Катастрофата, отнела живота на 298 души, тъне в загадки и взаимни обвинения

Самолетът е свален с ракета, изстреляна от контролирана от сепаратистите територия

Проруските отцепници не допускат украински разследващи до мястото на трагедията

Всички основни въпроси около гибелта на малайзийския самолет, разбил се в четвъртък на украинска територия, и намиращите се на борда му 298 души остават без отговор. Засега със сигурност може да се приеме, че самолетът не е паднал поради някаква техническа повреда, а е бил, съзнателно или по грешка, свален с ракета "земя-въздух", изстреляна от територия, контролирана от проруските сепаратисти.

Не е ясно обаче кой е изстрелял ракетата, като замесените в украинския конфликт си разменят взаимни обвинения. Украйна обвини проруските сепаратисти, които контролират района, че са свалили самолета, но те отричат. Според руския президент Путин отговорността носи Украйна.

Ракетата, която е свалила летателния апарат, е била изстреляна от контролиран от проруските бунтовници район, обяви американският президент Барак Обама, позававайки се на американските разузнавателни служби, проследили полета на ракетата. Той отбеляза, че за момента не са ясни намеренията на хората, които са изстреляли ракетата. Но подчерта, че проруските бунтовници в Източна Украйна са тежко въоръжени и обучени благодарение на Русия.

Не е ясно и дори кой разследва и ще разследва трагедията, въпреки обещанието на сепаратистите в Източна Украйна, че ще дадат достъп както на украинските власти, така и на международни разследващи екипи до мястото на катастрофата. Такъв достъп обаче все още не е предоставен.

 

Самолетът, който изчезна от радарите, докато летеше на 10 хиляди метра височина, се разби в близост до градовете Торез и Шахтьорск (на 50-ина километра от Донецк) и на около 40 километра от границата с Русия, на територия, окупирана от бунтовниците, където се водят сражения между украински правителствени сили и проруски отцепници.

 

Всички 298 души на борда са загинали. Авиокомпанията Malaysia Airlines уточни, че на борда на самолета е имало 280 възрастни, три деца и 15 души екипаж. Две от децата са граждани на Малайзия, едно - на Индонезия. По последни данни 189 пътници са били холандци. Заради трагедията холандските власти обявиха национален траур. На борда е имало и 44 граждани на Малайзия, включително 15-членния екипаж и две бебета, 27 австралийци, 12 индонезийци, включително едно бебе, 9 британци, 4 германци, 4 белгийци, 3 филипинци, един канадец и един новозеландец. Четири души все още остават с неустановена самоличност.

 

Сред пътниците на борда Боинг-777, летял от Амстердам за Куала Лумпур, е имало група лекари, отиващи на международен симпозиум, посветен на борбата със СПИН. От столицата на Малайзия те е трябвало да продължат за Мелбърн.


В злополучния "Боинг" е бил и 62-годишният Вилем Витевен, председател на комисията по вътрешни работи в горната камара на холандския парламент, заедно със съпругата и дъщеря си.


Няма български граждани на борда на пътническия самолет "Боинг-777" на Малайзийските авиолинии, съобщи българското външно министерство. Посолствата на България в Хага, Киев и в Джакарта, акредитирано и за Малайзия, били в постоянен контакт със съответните местни власти.

 

На мястото на трагедията в Източна Украйна са открити 181 тела на жертви, съобщава АП, цитирайки представител на украинското външно министерство. Телата са откарани в Харков на около 270 км от мястото на катастрофата, за да бъдат идентифицирани.

 

Открита е втората "черна" кутия на разбилия се самолет, съобщи Ройтерс, цитирайки своя тв оператор на мястото на катастрофата. Още снощи проруските сепаратисти съобщиха, че са намерили едната от "черните" кутии със записи на бордовата информация и намекнаха, че може да я предадат на Русия.

 

Говорителят на Съвета за национална сигурност и отбрана на Украйна Андрий Лисенко съобщи, че украинската страна не разполага с информация къде се намират черните кутии на самолета.

 

Киев обвинява сепаратистите и Москва

 

Украйна обвини проруските сепаратисти, че са свалили самолета, но те отричат. Москва и Киев се обвиняват взаимно за невероятното по мащабите си престъпление, което може да се окаже повратна точка в досегашните опити за решаване на украинската криза.

