Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Санкции при невярно заявление за по-малко потребление на парно

18 коментара

Да се въведат санкции за потребителите, които умишлено подават заявление, че ще отсъстват от къщи, за да не им се начисляват сметки за парно, искат от Асоциацията на топлинните счетоводители. Това заяви пред журналисти Марияна Савова, специалист в "Бруната". По думите ѝ в момента честа практика е в началото на отоплителния сезон хората да внасят заявление, че дълготрайно няма да ползват  радиаторите си, като всъщност целта им е да не им идват сметки през зимата, а да остане плащането на изравнителната фактура. Всъщност обаче те се топлят и по този начин товарят сметките на съседите си, защото техният дял се начислява на коректните абонати, обясни Савова. Според нея санкцията за невярно заявление трябва да се запише в бъдещия закон за етажната собственост, който обаче отлежава трета година в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Топлинните счетоводители обясняват драмите със сметките за парно именно с този вид тарикатство, кражбите на топлинна енергия и заложените ниски проценти за отдаване на градуси през сградната инсталация. С новата наредба за топлоснабдяването част от напрежението ще се изчисти, но ще останат и някои проблеми, посочи Тодор Кузманов, председател на асоциацията и представител на "Техем". Като основен плюс на документа той посочи това, че отпада  фиксирането на процент - между 15 и 30 на сто, за отдаване на топлина в сградата. Вече след всеки сезон на всяка сграда ще се изчислява колко реално е отишло в тръбите, след като от общия топломер на входа първо се извадят показанията на водомерите на топла вода, а после и на уредите за дялово разпределение върху всеки радиатор в апартаментите. Така при изравнителните сметки хората без радиатори ще трябва да доплатят минимални суми, а на ползващите парно - ще им се приспаднат.

Именно плащането на топлината, отделена в сградата, а не през радиаторите, е ябълката на раздора между онези, които са се отказали от парно, и ползващите го. Според Кузманов проблемът е, че колкото повече хора са си затворили вентилите или са си откачили отоплителните тела, толкова по-много топлина отива в тръбите на входа, особено пък ако са свалени радиаторите на стълбището, каквато е масовата практика у нас. Технически било доказано, че ако всички отоплителни тела са си на мястото и се ползва равномерно парното, тогава няма да ги има резките разлики между отполяеми и студени апартаменти, които вдигат шоково градусите в измервателните уреди и товарят сметките.

Некоректни съседи изкривявали сметките

Минус на новата наредба обаче е фиксираната граница за отделяне на топлина от радиатора, посочи Савова. Досега разликите между показанията на водомери, уредите по радиаторите, общия топломер  и определения от входа процент сградна инсталация се начисляваше на хората, ползващи парно. Така на места се получаваха данни, според които жилището е сауна, което и наложи ограничението на максималната мощност на тялото. Според топлинните счетоводители обаче новата схема, която вече вкарва разликата в сумите за сградната инсталация, плащаната от всички във входа, може да изкриви сметките на  онези, които са си спрели радиаторите. Особено пък ако във входа се краде топлоенергия, или пък недобросъвестни потребители се надуват парното на отворен прозорец. Тогава радиаторът отделя прекомерно топлина над техническите си показатели, която въпреки че е отчетена от уреда, няма да се начисли на потребителя, ана комшиите му, посочи Кузманов.

Според топлинните счетоводители сметките са парно се изкривяват и когато хората не си спазват датите за отчитане на топломерите и наказателно им се начислява техническата пълна мощност на радиаторите им. Затова от асоциацията призовават хората да осигуряват достъп до жилищата си в определените два дни. Практиката им досега сочи, че след изтичането на фиксираните срокове, се засечени между 20 и 50 на сто от показанията на измервателните уреди. След което започва издирването на собствениците, за да може да се изчисли потребената енергия.

Досега това е можело да се проточи изключително дълго, като е съществувала възможност по всяко време потребител в неотчетени уреди да поиска засичане, което отново обърква сметките на съседите му. Причината е, че след като преди му е била начислена пълна мощност, фактурите на другите са станали по-ниски, а после се налага тяхното повишаване, за да се коригират сметките.

