Третото правителство на ГЕРБ даде ясна заявка, че ще даде ход и на трите мащабни военни сделки, които ще излязат общо над 3.5 млрд. лева и ще определят развитието на българските въоръжени сили за години напред.
Има реална опасност обаче тази огромна бюджетна инвестиция да се превърне в схема за източването на милиарди, сравнима с КТБ, ако се допусне проектите да се решават на тъмно, в тесен кръг, при неясни условия и размита отговорност.
Това вече се е случвало, а има сигнали, че може и да се повтори.
Самолет в очите ни лети ли?
Най-скъпият проект – за купуването на нов тип изтребител, е в най-напреднала фаза - на едни преговори разстояние, ако се вярва на последните изявления на премиера Борисов. Перипетиите, през които премина този проект (а и навярно тепърва ще преминава), са нагледно потвърждение за порочните практики при военните сделки у нас.
Въпреки първоначалните закани на управляващите, че ще ревизират проекта, в петък премиерът Бойко Борисов и военният министър Красимир Каракачанов в съгласувана акция предопределиха покупката на изтребители "Грипен". Те се оправдаха със служебния кабинет на Огнян Герджиков, който часове преди да сдаде властта определи на закрито заседание офертата на шведската компания СААБ за най-изгодна и елиминира предложението на САЩ и Португалия за изтребители втора ръка Ф-16.
Информация за медиите и оттам за обществото, което ще покрие сметката, не бе предоставена в нито един една фаза на обсъжданията, нито пък след гласуването на решението. Оправданията, че става дума за сложни комплексни критерии и класифицирана информация, са удобно прикритие за всякаква "стъкмистика". Ето защо не бе изненада, че след като ГЕРБ се върна на власт, постави под съмнение класацията на служебния кабинет. Премиерът Борисов дори сне покупката на нови изтребители от приоритетите на управлението, но след заседанието на КСНС при президента на 30 май ги върна в дневния ред. На 23 юни Борисов обяви, че започват преговорите с Швеция за покупката на "Грипен".
Само два дни по-късно обаче шефът на парламентарната група на ГЕРБ и зам.-председател на ГЕРБ Цветан Цветанов настоя за формирането на парламентарна анкетна комисия, която да разследва всичко около проекта.
Както обясни Цветанов, проверката се налага заради "достатъчно съмнения", че президентът Румен Радев, който е бивш командир на Военновъздушните сили, "е защитил решението за купуването на шведските изтребители и това е станало в период, когато още нямаше окончателно решение на служебното правителство".
Освен това според Цветанов трябва да се види и дали има "постъпила информация, която е дисквалифицирала един от участниците служебно".
Практиката в нормалните страни е подобни съмнения да стигат бързо до прокуратурата и тя също толкова бързо се произнася по тях.
В България обаче обикновено с тях се заема .... комисия.
Така правителството на ГЕРБ се готви едновременно да подпише най-скъпата сделка, като прехвърля отговорността на Радев и назначеното от него служебно правителство, и в същото време да я разследва.
Лупингите на Борисов и ролята на Радев
Предстои да се види как ще реагира президентът на публично отправените намеци, че е лобирал в полза на една фирма. До момента, въпреки словесните лупинги на Борисов, правителството движи нещата изцяло в избраната от Радев посока – бързо сключване на договор с "Грипен".
Румен Радев е основен играч в проекта още от самото му начало. В качеството си на командир на ВВС той и екипът му подготвиха критериите за търсения от България изтребител, а назначеното от него служебно правителство санкционира избора.
След като стана президент пък, той непрекъснато оказваше натиск на правителството да подпише сделката и предупреди, че ако това не стане, ще бъде прегазена военната експертиза.
Румен Радев няма как да се противопостави на евентуално парламентарно разследване. Въпросът обаче е, че ако депутатите решат да проверяват сериозно, би трябвало да разчитат и на "показанията" на Радев във връзка с проекта. Не е ясно как президентът би реагирал, ако се стигне дотам.
Бойко Борисов изненадващо обяви на 25 май, че няма да се съобрази с плановете за покупката на нови изтребители и ги обяви за последен приоритет. Военният министър Красимир Каракачанов пък съобщи, че правителството ще прави нова оценка на подадените оферти.
В крайна сметка се стигна до заседанието на Консултативния съвет по национална сигурност (КСНС) на 30 май. Там Радев, Борисов и представителите на останалите парламентарнопредставени партии стигнаха до съгласие да бъдат стартирани едновременно и трите големи военни проекти – за купуването на нов тип изтребител, кораби и бронирани машини, като ще се търси възможност да се разплащат през следващите 15-20 години.