 

Още снощи украинското вътрешно министерство заяви, че разполага с видео и снимкови доказателства, че пътническият самолет е бил свален в района на град Снежное от проруски войници посредством зенитно-ракетен комплекс "Бук”, чието придвижване вчера е било засечено в градовете Торез и Снежное. Става дума за установка, която позволява да се поразяват цели на височина от 15 километра.

 

Шефът на Службата за сигурност на Украйна Валентин Наливайченко обвини двама офицери от руското военно разузнаване, че са замесени в свалянето на малайзийския пътнически самолет и каза, че те трябва да бъдат наказани за "престъплението си", предаде Ройтерс. Наливайченко основава твърденията си на два прехванати телефонни разговора между двамата служители на руското военно разузнаване.

В първия разговор командир на бунтовниците в Източна Украйна Игор Безлер казва на руски военен разузнавач, че сепаратистите са свалили вчера самолет. Във втория разговор двама бунтовници - единият от тях, намиращ се на мястото на катастрофата - казват, че бунтовническо подразделение е извършило ракетно нападение на около 25 км северно от мястото, където е паднал самолетът, предаде Асошиейтед прес. Агенцията подчертава, че засега не може да бъде потвърдена достоверността на нито един от записите, представени от украинската страна.

Единият от бунтовниците, който е на мястото на катастрофата, казва, че вижда отломки от самолета. После говори за намерени документи на човек, който според него е индонезийски гражданин, който учи в Университета Томсън.

 

Отговорните за свалянето на малайзийския пътнически самолет в Източна Украйна трябва да бъдат съдени в Международния наказателен съд в Хага, заяви украинският премиер Арсений Яценюк, който обвини руснаците за това "международно престъпление", съобщи Франс прес. "Руснаците отидоха твърде далеч. Това е международно престъпление, отговорните за което трябва да бъдат съдени в Хага", посочил Яценюк.

 

САЩ: Ракетата е изстреляна от район под контрола на сепаратистите

 

Американски разузнавателни служби твърдят, че самолетът е бил ударен от ракета "земя-въздух", но администрацията на САЩ все още не може да потвърди кой е нанесъл удара, казал анонимен американски държавен служител, цитиран от АП.. Радарите са фиксирали задействането на ракетния комплекс и топлинната следа от ракетата в момента на падането на самолета.

 

По-късно американският постоянен представител в ООН Саманта Пауър заяви, че Съединените щати смятат, че ракета Ес Ей -11 /SA-11, с това наименование НАТО дефинира руските зенитни комплекси "Бук"/, е била изстреляна от район, контролиран от проруските сепаратисти. Тя посочи, че Русия е предоставила Ес Ей -11 и други тежки оръжия на бунтовниците и че САЩ не могат да изключат варианта Русия да е помогнала на проруските сепаратисти в източна Украйна да изстрелят ракета земя-въздух.

"Ако наистина подкрепяните от Русия сепаратисти стоят зад тази атака по граждански самолет, те и онези, които ги подкрепят, ще имат добра причина да прикрият доказателствата за тяхното престъпление", заяви Саманта Пауър на извънредното заседание на Съвета за сигурност на ООН за самолетната катастрофа.

"Заради сложността в технически план на Ес Ей -11 е малко вероятно сепаратистите да задействат ефикасно системата без помощта на хора с познания как да боравят с нея", отбеляза Пауър в подкрепа на хипотезата на САЩ, че сепаратистите са получили техническа помощ от Русия, предаде Ройтерс.

"Изключително важно е разследването на катастрофата да започне незабавно", призова тя.

 

Сепаратистите отричат, Москва сочи към Киев

 

Опълчението в Източна Украйна твърди, че няма на въоръжение зенитни комплекси "Бук". По информация на руското министерство на отбраната пък в района на катастрофата се намират подразделения на въоръжените сили на Украйна, които са въоръжени със зенитни комплекси от типа "Бук-М1". Освен това в небето над Донецка област постоянно имало бойни самолети на украинските военновъздушните сили, оборудвани с различни типове ракети.


