Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съжителството с българската свобода

7 коментара
Шествие против промените в учебниците по История и цивилизация се провежда в София на 5 февруари. Сред протестиращите има участници от Карлово, Калофер и Сопот, които казват, че протестът е за запазване на българския дух и история. Сн. БНР

Вече за всекиго е ясно, че политиката не само прави история, но че също толкова вярно е и обратното – съжителството с историята (и вътре в нея) ни гмурва в бездните на актуалната политика.

Pro domo sua, както е писал някога Цицерон. Сиреч, лично за себе си.

Последното доказателство: как страстите по българското Възраждане силно поразклатиха и без малко щяха да преобърнат колата на правителството на "историческия компромис”. Нещата напряха дотам, че покрай колебливата парламентарна аритметика на днешните подвижно-пясъчни мнозинства при евентуално бламиране на Меглена Кунева комай можехме да се озовем на предсрочни избори още през месец май.

Ала това е част от политическата игра: който има време и нерви, нека изчислява колко депутати и от кои парламентарни групи с неучастието си снижиха бариерата за избора на нов министър (ДПС, “Атака”, хората на Лютви Местан), каква е стойността на гласувалите с "въздържал се” от АБВ и що за гласувания имаше в ПФ. Всичко това е част от политическата игра, която отива в небитието, и то не е чак толкова важно.

Далеч по-сериозно е онова, което се случи преди избора на нов министър на образованието и науката. Ако има новина, тя е, че за първи път самият исторически разказ, тъй както е скрепен в учебниците, можеше да свали едно българско правителство.

Което е новост отвсякъде. Вярно е, че Министерството на народното просвещение на няколко пъти е било сериозен препъни камък в политическата ни история, но забележете – с липсата на кандидати. Така например първото правителство на следосвобожденска България, оглавявано от Тодор Бурмов (5 юли–24 ноември 1879 г.) няколко седмици не може да се сформира тъкмо поради липсата на кандидат за просветното ведомство.

Накрая Тодор Бурмов, виден възрожденец, решава да поеме и тази диня под мишница, но среща съпротивата на собствената си съпруга, която категорично настоява той да вземе вътрешните работи, та барем да има двойна заплата. Бурмов се колебае, увърта, а накрая поема и премиерството, и вътрешните работи, че и на ръчно управление делата на просвещението.

Ама, ще кажете, така е било в началото. По-нататък – кандидати бол.

Истината е, че превратът на 19 май 1934 г. се случва, когато в резултат на котерийни борби в правителството на Никола Мушанов няма министри на просвещението и правосъдието. Никой, видите ли, не искал за неговата партия да останат постните дробчета (образованието и правосъдието, където службите са по-малко апетитни).

Толкоз по историята на министерството на образованието ни в историята.

Важното в случая, пак повтарям, е друго. То опира не само до ниската оценка, която българите дават на действащите учебните програми (3.50 според проучване на "Алфа рисърч”), до качеството на учебниците и тяхното съдържание (което повдига въпроси), или до личността на самия министър – проф. Тодор Танев или Меглена Кунева.

Най-стъписващи от случилото се са болката, гневът, дори отчаянието, с което хора в България – от подбалканските градчета (Калофер, Сопот, Карлово), че и от Родопите – реагираха на разни медийни съобщения (проверени или не) за промените в програмите по история и литература.

В случая явно има отворена рана, ето защо е редно да видим нещата и през очите на тези хора.

За повечето от тях, които живеят по важни "места на паметта”, някой "иска да подмени историята”. Да я заличи, да я зачеркне и пренапише. Да омаловажи героите. Кой точно и по какви причини е въпрос на изясняване (по умисъл ли или по недомислие). Тези хора са пазители на историческия разказ, негова "жива памет”, затуй ги боли. Още повече сред всеобща инфлация на идеалите ни.

Затова аргументите, че никой няма да извади епохата на Възраждането от учебниците (че как без нея?), нито пък Априлското въстание (чиято 140-та годишнина всички ние ще отбележим), просто не работят. Те не вярват на историците, на разясненията за "робство” и "владичество”. Въпросите им от телевизионните репортажи валят едни след други. И те са следните:

– Защо учат децата гръцки митове и легенди, а не възрожденски песни?

