общото финансиране в кампанията глобите се налагат на лицето или лицата, които са определени от партията, коалицията или инициативния комитет, да отговарят за приходите, разходите и счетоводната отчетност. Размерите на глобите са от 3000 до 15 000 лв. (чл. 476 от Изборния кодекс). Санкциите се налагат от Сметната палата.

Според Изборния кодекс сигнали за неизпълнението на задължението за публикуване на информация за договорите между участници в изборите и медии се подават до Централната избирателна комисия.

Наказателното постановление се издава от областния управител и с него на доставчика на медийни услуги се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 5000 лв (чл. 484 , ал.1 от Изборния кодекс).

Когато нарушението е извършено повторно, имуществената санкция е в размер от 5 000 до 10 000 лв. (чл. 484, ал.2 от Изборния кодекс).

Още по темата
Още от България

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?