Първият нов транспортно-десантен самолет "Спартан” С 27J, производство на италианската компания „Алениа аеронаутика” беше предаден във вторник официално на българските военно-въздушни сили (ВВС). На церемонията на летище София, която беше отложена със седмица заради митнически проблеми с оформянето на доставката, присъства министърът на отбраната Веселин Близнаков, официални лица от фирмата доставчик, посланикът на Италия в България Джан Батиста Кампаньола, представители на ВВС и на прекия получател – 16-та авиобаза във Враждебна. .
Според министър Близнаков нашите ВВС получават изключително модерен и надежден самолет от средния клас транспортни самолети, отговарящ на всички съвременни изисквания. Той благодари на доставчика за коректното изпълнение на договора.
Министърът обясни, че около девет месеца ще са необходими за усвояването на самолета и след този срок той ще може да се използва в наши задгранични мисии. Той припомни, че машината се предава без три елемента, които ще бъдат доставени по-късно, но и без тях тя може да бъде използвана. Цифровата карта не е платена от българската страна по взаимна уговорка до доставянето ѝ през май следващата година. Трябва да се доставят палети за товари и очила за нощно виждане, които няма да бъдат заплатени, защото били бонус от фирмата производител.
Вицепрезидентът на концерна "Финмеканика", част от който е „Алениа аеронаутика” Паоло Поцесаре беше запитан какъв е бил проблемът с американското оборудване на борда, който отложи със седмица приемането на първия самолет.
Проблемът с митниците беше по чисто бюрократична причина, въпрос на документация. Този малък проблем беше решен много ефективно от българските власти в рамките на половин ден, обясни Поцесаре. На въпрос дали никакви мита не са заплащани по този повод, Поцесаре каза, че ако е имало плащане, то е било в рамките на предвиденото в договора.
Преди седмица обаче от „Алениа” бяха неприятно изненадани от искането на нашите митнически власти, като обясниха, че в страните от ЕС, където са доставяни такива самолети, не е имало проблем с обмитяването на американското бордово оборудване.
Паоло Поцесаре съобщи още, че подготовката на българските пилоти върви добре и те вече могат да летят със самолета. Италиански пилот обаче ще бъде предоставен на разположение за една година в България, за да помага, ако се наложи. Българските пилоти са изключително добри, подчерта Поцесаре.
Доставената машина е първата от петте С-27J, които трябва да бъдат доставени на българските ВВС до 2011 година.
Договорът за самолетите е съпътстван от десетгодишна офсетна програма за 222 млн. евро, включваща директен и индиректен офсет. Изпълнението на директния офсет започва още тази година и включва построяването на хангар, обучение на пилоти и технически персонал, доставка на резервни части и логистика.
За индиректния офсет в договора има клауза, според която конкретните му измерения се договарят с Министерството на икономиката и енергетиката. Става дума за износ на българска продукция в различни области и инвестиции в България, посочи Близнаков. По думите му експортът ще е на безмоторни летателни средства, софтуерни продукти, промишлена продукция.
Италианският посланик Джан Батиста Кампаньола наблегна на чуждия интерес, включително и от САЩ към избрания от българските ВВС самолет, както и към факта, че той може да се използва и в ситуации на кризи.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
E,hubavo s dostavkata.Ama e "na gol tumbak chifte pistovi".Zasto se hvarliat tolkova pari za peoborudvane na armiata,a nivoto na zaplatite na voennite vav VVS e ujasno nisko?Nikoi ot voennite niama da zabravi koledata na 2006 i obidata ot lipsata na zarabotenata 13-ta dobavka (koiato e okolo 100 lv. za srednia sastav na armiata)Ama-bravos-s novi samoleti sme
Imame si veche moderen samolet, shte mojemda si prevozvame dobrovolcite do Irak iAfganistan. Samo tri chasti oshte ne sapolucheni - maj krilata, dvigateljat ioshte tam neshto neznachitelno, no nieshte go polzvame uspeshno mejduvremenno,puk i komisionnite ne sa loshi. Kolkotodo uchiteli, lekari, med.sestri, ta dajei pensionerite, shte izchakat oshteza uvelichenie... - te sa turpelivi !
Vezari, samo tehnicheski negramoten chovek moze da napishe podobna tupotia - vsiaka machina ima osnovno oborudvane bez koeto ne moze da leti, vurvi ili da plava... GPS-a na kolata nuzen li e za da vurvi kolata - ami ne... sushtoto e i s tva oborudvane. ama nali da se namirame na prikazki...
Абе, то и някакви митнически неуредици имало по доставката на леталото. Зер нашият чиновник, га се събуди от дрямка, юрва се и не знае що да прави. Имало и церемония по порещането, ама била отложена, чак на Джоре Сирищнио му се наложило да дава обяснения на поканените... Всичката Мара втасала, че си и Спартан купила !?
Прав сте за комисионните.Както е речено -"Каквото и да ми говориш, приятелю,става дума за пари".А в случая явно става дума за мнооого пари и за мнооого големи комисионни. Каквито, междупрочем (вероятно), ще бъдат и за новите бригантини. Вестниците писаха,че и това ще внасят от МО.