Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Савин Ковачев: "Тракия" ще се строи с пари от оперативния резерв

12 коментара

Най-логично е дострояването на "Тракия" да стане със средства от оперативния резерв, съобщи във вторник зам.-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев, с което опроверга думите на премиера Сергей Станишев, че пътят ще се довърши с пари от частично изплатения иракски дълг. От десетина дни Ковачев оглавява Изпълнителна агенция по програма ФАР към МРРБ. Неговият предшественик, зам.-министър Димчо Михалевски, подаде оставка от този пост след скандала със спрените пари по ФАР.

В бюджета за тази година бяха заложени близо 490 млн. лв. резерв за непредвидени и извънредни разходи. От тях до 109 млн. лева могат да се използват за структурните реформи, а останалите за възникнали нужди при бедствия (80 млн. лв.) и за гарантиране на финансовата стабилност (300 млн. лв.).    

По време на посещението си в Стара Загора Ковачев съобщи, че на редовното правителствено заседание в четвъртък финансовият министър Пламен Орешарски и министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов ще внесат финансова обосновка за начина, по който да бъде завършена магистралата.

"Ще кажат дали могат и ще бъдат отпуснати средства за строеж, дали това е изгодно, законно и отговаря на изискванията на ЕС за държавно кредитиране. След това МС най-вероятно ще възложи на МРРБ да подготви тръжните процедури за възлагане на обществени поръчки. Търгът ще бъде международен, а остатъкът от "Тракия" – от Стара Загора от Карнобат, ще бъде разделен на три лота. Най-логично е парите да дойдат от оперативния резерв", каза Ковачев пред БНР.

"Средствата, които ще се използват за дострояването на "Тракия" няма да натоварят бюджета. Предположенията, че oстаналите лотове ще се строят с пари от иракския дълг, е малко вероятно да се реализират", допълни той.

На същото правителствено заседание се очаква да бъде решено под чие разпореждане минава Фонд "Републиканска пътна инфраструктура", който сега се управлява от министерствата на финансите, регионалното развитие и транспорта. Очаква се пътният фонд, който всъщност ще организира търговете за дострояване на "Тракия", да стане агенция към МС под прекия надзор на премиера Сергей Станишев.

Около 70 дни са необходими за процедура по обществената поръчка за избор на изпълнител за магистралата. Ако няма обжалвания, строителството може да започне след изтичането на този срок. В проваления договор за концесията на магистрала "Тракия" беше заложена цена за ново строителство в размер на 2.7 млн. евро на километър. Четири години по-късно тази цена е почти недостижима, особено ако се спазват критерии за качество и използвани технологии. Сега се споменават суми от порядъка на 1 млрд. лева само за дострояването на Стара Загора – Карнобат (112 км), което прави 4.6 млн. евро на километър (за същата цена консорциум от български фирми, оглавяван от "Главболгарстрой", строи магистрала "Люлин").

Във вторник Ковачев и кметът на Стара Загора проф. Светлин Танчев стартираха рехабилитацията на пътя между Елховоу Кирилово и Богомилово. Общата стойност на реконструкцията на седемкилометровия път е 1 163 854 лв.

"Като ръководител на Агенция ФАР, аз съм предприел много действия, за да има прозрачност и законосъобразност на дейността ни. Трябва да ви кажа, агенцията движи около 560 проекта като днешния, нередности са заподозрени в 4. Сами може да разберете за какъв процент нередности става въпрос в агенцията. Наистина, бяха замразени някои от грантовите схеми до приключване на разследването на тези нередности. Нещата са повече по целесъобразност, отколкото по законосъобразност. Ако нашите европейски партньори решат, че има нередности, разбира се, ние ще ги отстраним", декларира Ковачев.

"Нормално е от ЕК да са подозрителни след като има сигнали, образувани прокурорски преписки и съмнения за конфликт на интереси, но такова нещо е имало в почти всички европейски държави." отговори Ковачев след запитване има ли опасност от блокиране на и на структурните фондове, след скандала във фонд "Републиканска пътна инфраструктура".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ХАРИ
    #13

    Най-логично е дострояването на "Тракия" да стане със средствата които отклоняват министрите на коалицията на блатото. само тези пари са достатъчни да се построят магистралите в страната. Само че няма да има пари за сараите на Доган , за разните хотели на министри , шадраванчетата за облекчаване на Р.П. и др.

  2. будала
    #12

    Искаме магистралата да се строи и с европейски пари. Само тогава ще сме сигурни , че ще има контрол. ЕВРОПЕЙЦИТЕ ЗНАЯТ КАК ДА ПАЗЯТ ПАРИТЕ СИ. А ние будалите - български данъкоплатци само си блеем.

  3. neverva6t
    #11

    za kakvi 4.6mil.E na kilometar govorqt tezi kradsi.vchera v ispania otkriha uchastak (10km.)ot magistrala sroena po nai-novi tehnologii(asvalt s nisak 6um,most ot fibra i prochie)za 20mil.E,vie smetaite kolko kradat v bulgaria,a i zaplatata na edin rabotnik na magistrala e minimum 1700E.

  4. Сирищник
    #10

    4.6млн Евро за 1км!?Елате от ЕК да ги видите тази извратена шайка, която ни пробутаха ченгетата на Гоце!Мамка ви да е.а, и на тези тъпани, които гласуваха за вас!

  5. sam
    #9

    si deliat parite veche na dve.Realnata zena za stroej pri raven uchastak, bez mostove i tuneli e okolo 1 milion/km.Dosta ste pohapnat drugarite ot DS s tozi stroej.

  6. Магистралко
    #8

    Цената не включва отчуждаване на терени - вече е направено, включва : изкопаване/подравняване и извозване на земни маси, строителство на мостове, надлези, тунели и др.-най-скъпото, доставка на инертни материали, разстилане, валиране, монтаж на отводнителни канавки/колектори и мантинели, доставка настилане и валиране на асфалт, пътна маркировка и знаци, такси - стр. разрешение и др. Това е най-много 100 евро / 200 лв. на кв.м път, ( колкото минимум е грубия строеж на нормална сграда ), при средна

  7. наблю
    #7

    не,най-логично е г-н Ковачев да бъде озаптен най-сетне.преди да усвои логически и оперативният резерв.

  8. Milen
    #6

    да реализират "лапачката". Не че тиквеника е по-малко лаком, но за начало ще спазва приличие.

  9. Читателка
    #4

    Защо няма разследване за виновните, за загубите които търпи страната, бизнеса? Къде е това продажно и тъпо, държавно обвинение, което трябва да защитава интересите на държавата, а не на Гоце,Кобурготски,Гагаузов, Церовски и сие?!

  10. neli
    #3

    браво на такива специалисти, които пишат тук и без политика, с прости сметки ти показват какво ще се случи. И при двойна печалба от строителството на този обект, кой вярва наистина, че ще има някакъв законен търг?! Те вече изчислили печалбата си, а ние някакви си граждани тук искаме да им я вземе. Няма да стане просто. Тия са смешни - вчера гледам Паскалев се обяснява за магистралата, ами то излиза, че в крайна сметка тя не е "жълта", а баш си "червена" магистрала....хахахаха

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.