Рекламации на фактури само 30 дни

Вече се слага край на тази практика.  Клиентите на топлофикациите ще имат на разположение месец за жалби по изравнителните си сметки. Срокът ще започва да тече от датата на получаването им. След края на 30-те дни за рекламации ще се прави нова проверка на данните във входа и при грешки ще се коригират.  В този срок, както и три месеца след това неотчетените ще могат да поискат засичане. Изтече ли обаче и този срок, вече няма да се прави отчитане и сметките остават такива каквито са. Ако някой има претенции, ще трябва да си плаща за ново отчитане, каза Тодор Кузманов. Грубо казано, ако отчитането на всеки апартамент струва 2 лв., той трябва да плати по 2 лв. за всяко жилище, допълни той. Ако обаче се установи, че има грешка, която е по вина на фирмата за дялово разпределение, тази сума няма да е дължима и корекция ще има, уточни представителят на "Техем". Грешките на топлинните счетоводители обаче били само между 2 и 5 процента, проблемите са от кражби, заявления за неползване и неосигурен достъп за отчитане на уредите, твърдят от фирмите. Има апартаменти, в които не сме допускани умишлено или собствениците им липсват на датите на отчитане още от сключването на договорите.

Те припомниха, че от новия отоплителен сезон ще се промени и начинът за плащане на таксите за отчитане. Досега това ставаше на ръка на инкасаторите на топлинните счетоводители при засичането на уредите. Тъй като вече фирмите стават подизпълнители на топлофикация, тези такси ще се плащат на нея. Двете страни обаче още не са договорили колко ще им плаща топлофикацията за отчитането на уредите и съответно колко ще струва това на гражданите. Възможно е известно поскъпване на таксата, освен ако топлофикацията реши да не покрива своите разходи по събирането на тези тарифи, каза Кузманов. По думите му не е редно топлофикация и топлинни счетоводители да се разбират за таксата, която ще се плаща от клиента. По-често това да се договаря директно между фирмите за дялово разпределение и потребителите.

Минимална такса за отчитане и ценоразпис за екстри

Още няма споразумение и дали тази такса ще се плаща накуп при изравнителната сметка като отделен ред от фактурата или, за да е по-ниска при плащане на части, ще бъде вкарана в месечната сметка пак като отделен ред. Тази такса обаче ще покрива минималните услуги по засичане на топломерите веднъж годишно и на водомерите - преди и след отоплителния сезон. Който иска всеки месец засичане, трябва да подаде заявление в топлофикацията и съответно ще плаща повече. Ще има и ценоразпис за ремонт, обезвъздушаване на радиаторите, техническа експертиза на сградата и препоръки за подобряване на инсталацията, така че да не се хаби енергията, отбеляза Кузманов.

Точният регламент обаче ще стане ясен, след като бъде одобрен от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Проектът на тези условия трябва да е готов до 15 май, след което ще бъде обсъден с обществеността и ще важи за цялата страна, а не по региони, отбеляза Силвия Статева от "Директ".

Сегашните изравнителни сметки ще се забавят заради новата наредба, която трябваше да бъде готова в края на 2006 г., но стана факт преди около две седмици. Освен това според топлинните счетоводители във формулата за смятане на разпределението на топлината има грешка, което тепърва ще се изяснява дали е така. Ако обаче се налага корекция, това ще отнеме още време, отбеляза Кузманов. Според него обаче фирмите правят всичко възможност, за да може през септември в касите на топлофикациите да бъдат внесени коригираните фактури за доплащане или възстановяване на суми.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Селянин
    #19

    Преминете на климатици и проточни бойлери. По евтино и по просто е.