Руското министерство на отбраната е установило активност на украински радиолокационни станции /РЛС/ в деня на катастрофата и е изчислило населените пунктове в Украйна, откъдето е било възможно да се свали лайнера, съобщи РИА Новости, като се позовава на пресслужбата на министерството. Маршрутът на самолета и мястото на падането му попадали в зоната на поражение на две украински батареи зенитно ракетен комплекс /ЗРК/ с голям обсег С-200 и три батареи ЗРК със среден обсег "Бук-М1". "Руските радиотехнически средства на 17 юли зафиксирали активност на радиолокационната станция 9с18 "Купол" на батареята ЗРК "Бук-М1", разположена в района на селището Стила, на 30 км южно от Донецк".

 

Говорителят на Съвета за национална сигурност и отбрана на Украйна Андрий Лисенко обаче увери, че падналият малайзийски самолет е летял извън зоната на действие на украинските установки за противовъздушна отбрана. Освен това по време на трагичния инцидент украински изтребители не са били вдигани във въздуха, подчерта Лисенко на пресконференция в Киев. По думите му извършената инвентаризация на украинските зенитно-ракетни комплекси показва, че всички ракети са налични.

 

Зенитни ракети "Бук", способни да свалят високо летящи цели, имат и двете страни в украинския въоръжен конфликт - и централната власт, и сепаратистите, пише руският в. "Комерсант". Западът е склонен да смята за виновници сепаратистите, заявил дипломатически източник на "Комерсант" от страна членка на НАТО и припомнил изявления на отцепниците от края на юни, че са превзели поделение на украинската ПВО, въоръжено с комплекси "Бук".

 

Руският президент Владимир Путин обяви, че отговорността за катастрофата е изцяло на украинските власти и че до трагедията нямало да се стигне, ако украинската армия не е започнала сухопътна операция в Донецка област. "Тази трагедия нямаше да се случи, ако на тази земя имаше мир или поне ако не беше подновена военната операция в Югоизточна Украйна. Без съмнение, правителството, на чиято територия се е случило нещо подобно, носи отговорността за тази страховита трагедия", допълни той в телевизионно обръщение.

 

Експерт: Свалянето е извън възможностите на обикновен бунтовник

 

Британският в. "Гардиън" се опитва да анализира кой би могъл да е конкретният виновник, "натиснал бутона" за свалянето на самолета. Вестникът цитира Джонатан Ейъл, шеф на "Роял сървисиз инститют", според когото тук не става въпрос просто някой да влезе в една подвижна камионетка и да натисне бутон.

Изстрелването на ракета изисква познания по използване на радар, засичане на целта и поредица от други действия, които са извън възможностите на един обикновен бунтовник, посочва той.

Ако самолетът е бил свален, това може да е работа само на държавна институция, посочва Ейъл - това може да е или Русия, или Украйна, или някаква групировка в Украйна, подкрепяна от Русия. Претегляйки опциите, той предполага, че вината вероятно е на Русия. ПВО системата "Бук" "определено има обсег, мобилна е и може да е била използвана в случая от руснаци или руски сепаратисти", добавя той.

При всички случаи става дума за "много сериозна ескалация. Единствената страна, която настойчиво се опитва да попречи на украинците да контролират въздушното пространство, е Русия. Тя очевидно проявява интерес да сваля самолети (в този конфликт) и да принуди Украйна да използва сухопътни войски", смята Ейъл, цитиран от "Гардиън".

 

Кой ще разследва?

 

В момента не е ясно и кой точно, под чий контрол осъществява първите спасителни, издирвателни и разследващи действия.

 

Премиерът на Украйна Арсений Яценюк заяви, че проруските сепаратисти, контролиращи зоната, където се разби самолетът, не допускат там разследващи от украинската Агенция за въздухоплаване, предаде Франс прес. "В този момент сепаратистите не допускат представителите на нашата авиационна агенция да отидат до мястото, за да разследват трагедията", каза Яценюк.

 

Украинската Държавна служба по извънредните ситуации съобщи в петък сутринта, че в спасително-издирвателните работи участват 95 души и 18 единици техника. Не е сигурно обаче, че самата служба ги е изпратила там, тъй като става дума за територия, която е извън контрола на официалните украински власти.