– Как ще отпадат стихотворения на Ботев? (при Вазов, поради обема на творчеството му, явно се допуска подобна възможност).

– И най-вече – "робството”, "робството”, "тъмното петвековно иго”. Кой е тоз безродник, дето иска да "съжителства с турците”, а не ще да назове в учебниците нещата с истинските им имена, както подобава на истинските българи?

Представяте ли си например днес един истински българин да напише следното:

"Допреди руските войни българският народ е живял под турското владичество сравнително много по-добре, отколкото когато се захванали да се грижат за неговите съдбини различни християнски държави. Това се доказва още по-добре, като се вземе пред вид, че на българите се е дозволявало да носят оръжие открито, наедно с турците, че във време на кърджалийските времена тия са били свободни да се бранят от нападателите с оръжие в ръка, убивали са ги, събирали са чети, мнозина са били предводители на тия чети, съставени от турци и българи, нещо, което се е считало за престъпление у последните в по-новите времена.”

"Турско владичество” ли? Че и някой има наглостта да твърди как "българският народ бил живял по-добре” преди "руските войни”? Лично аз, признавам, не си представям някой да изрече днес тези думи, без кметът на Сопот Деян Дойнов (избор на БСП) да не извади пред камерите руската си сабя, та да го сече на място, а патриоти като Валери Симеонов или Красимир Каракачанов да не се завтекат да събират камъни, та да пребият гнусния "отродител” на българския народ.

Написал го е обаче не някой кабинетен учен или безроден космополит, а Захарий Стоянов. И не другаде, а в "Записки по българските въстания (част 1, глава 5, I), посветена на факторите, довели до Априлското въстание.

Книга, която патетично е прието да се славослови, ала малцина наистина отгръщат.

Мисля си, че ако родителите, които толкова настояват децата им да я изучават в училище, си бяха дали труда да я почетат вечер, па да я обсъдят с домочадието си, немалко от днешните ни исторически болки и тревоги може би щяха да се поразсеят.

Някой да е забранил или иззел от библиотеките "Записките” на Захарий Стоянов? Има я и в интернет. Ама, пусто, нали някой иска да ни пренапише историята и да изземе от нея всичко.
И най-вече "онова велико общонародно въодушевление, което предшества Априлското въстание, а за нас това е много повече важно, отколкото самото въстание и сраженията на бойното поле”. Спокойно, това пак не е от новите учебници, а е от "Записките” на Захари Стоянов.

Представете си за миг, ако освен с черешови топчета, въстанически униформи и възрожденски песни пред камерите речем да отбележим Април 1876 г. и с четенето на тази голяма българска книга, как това би могло да промени живота ни.

Може пък да видим тези величави събития и в друга светлина.

Така, както ги е видял летописецът на тази грандиозна епопея.

Може пък да спрем да виждаме дедите си само като "жалки робове”, а като горди, достойни, че и имотни люде, които са имали какво да губят при едно въстание, но са се решили на него, защото им е недостигала не икономическа, а политическа свобода.

И тъкмо това, последното, е може би най-великото в епопеята от април 1876 г. Дано някой ден да го осъзнаем и да можем да го обясним на децата си. Сиреч да им разясним с думи прости, че въпросът не е само в това малко ли имаш или много, а че щом нямаш самостоятелност, значи си несвободен, не си свободен човек, какъвто ти е отредено да бъдеш на тази земя.

И едва тогава да им прочетем онзи сърцераздирателен епизод от втория том на "Записките”, където една жена ридае над трупа на съпруга си след потушаването на въстанието:

"Мъжо! Мил мъжо! Стопанино… Дали воловце си нямаше, или сюрия овце! За какво беше петимен на къщата си, та отиде да се биеш с турци и черкези? Пусто останало и българско царство…”.

Ала за целта е потребно друго. Необходимо е „точното и трезво изследване на събитията, в което есенен вятър да отбрули шушулките на много исторически заблуди, като се започне от известния израз на историческо невежество "петвековно турско робство” и се свърши със соченето като причина за Априлското въстание на някакви „непосилни данъци”.