  2. Бруната
    #18

    Защо нямате офиси в районите, където са клиентите ви? Смешно е твърдението, че имате европейски сертификат за качество, след като те не могат да контактуват с вас, а трябва да изгубят деня си за път до Бояна, която е очевидно е "най-подходящото място за офис близо до потребителя". Защо имате въоръжена охрана и от кого се страхувате?Имало кражби и загуби ще кажете, но колко проверки и какво направихте за да няма кражби и намаляване на загубите?Как е възможно да няма пломби или стикери на радиаторите,

  3. Пешо
    #17

    Българинът, примирил се с участта си на безправно животно престава да бъде човек и умира, погубен от собственото си волско търпение и пасивна олигофрения. Улични престрелки, скитащи кучета, просяци, прах и мръсотия, нефункциониращо здравеопазване, болести, епидемии, корумпирани и неработещи държавни служби, скъпи, но некачествени стоки, скъпи и некачествени услуги, хаос, всеобхватна корупция и всепозволеност, липса на всякакви правила, изнудване, кражби и измами на гражданите от страна на всевъзможни

  4. поп Грую
    #16

    ама парите ни ги вземат топлинните фирми. Тези за идиоти ли ни вземат.Да се върнат и да положат изпит по топлотехника,ако някои от тях въобще разбират от това. Как се повишава топлоотделянето от тръбите във входовете ,ако повечето хора са си изключили парното. Потреблението на топлата вода за единица време по тръбите е по-малко и освен това,тази вода не се нагрява до безкрайност в абонатната станция ,най-малкото защото на паропровода има бленда.Освен това и по други физични закони,за които топлинните разбойници трябва да се върнат на ученическата скамейка.

  5. гражданите
    #15

    Ако има контрол ще има по-малко възможности за надписване на сметките на гражданите от страна на "Топлофикация - София" АД и от фирмите за топлинно счетоводство.Затова и схемите за измами на гражданите продължават да работят с пълна сила, несмущавани от общественото недоволство и настроения

  6. D. Penchev
    #14

    Много е прав поп Груйо,ако бяхме правова държава, прокуратурата отдавна трябваше да се самосезира за престъпнато поведение на топлофикацията, да разпореди компетентна проверка и да защити гражданите от произвола на един монополист.В Eвропейския съюз, защитаta на потребителите е поверена на комисаря Миглена Кунева, дано и тя нещо помигне и да се избави българския потребител от шмекери и изманници настанили се в тополфикацияta и топлинниte счетоводства.

  7. Частник
    #13

    Не може да има закон за етажната собственост защото е явна дискриминация спрямо собствениците на къщи - неетажна собственост. Не може собствеността да е частна и по-малко частна. Или е неприкосновенна или не е. Средно положение няма. Няма да правим ООД или АД в къщите си.

  8. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVE
    #12

    САРКОЗИ ФАШИСТ! - ЧОЛИ-SIS БОЛИ-SIS ДРАГИ ПРИЯТЕЛЮ, ТОВА ДЕТО ТИ ГО НАПИСАХ ПРЕДИ НЯКОЛКО ЧАСА СЕ СЛУЧВА ЕТО ЧЕТИ МУ ТИ НА ШВЕСКОЙСКИ ЕЗИКОЙСКИ - TÅRGAS Polisen använde tårgas mot besvikna ungdomar som rasade mot Sarkozys seger. --- http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1062291,00.html --- TÅRGAS Polisen använde tårgas mot besvikna ungdomar som rasade mot Sarkozys seger. Foto: CNN Oroligheter i flera storstäder efter Sarkozys seger Det tog bara ett par timmar innan protesterna mot Sarkozy

  9. charley
    #11

    Преливане на вода от "десет кладенеаца", за да се докаже, че по презумпция вината е в потребителите (само те крадат, онези от топлоФИКСация - са вода ненапита). Ами тогава да се откажем от съмнителните им услуги! Още повече, че продължават да валят все по-заробващи предложения и ще дойде време - като по проекта на панелна сграда е предвидено централно парно, то ще трябва да го плащаме на пълна мощ и отопляем обем, независимо дали сме му срязали тръбите. Всъщност за какво бяха "топлинните счетоводители"

  10. az
    #10

    а целта е да се ограбва потребителя. За да си оправдаят измислените сметки ни убеждават, че съседите крадат или не се топлят достатъчно, че сградата отделяла топлина и ти приемат наредба по силата на която ще ти вземат повече пари със задна дата. Ами вместо да си губят времето с тези глупости да кажат каво точно се фактурира. Аз като вляза в магазин ми дават бележка на която ясно е посочено какво купувам и на каква цена, а не ми обясняват някакви глупости

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.