Каракачанов "получи задача" да предложи на Министерския съвет ясен план за финансовата рамка на проектите, който представи миналата седмица. От него стана ясно, че военният министър се е отказал от идеята си да прави нов анализ на проекта за изтребителите и ще следва начертания от служебното правителство курс.
На следващия ден той обясни, че "имаме решение на предишно правителство и ако го нарушим, ще бъдем обвинявани". По същото време Борисов се срещна в Брюксел с шведския премиер Щефан Льовен обви проектът за "предопределен" и пое ангажимент България да започне преговори за купуването на "Грипен".
Кой носи отговорност?
Борисов и Каракачанов твърдят, че отговорността за проекта е изцяло на служебното правителство на Герджиков, тъй като е приело класирането на офертите, извършено от работната група в МО.
Това обаче не е напълно вярно.
Засега няма никакви публични данни решението на служебния кабинет да има каквато и да е обвързваща сила.
Самият Борисов иронизираше решението на кабинета Герджиков, което по собствените му думи било "решение да се вземе решение, за да се вземе решение....". Самият Огнян Герджиков също твърди, че правителството му "не е връзвало ръцете" на следващия кабинет, който можел да реши каквото иска.
Правителството на Борисов има и допълнителен лост, който би му позволил да преразгледа проекта, ако смята, че около него има съмнителни неща - той трябва да бъде одобрен и от Народното събрание, тъй като по закон военните харчове над 100 млн. лева трябва да бъдат минат и през пленарна зала.
Царят дава -пъдарят не дава
Така отговорността за решаването на проекта е изцяло в ръцете на ГЕРБ и "Обединените патриоти". Ключово ще е и поведението на опозицията. Миналата година от БСП "алармираха", че проектът е пренаписан и тласнат в посока на Ф-16, но след решението на служебното правителство, което елиминира офертата на САЩ и Португалия, смекчиха тона.
В крайна сметка може да се окаже, че Борисов и Цветанов са си разпределили ролите в пиесата "царят дава -пъдарят не дава". Борисов демонстрира институционална приемственост и благоприличен тон спрямо президента Радев и шведския премиер, но пък се оказва блокиран от парламента. Така сработва първоначалният сценарий на Борисов – преговорите за изтребителите се протакат или започват наново.
Какво става с другите проекти?
В тази ситуация продължава работата и по другите два проекта – за купуването на два нови кораба и на бронирани машини. Около тях също има много интереси, които тепърва ще излизат на повърхността.
Първоначално проектът за покупката на бронирани машини бе приоритетен, но по време на второто правителство на ГЕРБ той бе изненадващо изпреварен от този за нови патрулни кораби. Смисълът на рокадата така и не се изясни, а депутати заподозряха, че се готви поръчка за определена фирма.
През май 2016 в качеството си на депутат от Патриотичния фронт Каракачанов обяви, че може още сега да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката. Откакто стана министър обаче Каракачанов не се е връщал към темата.
Най-много работа предстои по проекта за купуването на бронирани машини, но и там вече се оформят чувствителни въпроси и отново всичко става на тъмно без никаква публична информация.
Предстои да бъдат определени основните параметри на търсените машини - с какво задвижване да бъдат, нивото им на защита и др., които ще предопределят избора. И най-лесният начин да бъдат елиминирани евентуални последващи съмнения около проекта е, той да излезе от зоната на "строго секретното".
Ще се промени ли нещо?
Въоръжените ни сили са морално остарели, много далеч от стандартите на НАТО и не могат да изпълняват дори конституционните си задължения, но наливането на милиарди за модернизация не е гаранция, че нещата ще се променят.
За последните 15 години бяха изхарчени над 3 млрд. лева за товарни самолети, хеликоптери и поддръжката на стара съветска техника, които реално не доведоха до качествена промяна във въоръжените ни сили.
Дори политиците признаха, че инвестициите не са довели до придобиването на нови бойни способности.
Сега подготовката на новите сделки отново е превзета от различни партийни и бизнес интереси, които изместват реалния дебат, експертизата, военнополитическите и стратегическите въпроси.
И ако това не се промени, се задава нова афера, измерима с източването на КТБ.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
23 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Което Радев не знае е че това бяха трима шведски журналисти които разкриха мастодонтните корупционни схеми и стотици милиони долари подкупи платени от аеропланната фабрика на разни политици. Те получиха най престижната шведска награда за журналистика, както и две чуждестранни такива.Да пожелаем и на нашите журналисти нещо такова.