 

Украинското бюро за разследване на въздушни инциденти в гражданската авиация покани международните авиационни организации и ресорните ведомства на Малайзия и Холандия да участват в разследването. Украйна носи отговорност за разследването, но може да не го осъществява и да го прехвърли на друга държава или ресорна организация. Това произтича от анекс към конвенцията за международната гражданска авиация. Освен това пълномощници, участващи в разследването, могат да назначат държавите, където са регистрирани летателният апарат и превозвачът, също и тези, където е конструиран и произведен. В случая става дума за Малайзия и САЩ.

 

По-рано в петък мисията на ОССЕ в Украйна съобщи, че по време на видеоконференция с представители на "опълчението" на самопровъзгласената Донецка народна република проруските бунтовници се задължили да осигурят достъп на представители на украинските власти и наблюдатели от ОССЕ до мястото на катастрофата.

 

Проруските бунтовници в Украйна са готови да обявят тридневно спиране на огъня, за да улеснят спасителните операции и разследването на катастрофата с малайзийския самолет, съобщиха осведомителните агенции, цитирайки лидера им Александър Бородай.

Бородай, който се води премиер на самопровъзгласилата се Донецка народна република, каза, че бунтовниците водят разговори с властите в Киев, за да допуснат до района на катастрофата, който е под техен контрол, представители на международни организации.

 

Същевременно обаче ИТАР-ТАСС, цитирайки "министъра" на отбраната на ДНР Игор Стрелков, съобщи, че проруските бунтовници смятат, че за обективно разследване напричините за катастрофата не е необходимо примирие. "Бойните действия продължават по целия фронт. Мястото на падането на боинга се намира дълбоко в тила на опълчението на ДНР и никакви "хуманитарни примирия" или "коридори" за обективно разследване на причините за трагедията не са нужни", каза той.

"Комисията може свободно да пристигне там и да изследва мястото на падането. Никой няма да ѝ поставя пречки. Но и спирането на бойните действия срещу обкръжената групировка на противника е нецелесъобразно", смята Стрелков.

 

САЩ призоваха за прекратяване на сраженията, за да се проведе международно разследване на катастрофата, в което да се включат представители на ООН и ОССЕ.

 

Германският канцлер Ангела Меркел заяви, че в Украйна трябва да бъде обявено примирие, за да може да бъде извършено бързо разследване на катастрофата.

 

След като обвини Украйна за катастрофата по-късно и руският президент Владимир Путин се присъедини към призова за прекратяване на огъня и начало на преговори. "Преките преговори между враждуващите страни трябва да започнат възможно най-скоро. Всички страни в конфликта трябва бързо да спрат боевете и да започнат мирни преговори", заяви той и добави, че е в контакт с украинския си колега Петро Порошенко. Той изрази надежда, че Порошенко ще успее да предложи на хората в Украйна такъв план за развитие на ситуацията в страната, "който да доведе до установяването на окончателен, пълен и дългосрочен мир на тази земя".

Съветът за сигурност на ООН призова за пълно международно и независимо разследване на случилото се. В декларация, приета единодушно от всички страни в Съвета за сигурност, се отправя призив за осигуряване на достъп на разследващите до мястото, на което падна самолетът.

 

Самолетът е бил технически изправен

 

Малайзийският самолет, който се разби вчера в източната част на Украйна, не е имал технически проблеми към момента, в който е бил загубен контактът с него, обяви авиокомпанията собственик "Малейжа еърлайнс", цитирана от Франс прес.

Въздушният превозвач поясни, че машината е била проверена за последно на 11 юли и всичко е било наред. Самолетът, произведен през 1997 г., е летял 17 години, поясни Нюиб Гортер, вицепрезидент на европейския клон на Малейжа еърлайнс по време на пресконференция, дадена на международното летище в Амстердам.

Гортер посочи още, че контактът с машината е бил загубен вчера в 14,15 ч. по Гринуич.

Представителят на авиокомпанията каза, че сега тя се опитва да организира пътуване на семействата до мястото на катастрофата и проверява дали това е възможно. Гортер съобщи, че авиокомпанията ще плати в брой на роднините на загиналите по 5000 долара за пътник в машината. Тази сума ще покрие началните разходи на близките, които сега се намират в хотел в Амстердам и очакват новини за случилото се със самолета.