Не го твърдя аз, а бащата на българската социология Иван Хаджийски в прочутата си "Психология на Априлското въстание” (1943 г.), който настоява, че в проумяването на това събитие се крие и ключът към българската независимост.

Не на българското "робство”, а на българската свобода.

*Публикуваме коментара на Тони Николов от Портал "Култура" 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. P15Petar
    #7

    Руското робство след 9.9.1944 бе много по жестоко.
    Веднага след 9.9.1944 година са избити за три месеца по официална статистика между 34000 и 36000. По време на Априлското Въстание са избити между 20000 и 25000. И жсе пак е имало въоръжено въстание, докато след 9.9.1944 се избива цвета на нацията. До 1956 година са избити по официални данни (а колко са изчезнали безследно???) между 182000 и 184000 човека. Пострадали от мероприятията на така наречената Народна Власт между 500 000 и 600 000.
    Та по

  2. P15Petar
    #6

    Априлското въстание бе проведено по руски сценарий.
    България не бе готова. След обесването на Левски, комитетите не бяха възстановени.
    Решението за въстание бе взето от заседание на Добродетелната Дружина, председателствувано от Йонин.
    Йонин е руски дипломат от кариерата. Той е един от първите руски дипломатически представители в България. Неговото отношение към Българската държавност и Българския княз е злобно и саркастично.
    Добродетелната Дружина е имала за официална политика образованието на

  3. fantom
    #5

    Тази статия още веднаж показва, че всяко цитиране извън констекста е манипулативано. Помнете: не хлебом единим живет человек". Имало е робини в древния Рим, които са били много по-богати от свободните граждани. Но са били робини.Езоп е бил роб. Това, че руският ботуш след опустошената от руската армия България е влошил живота в страната не означава, че преди е било много хубаво. Думите на Захари Стоянов не са носталгия по турското иго. Руският крепостен (който не е роб) е живеел много по-зле от робите.

  4. daskal
    #4

    Чудесна статия! И изобщо не е подвластна на "усложнен словесен израз", както твърди долната Sweet Lady Jane :) Убийствено ясни цитати от класиците, които доказват основното! Народът ни масово е подвластен на удобното за родните тирани клише за робството, вместо да седне да се ограмоти и просвети. Заглавието също е чудесно. Ние не разбираме свободата и не можем да "съжителстваме" с нея, защото сме роби. Робството, както големият Ботев доказва, е вътрешно състояние. Ама и него не четем, а го типосваме

  5. so what_deactivated_1521205049
    #3

    ПАК ПРЕКАЛЕНО СЕ ЗАНИМАВАТЕ С ТУРСКОТО РОБСТВО, а никак не се занимавате - СЪС СЪВЕТСКОТО?! Защо не вдигнахте необходимия интелектуален шум СРЕШУ ЗАБРАНАТА ДА СЕ ИЗУЧАВАТ ПРЕСТЪПЛЕНИЯТА НА КОМУНИЗМА?! Коя демократична държава забранява ИСТИНАТА?! Стига държахте България само в рамката Турция - злото Русия - доброто!Това в момента обслужва Русия! Стига с този ПРОВИНЦИАЛИЗЪМ,който е и немощ на българската интелигенция.Интелитенг не се става с ЦИТАТИ, ЦИТАТИ, ЦИТАТИ!

  6. Lady Jane
    #2

    Нещата са казани максимално ясно. Априлското въстание е било една грешка "отвсякъде", провокирана от Русия, която чрез серия войни пряко волята ни ни е забъркала в борби за някаква неясна политическа независимост. Високо ценя интелекта на г-н Тони Никоколов. Съжалявам само, че усложненият му словесен израз може да попречи на забързания читател да извлече квинтесенцията на позицията му, затова и я преведох на разбираем език.

  7. Милостипросим
    #1

    Няма лошо да си прост и първичен. Дори е твърде харно и невинно. Блажени простите духом. Но странно е прости първаци да напират да определят изводите от научни изследвания. Това вече хич не е невинно. Безкнижните имат потреба от учители, както учителите имат потреба от книги. А всички заедно имат най-голяма потреба от жажда за истина. Искреност. Чистота. Радост. По-добро е от извратеност, мърлявост, злоба.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.