Но защо е тази отчаяна корупция на СААБ? Защото Грипена е почти непродаваем и ако не са Нелсон Мандела, Дилма Русев, Лула да Силва, Орбан и Радев то няма кой да го купи. …
От тези петимата само Радев е специалист който е наясно че грипена не става за бой но след като казва че за корупция били потребни двама а той не бил такъв, то можем само да гадаем, защо тогава иска да го купуваме?Да угоди на Москва? Ние ще плащаме а той ще се кичи с ордени.
Радев явно не прави разлика между Шведската държава и търговския отдел на самолетната фабрика СААБ (Svenska Aeroplan Aktie Bolaget)за който работят един куп търговски агенти от нешведски произход (естествено шведите са ангели небесни с много висок морал, въпреки че според по-посветените те са истинските майстори на висшата корупция) Тези специалисти по агресивно КОРУМПИРАНЕ на президенти, премиери, парламентаристи и друга подкупна маса са оплели в мрежите си вече 2 бразилски президента, един унгарски, 1 южноафрикански, 1 чешки, няколко английски политици, индийския Раджив Ганди, 1 узбекистански президент, 1 азарбаджански и т.н. до безкай. Та нашите комуняри ли няма да оплетат.
разкарай се и не се влачи да виеш подире ми, досаден соц-фатмаkо с мизерна пенсия и постна вечеря... Пействането тук е като тест за интелигентност: по-посредствените още не сте се усетили как се прави :-))) И се съсредоточавай върху темата! (ако аз си позволя малко да кривна от темата - трият ме..., а тебе - не! ???) ... Та по темата: руските тролюве и разните останали ссср-фондационни рубълчейсъри тук са петимни за Грипените, щото с Грипените България няма да може да се отърве и от СУ-тата... А с Ф16 е обратното - не само че ще се отървем от миг-овете и су-тата, ами и руските су-та ще се кръстят преди да припарят към българския води ;-)
Да и за теб щях да попитам . Та как точно на вас е разрешен копи/пейст ?Този път се издадохте окончателно . Интересен е и въпросът под колко точно ника се подвизавате няколкото човека тук :)))Поне вече знаем схемата.
Филка Русофилка
23:27 | 26 юни 2017 | #8
Четох някъде строго секретно за врага мнение на някакъв експерт. Може вече да го е уволнил.:)
„1. На нас не ни трябва какъв да е изтребител, а мощен модерен многоцелеви самолет - както за въздушен бой, така и с големи ударни възможности. Естествено, на тези изисквания отговаря само F-35A Lightning II (CTOL), който е единственият самолет от истинско 5-то поколение в света засега след изтребителя F-22 Raptor.
2. От 2018 г. започва серийното производство ва …
F-35A, за който са обявени заявки от над 2400 бр. Очаква се цената му да спадне на 85 млн. дол. без въоръжение. F-35A засега няма двуместно изпълнение за учебни цели. Неговият учебен самолет е F-16. Смисълът от закупуването на F-16 е именно, че на него ще се обучават летците, които после ще преминат по-лесно на F-35A. В същото време F-16 е пълноценен многоцелеви самолет 4-то поколение.
3. Ние можем да получим F-16AM/BM Block 15/20, модернизирани по програмата (стандарта) Mid-Life Update (MLU) до F-16C/D Block 50/52. Модернизацията засяга кабината на пилота с 2 многофункционални дисплея, авиониката, възможност за вграждане на радарно-управляеми ракети, основен ремонт на двигателите, усилване на конструкцията по програмата Falcon UP/STAR и др.
4. На F-16 MLU има системата за предупреждение за облъчване ALR-69 и системата за разпръскване на топлинни капани и диполни отражатели ALE-40. На външно окачване могат да се носят контейнери за РЕБ като ALQ-131, ALQ-119 или ALQ-184, които да да дават адекватно ниво на защита от противникови радари и които може да бъдат включвани или изключвани.
5. На F-16 MLU е интегрирана стандартната модерна нашлемна система за целеуказване и изобразяване JHMCS. Разполага със стандартната система за обмен на данни (дейта линк) Link-16, импулсно-доплерови многофункционални радари AN/APG-66(V)2, осигуряващ откриване на цел тип „изтребител“ на фона на небето на около 90 km и осигурява захват при дистанция от 70 km. Локаторът има множество режими на работа, включително и „въздух-земя“.