Украинското въздушно пространство е затворено

 

Европейската организация за безопасност на въздухоплаването Евроконтрол разпореди въздушното пространство над Украйна да бъде затворено за граждански полети, съобщи директорът на организацията Титгат Люк. Той отбеляза, че в момента на падането на малайзийския самолет в района на полета му над Югоизточна Украйна е имало още четири пътнически самолета.


Падналият вчера над Украйна самолет е летял с 300 метра над минималната безопасна височина, определена от институциите, отговарящи за сигурността на международното въздухоплаване, съобщиха експерти от ЕС. Те поясниха, че от 1 юли в района на катастрофата е било въведено ограничение за височината на изпълняваните полети. От 14 юли в сила е влязло ограничение за полети под ешелон 320 (близо 10 000 метра). Полет МН17 е летял в ешелон 330 - с 1000 фута (около 300 метра) над ограничителната минимална безопасна височина.

 

"Малейжа еърлайнс" уточни, че падналият самолет е представил план за полета, в който иска да лети на 35 000 фута /10 668 метра/ през украинското въздушно пространство. Но височината се определя от авиодиспечерите, ето защо при навлизането в украинското въздушно пространство те са инструктирали машината да се снижи с 500 метра, тоест до 33 000 фута /10 058 метра/.

До пълното затваряне на въздушното пространство в Източна Украйна от днес, дневно от там транзитно са прелитали около 150 самолета от началото на кризата. По техните думи авиокомпаниите сами избират маршрутите на изпълняваните от тях полети, съобразно въведените ограничения и на собствена отговорност.

 

Редица авиокомпании са променили маршрутите си през украинското въздушно пространство още преди месеци на фона на нарастващото напрежение между Киев и проруските бунтовници, информират Ройтерс и Франс прес. Става дума за двете основни южнокорейски компании Къриън еър (Korean Air) и Ейшиана (Asiana), австралийската Куонтас (Qantas), тайванската Чайна еърлайнс (China Airlines), Сингапур еърлайнс (Singapore Airlines), хонконгската Катей пасифик (Cathay Pacific).

 

Предишни случаи на свалени пътнически самолети

По повод разбиването на самолета на Малайзийските авиолинии над Източна Украйна, Асошиейтед прес и Ройтерс припомнят подобни случаи на пътнически самолети, свалени от
ракети.

През 1973 г. Боинг 727 на Либийските авиолинии е прехванат и обстрелван от израелските ВВС, разбира се при опит за принудително кацане. Самолетът се е бил отклонил и се озовал в израелското въздушно пространство поради навигационна грешка. Разбива се в Синайската пустиня, загиват 103 от 113-те души на борда.

През 1978 г. самолет на Корейските авиолинии, изпълняващ полет Париж за Сеул, се отклонява от планирания курс и навлиза във въздушното пространство на Съветския съюз. След като е обстрелван от самолет прехващач, самолетът е принуден да кацне през нощта върху замръзнало езеро. Двама от 97-те пътници загиват от вражески огън.

През 1983 г. самолет на Корейските авиолинии - Боинг 747, полет 007, е свален от една или повече съветски ракети въздух-въздух, след като е навлязъл случайно в съветското въздушно пространство. Убити са всичките 240 пътници и 29-членният екипаж.

През 1986 г. самолет Фокер Ф-27 на Суданските авиолинии е уцелен след излитане в Судан Южен от ракета, изстреляна от бунтовническата суданска Народна освободителна армия. Загиват всичките 65 души на борда.

 

През 1988 г. полет 655 на Иранските авиолинии е свален от ракета земя-въздух, изстреляна от американския военен кораб "Винсенс". Убити са всички на борда - 274 пътници и 16 души
екипаж. Американският флот казва, че самолетът - Ербъс А300 - е бил взет погрешка за изтребител на иранските ВВС.

През 1993 г. при подход за кацане самолет Туполев-154 на грузинската компания "Ер Джорджия" е ударен от ракета с топлинно насочване над отцепническата грузинска република Абхазия. Самолетът се разбива на пистата и се запалва. Загиват 108 от 132 души на борда. Полетът е бил чартърен, превозвал е грузински войници, които трябвало да участват в боеве около столицата на Абхазия Сухуми.

Споделяне
Още по темата
Още от Свят

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?