Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Самолетните билети поскъпнат заради парниковите квоти

От догодина и авиокомпаниите ще купуват права за замърсяване на въздуха или ще влагат в екотехнологии

0 коментара
Самолетните билети поскъпнат заради парниковите квоти

От началото на следващата година и авиокомпаниите от страните на Европейския съюз ще бъдат включени в схемата на ЕС за търговия с емисии парникови газове. Подобно на промишлените предприятия те ще трябва да ограничават изхвърлянето на въглероден двуокис в атмосферата количества или да купуват квоти за замърсяване на въздуха. Това ще доведе до различно поскъпване на самолетните билети, което например при трансатлантически полет ще е 12 евро.

На въздухоплавателните оператори за 2012 г. ще бъдат разпределени безплатно парникови квоти в размер до 85 процента от размера на отделяните от тях през 2010 г. количества газове. За останалите 15 процента те ще трябва да плащат, за да емитират съответните обеми или да ги намалят като инвестират в намаляване разхода на гориво или използването на алтернативно на керосина гориво и екотехнолотии. Това реши в понеделник Европейската комисия, която изчисли как ще се разпределят безплатните квоти между повече от 900 авиопревозвача в ЕС.

“При сегашните пазарни цени тези безплатни квоти са на стойност над 20 млрд. евро общо за десетилетието“, посочи европейският комисар за действията в областта на климата Кони Хедегор. Тези потенциални приходи може да се инвестират от авиокомпаниите в модернизация на флота си.

За периода 2013-2020 г. въздушните превозвачи ще получават по 82 процента от изхвърляните през миналата година въглеродни газове, 15 процента ще продължават за закупуват на специално организирани търгове, а останалите 3% ще се заделят от съответната държава в специален резерв за нови участници на пазара и за бързо разрастващи се авиокомпании.

Публикуването на стойностите на целевите показатели дава възможност на авиокомпаниите да изчислят полагащите им се безплатни квоти до 2020 г., допълват от Еврокомисията Предвидено е през 2012 г. всяка авиокомпания да получи по 0.6797 безплатни квоти за изминати 1000 тонкилометра. От 2013 до 2020 г. квотата ще намалява на 0.6422 квоти на 1000 тонкилометра.

До три месеца всяка страна-член на ЕК ще е длъжна да разпредели безплатните квоти между отделните оператори на въздухоплавателни средства като умножи целевия показател по стойността на изминатите тонкилометри за съответния оператор през 2010 г.

В България има 12 оператора на въздухоплавателни средства, между които трябва да се разпределят определените за страната квоти.

Според изчисленията на ЕК включването на въздухоплаването в схемата на ЕС за търговия с емисии ще окаже ограничено въздействие върху цените на билетите. При сегашната цена на емисиите на въглероден диоксид действителните разходи на една авиокомпания за извършването на трансатлантически полет на един пътник биха нараснали с под 2 евро. Ако обаче превозвачът реши да ги отрази в цената на самолетния билет, то той ще поскъпне с 12 евро.

В ЕС емисиите от въздухоплаването бързо нарастват, като почти се удвоиха от 1990 г. насам. При полет от Брюксел до Ню Йорк и обратно един самолет генерира от порядъка на 800 кг CO2 за пътник и на въздухоплаването се падат около 10 % от емисиите на парникови газове, обхванати от европейската схема за търговия с парникови емисии. Затова и ЕК реши през 2008 г. и авиокомпаниите да бъдат включени в схемата, към която трябва да се присъединят и собствениците на кораби, които също замърсяват съществено въздуха.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.