6. На F-16 MLU е вградено стандартното за американските изтребители от 4-то поколение 20-mm шестцевно оръдие от система „Гатлинг“ M61А1 Vulcan с боезапас от 511 снаряда със свръхвисока скорострелност (6000 изстрела в минута) и голям боекомплект от относително леки снаряди, за разлика от германското 27-mm револверно оръдие Mauser BK-27 с боезапас от 120 снаряда на Gripen C (двуместните Gripen D нямат оръдие).
7. F-16 MLU използва ракети „въздух-въздух“ AIM-9M/L Sidewinder, модерни ракети за близък бой AIM-9X, за въздушен бой отвъд зоната на пряка видимост има интегрирани ракети AIM-120C AMRAAM, а при софтуерен ъпгрейд (M6) и AIM-120C-7. Gripen C/D разчита на по-старата версия AIM-120C-5, но пък има интегрирана ракета за въздушен бой MBDA Meteor с правопоточен реактивен двигател.
8. F-16 MLU и Gripen C/D са снабдени с високоманеврени ракети за близък бой и нашлемни целеуказващи системи, което до голяма степен обезсмисля въздушната акробатика срещу тях, за каквато бълнуват любителите на руски самолети.
9. F-16 MLU има превъзходство пред Gripen C/D по отношение на тяговъоръжеността и превъзходство при ускорението.
10. F-16 MLU има осезаемо превъзходство пред Gripen C/D при нанасяне на удари по земни цели. Стандартният F-16 има по три точки за окачване на боен товар под всяко крило, плюс една точка за ракети „въздух-въздух“ в края на полукрилото, точка под фюзелажа и две точки встрани от въздухозаборника за целеуказващи контейнери. При Gripen C/D под всяко полукрило има две точки. Например F-16 MLU може да носи четири ракети за въздушен бой, два управляеми боеприпаса „въздух-земя“, целеуказващ контейнер и три допълнителни резервоара. При Gripen C/D такава конфигурация е невъзможна и машината може да излети с четири ракети, две управляеми бомби, целеуказващ контейнер и само един допълнителен резервоар или други подобни, където се жертва част от боеприпасите или допълнителното гориво. Друго предимство на F-16 MLU е, че точките в краищата на крилото могат да носят ракети AMRAAM, докато при Gripen те са само за ракети за близък въздушен бой. F-16 MLU позволява много по-гъвкави оръжейни конфигурации.
11. По отношение на реално интегрираното въоръжение „въздух-земя“ F-16 MLU също има осезаемо превъзходство. Самолетът може да използва целия стандартен американски арсенал от управляемо въоръжение – цялата серия лазерно насочвани боеприпаси Paveway II/III (с калибър 227, 454 и 907 kg), боеприпасите с комбинирани GPS и инерциално насочване JDAM (с калибър 227, 454 и 907 kg), малокалибрените боеприпаси SDB, планиращите боеприпаси JSOW, крилатата ракета JASSM, неуправляеми бомби (с калибър 227, 454 и 907 kg) и прицелно-обзорни контейнери Sniper и Litening.
12. Дори ако остатъчният ресурс на двигателите на F-16 C/D да е 4000 часа (вместо 8000 часа), при 150 часа летене на година на самолет, което е средната норма, той ще е достатъчен за малко повече от 26 години. Ние сега не купуваме самолет за „40 години“, а платформа, от която да се премине на най-модерните F-35A. F-16 C/D е пълноценен изтребител с големи ударни възможности.
13. F-16 C/D ще обезсмисли поддържането на старите руски щурмови самолети СУ-25, които носят само разходи и подлежат на бракуване. Иначе ще трябва да продължаваме да харчим за тях, ако вземем Gripen. Това трябва обезателно да се вземе пред вид при изчисляване на експлоатационните разходи. Тъй наречените „експерти“ да не се правят на ударени при тия сметки. В смисъл да не ги правят както сметките за АЕЦ Беляне, която щеше дава най-скъпата ел.енергия, а не „най-евтината“, както лъжеха простия народ. В крайна сметка решението трябва да е политическо, геополитическо. Това не е работа нито на „експертите“, нито на бившия експерт президента!
======================
........................
айде да не затрупвате с бляенето си, тавариши крепостни хибриди...
Редакцията , моля за разяснение защо определени потребители явно имат право да пействат материали , а други не?Пределно ясно е , че толкова дълги материали , както и пускането на серии от по 5-6 дълги допълващи се постове в рамките на броени минути не е дори физически възможно.Въпроса е важен за да си изясним кой кой е тук.Тези хора част от редакционния екип на медията ли са , щатни сътрудници ли са , или на хонорар при вас ? Хайде да свалим маските.