След седмица размисъл:

Съветниците се лишиха от безплатно паркиране в София, но протестите продължават

Според опозицията 6000 от властта запазват привилегията, ГЕРБ отрича

Снимка: БГНЕС

Общинските съветници в София повече няма да паркират безплатно с личните си автомобили в центъра. Поправителният изпит беше взет единодушно от Столичния общински съвет (СОС) с извънредна точка на извънредно заседание, след като миналия четвъртък то не мина на редовната сесия.

БСП не участва в “лицемерното гласуване”, по думите на Прошко Прошков от партията на Меглена Кунева. Единственият осмелил се да гласува против беше Екатерина Йорданова от ГЕРБ, докато преди седмица това сториха още петима нейни съпартийци. Йорданова обясни решението си, че ГЕРБ е демократична партия и не очаква да последва линч срещу нея, защото живеем в “едни други времена”.

Въпреки взетото решение, протестите срещу платеното паркиране за живеещите в центъра на София ще продължат. Преди началото на заседанието на СОС агитка от около двадесетина привърженици на ВМРО и “Атака”, които репетират за парламентарните избори догодина, издигнаха плакати - “Прати есемес = изпрати Тошев на Карибите” (Радослав Тошев е председател на транспортната комисия в СОС), “„Дупка + дупка = Синя зона”. Към тях се присъединиха и няколко души от фейсбук групата “Не на данък паркинг!”. Всички скандираха “оставка”.

За 18.30 часа е насрочено шествие от площад “Славейков” по ул.”Г..Раковски” до сградата на ул. “Московска”33. Намерението на протестиращите е да направят палатков лагер в градинката пред общината. Той ще остане, докато не бъдат удовлетворени исканията им.

Подмяна на дневния ред

На практика управляващото мнозинство в СОС успя да подмени дневния ред на протеста. Отмяната на плащането на винетката за живеещите в центъра беше заменено с отмяна на привилегия, гласувана от съветници и ползвана години наред и от настоящите.

Така важните въпроси – къде и за какво отиват събраните пари от пращаните есемеси за платено паркиране в синята и зелената зона, както и цената, плащана от живеещите в центъра, останаха без отговор.

“Това е блестящо реализиран кризисен пиар – вкарва се една непопулярна наредба, а после въпросът се измества. Принизяването, прехвърлянето на отговорността – това е офидосване на местния орган на самоуправление”, каза Росен Малинов от БСП. По думите му битката се води не по дневния ред на обществото, а на “полето на популизма”, където БСП била слаба, но няма да се остави. “Който сее ветрове, ще пожъне бури", добави Малинов.

“Заплахата за буря от популизъм ли е”, попита зам.-председателя на СОС Николай Стойнев от ГЕРБ. "Никого не съм заплашвал, трябва да поработите с терминологията", отговори му Малинов.

Според председателя на групата на ГЕРБ Малина Едрева общинските съветници трябва да понесат същите неудобства, които изпитват и гражданите.

Като демагогия и лицемерно гласуване оприличи дебата Прошко Прошков, влязъл с листата на ДСБ, но вече от партията на Меглена Кунева.

Гражданският контрол отхвърлен

ДСБ, СДС и хората на Кунева поставиха въпроса и за останалите безплатни карти на изборни длъжности и излязоха с конкретни предложения, които обаче бяха отхвърлени от мнозинството.

Според Петър Москов от ДСБ около 6000 държавни, общински и партийни автомобили ще продължат да паркират безплатно въпреки взетото решение за личните коли на 61 общински съветници. "Целият държавен естаблишмънт (от англ. establishment - елит, доминираща група в обществото) паркира без пари. Това по същество е каймакът на ГЕРБ", каза Москов.

Атанас Атанасов от ДСБ призова столичният кмет и председателят на СОС да се откажат от привилегията от безплатното паркиране. Той поиска информация за всички служебни автомобили на Столична община, които имат безплатни стикери за паркиране в центъра, и настоя кметът Фандъкова да предложи механизъм за ползването им включително и от общинските съветници.

Според Прошко Прошков в момента заместниците на Фандъкова и шефовете на дирекции използват служебните безплатни стикери за личните си автомобили. По тази причина той поиска служебният стикер за паркиране да бъде вързан към автомобила. Това да стане с отбелязване на марката, модела и регистрационния номер на колата. Списъкът на служебните винетки пък да бъде публикуван на интернет страницата на Центъра за градска мобилност. Така всеки гражданин ще може да направи справка в интернет кой е паркирал безплатно. По този начин ще се гарантира пълна прозрачност, нещо за което настоява и ГЕРБ, мотивира се Прошков.

Всички тези предложения обаче бяха отхвърлени с мотива “ако някой иска да предложи нещо конкретно за паркирането, нека внесе доклад”, каза председателят на транспортна комисия Радослав Тошев. Той обясни, че днес се гласува премахването на безплатните карти на общинските съветници в зоните и нищо друго.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?